Mediamarkt service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Mediamarkt service.

Lämnade in min ux32vd på service en månad senare kommer den tillbaka utan fel, ber personalen att testa touchpaden, testa blödningen och laddaren som strular. Dem säger direkt att detta inte är ok och ber mig skicka in den igen. Skickar in den direkt utan att ta hem den nu efter två veckor säger verkstaden att dem skall ha 9600 för fixaöladdaren (köpte datorn för 8990) frågade angående touchpaden och skärmen? Kunde dom inte svara på men det var inte med i kostnadsförslaget. Så dom har bortsett från två allvarliga fel och bara fokuserat på ett och det skall dem ha över nio för att laga. Det sjukaste är att enligt dem var det inget fel på datorn. Hur går kan vidare i detta? Accepterar inte hur dem behandlat mig. Hur kunde ni få byta datorer pga blödning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Det där lät ju bara helt jävla sjukt uppriktigt sagt. Kontakta konsumentombudsmannen där du bor och be honom om hjälp är mitt råd.

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz | Windforce GTX 670 | 500GB , 1TB samt 180GB ssd. | 8GB ram | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009

Hänger inte med riktigt...
Vad ska de ha 9600 kr för?
Har du garanti?

Så blir det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

TS: Förtydliga...

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Jag lämnar in datorn för ca två månader sedan då laddaren strular, touchpaden går ej klicka på endast toucha, skärmen blöder. Får tillbaka den efter en månad efter massa tjat fast dem skulle höra av sig till mig när det var klar. När jag får tillbaks den så säger dem att inga hårdvarufel är hittade. Ber tjejen som jobbar på mediamarkt att hämta datorn och en laddare ber henne sätta i den och vända upp och ner på datorn, laddaren ramlar ut ganska direkt. Ber henne klicka på touchpad och det funkar inte. Hon tycker det är konstigt och att vi skall skicka in den igen och jag gör det fast jag behöver datorn till jobb. Två veckor senare ringer jag mediamarkt och dem säger att jag får ett kostnadsförslag, konstigt att ingen ringt eller sms mig. Iaf så skall dem ha 9600 för fixa laddaren. Frågar angående touchpaden och skärmen? Det är en domino effekt pga att laddaren är trasig och jag som förstört den. Varför 9600 frågar jag datorn kostade ju bara 9k ny, aaah frakt osv.

Va fan skall jag göra? Är detta garanti? Ett jävla skämt! Ringde till Asus och han skall kolla med sina chefer. Saken är den det är mer fel på datorn men tänkte att dessa skulle räcka för att få en ny men naaj

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Jag frågar dig istället, är det garanti på datorn? Hur gammal är den?
Har du lämnat in den på garanti eller har du lämnat in den på reparation?
Sen hänger jag inte riktigt med ändå det där med laddaren... Strular? Hur? Hur ramlar en laddare ut?

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Du glömmer en del viktiga inslag här.
När köpte du datorn? Vad har datorn för tillverkningsdatum*? Efter hur lång tid efter köpet upptäckte du problemen med touchplattans knappsats och/eller skärmens ljusblödning? Var datorn köpt hos Mediamarkt i Sverige eller utomlands?

Har du själv medgett att du förstört laddaren så är din rätt till att kräva en ny rätt uppenbarligen nollad.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Precis som Kosh och Mr.B skriver. Svara på de frågor så kanske vi kan hjälpa dig lite mer på traven!

CPU i7 8700k 4,50 ghz, CPU Kyl Be quiet! Shadow Rock 2 Ram 16 gb vengeance Chassi Fractal R3 SSD Samsung SSD 520 series - 500gb Hårddiskar 5 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar Nätagg 650 w +50 goldGPU Geforce MSI 1060 6 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Hade datorn i ca tre veckor innan jag lämnade in den. Det var lite dumt men behövde verkligen den till jobbet. Den är idag tre månader gammal och köpt på mediamarkt vid kungens kurva

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Och har inte sagt till dem att jag förstört den själv för den var så från början och kommer aldrig acceptera deras försök till lura mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mosd:

Hade datorn i ca tre veckor innan jag lämnade in den. Det var lite dumt men behövde verkligen den till jobbet. Den är idag tre månader gammal och köpt på mediamarkt vid kungens kurva

Skrivet av Mosd:

Och har inte sagt till dem att jag förstört den själv för den var så från början och kommer aldrig acceptera deras försök till lura mig

-------------------
Mediamarkt skickar in alla sina via infocare tror jag om jag inte har fel
Varför det kostar så mycket att reparera är om moderkort+skärm är något galet med, då precis allt sitter ihop i en såndär ultrabook (har för mig att det är en sån ux32 är) och om man då lägger ihop moderkort med cpu monterat etc, plus skärm och arbete och frakt så är det inte konstigt att det blir galet dyrt

Men, vad grundar de reparationen på och kostnaden för det låter liiiiite märkligt att man får en no trouble found först på såna saker, och sen helt plötsligt har allt gått sönder i den?
Notera att laddningskontakten sitter på moderkortet och har den fått en yttre skada så voila=snordyrt ...
Har du bilder kanske på det och motivation, det brukar man kunna få?

Att ingen ringer dig, beror på att all kommunikation sker via epost först och främst, och om det är inskickat via mediamarkt så står datorn och alla uppgifter, dvs tlf och epost etc på dem, så där kan du skrika dig blå utan att bli bönhörd, för det är mediamarkts fel i det läget att de ej meddelat dig
Vet av erfarenhet att MM är URUSLA på den biten

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Ofta brukar ju just kontakten till laddaren gå att byta ut utan att byta hela moderkortet, men jag har inte öppnat en ultrabook och det verkar som om den är fastlödd i det här fallet. Touchpaden och skärmen bör ju gå på garantin iallafall. Infocare har ju inte direkt ryktet att vara bra (Läs: Dem suger) så vägra det priset dem vill ha. Har dem sagt yttre våld om laddaren?

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Mosd:

Hade datorn i ca tre veckor innan jag lämnade in den. Det var lite dumt men behövde verkligen den till jobbet. Den är idag tre månader gammal och köpt på mediamarkt vid kungens kurva

Behöver man den i jobbet så betalar jobbet och sköter garantin. Däremot kan du hävda att du behöver en lånedator eller liknande och att du behöver din dator dagligen. Finns någon fras som andra mer kunniga säkert kan leta upp.

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av wRRM:

Ofta brukar ju just kontakten till laddaren gå att byta ut utan att byta hela moderkortet, men jag har inte öppnat en ultrabook och det verkar som om den är fastlödd i det här fallet. Touchpaden och skärmen bör ju gå på garantin iallafall. Infocare har ju inte direkt ryktet att vara bra (Läs: Dem suger) så vägra det priset dem vill ha. Har dem sagt yttre våld om laddaren?

-------------
Jag är lite halvsäker på yttre våld där, jag menar, hur många vänder upp och ned på sin dator och använder den..laddaren trillade ju ur av sig själv verkar det som, dvs glappkontakt antagligen, och det får man i nio fall av tio om man använder datorn i knät, knäcker kontakten och juckar runt med den osv..bara en tanke

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Hävda ursprungs fel det är vad jag skulle gjort då den är mindre ån 6 månader gammal och så fort ska den inte gå sönder.

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2004

Därför handlar jag inte på mediamark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

[QUOvill RRM;13403121]Ofta brukar ju just kontakten till laddaren gå att byta ut utan att byta hela ortet inte öppnat en ultrabook och det verkar som om den är fastlödd i det här fallet. Touchpaden och skärmen bör ju gå på garantin iallafall. Infocare har ju inte direkt ryktet att vara bra (Läs: Dem suger) så vägra det priset dem vill ha. Har dem sagt yttre våld om laddaren?[/QUOTE]

Dem sa att hela moderkortet måste bytas ut. Fick även låna en dator av av dem men vågade inte ta den ifall jag bli lite anklagad för att ha förstört den också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

[QUOTEspeed;13403130]-------------
Jag är lite halvsäker på yttre våld där, jag menar, hur många vänder upp och ned på sin datornvänder den..laddaren trillade ju ur av sig själv verkar det som, dvs glappkontakt antagligen, och det får man i nio fall av tio om man använder datorn i knät, knäcker kontakten och juckar runt med den osv..bara en tanke[/QUOTE]

Jag vände datorn upp och ner för att demonstrera för butikspersonalen hur dålig laddaren var. Varför skulle jag göra det hemma? första gången jag lämnade in den och fick den efter en månad var det enligt dem inget fel på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av godspeed:

-------------
Jag är lite halvsäker på yttre våld där, jag menar, hur många vänder upp och ned på sin dator och använder den..laddaren trillade ju ur av sig själv verkar det som, dvs glappkontakt antagligen, och det får man i nio fall av tio om man använder datorn i knät, knäcker kontakten och juckar runt med den osv..bara en tanke

Skrivet av Mmomento:

Därför handlar jag inte på mediamark

Smart av dig tänker aldrig mer göra det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av wRRM:

Ofta brukar ju just kontakten till laddaren gå att byta ut utan att byta hela moderkortet, men jag har inte öppnat en ultrabook och det verkar som om den är fastlödd i det här fallet. Touchpaden och skärmen bör ju gå på garantin iallafall. Infocare har ju inte direkt ryktet att vara bra (Läs: Dem suger) så vägra det priset dem vill ha. Har dem sagt yttre våld om laddaren?

Japp dem vill få det till yttre våld och att laddaren är anledningen till dålig skärm och touchpad. Bad dem läsa på internet och kolla hur många som haft problem med sina skärmar och touchpad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mmomento:

Därför handlar jag inte på mediamark

Hoppas du inte handlar från andra kedjor heller då eftersom de flesta använder sig av InfoCare som är problemet här, inte MM.
Nu handlar inte jag heller från MM eller andra större elektronikvaruhus men lägg iaf skulden där den hör hemma.

Till TS rekommenderar jag bara att försöka reklamera datorn istället om det nu faktiskt inte skett något yttre åverkan.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mosd:

[QUOTEspeed;13403130]-------------
Jag är lite halvsäker på yttre våld där, jag menar, hur många vänder upp och ned på sin datornvänder den..laddaren trillade ju ur av sig själv verkar det som, dvs glappkontakt antagligen, och det får man i nio fall av tio om man använder datorn i knät, knäcker kontakten och juckar runt med den osv..bara en tanke

Jag vände datorn upp och ner för att demonstrera för butikspersonalen hur dålig laddaren var. Varför skulle jag göra det hemma? första gången jag lämnade in den och fick den efter en månad var det enligt dem inget fel på datorn.[/QUOTE]
--------------------
Okej, nåväl, det verkade bara extremt underligt vis att visa det på i en pcteknikers öron, var mest bara det
men, erfarenhetsmässigt så är det väl antagligen så att det är ett knäckt dcjack, vilket kan faktiskt ha hänt när ni vänt upp och ned på den på MM egentligen osv, dock spekulativt bara från min sida
Sen så vet man ju inte hur det ser ut, prova att snacka med Asus om det, som du redan verkar ha gjort, historien känns underlig

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av TiasE:

Hoppas du inte handlar från andra kedjor heller då eftersom de flesta använder sig av InfoCare som är problemet här, inte MM.
Nu handlar inte jag heller från MM eller andra större elektronikvaruhus men lägg iaf skulden där den hör hemma.

Till TS rekommenderar jag bara att försöka reklamera datorn istället om det nu faktiskt inte skett något yttre åverkan.

Skillnad mellan reklamera och garanti i MM ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av TiasE:

Hoppas du inte handlar från andra kedjor heller då eftersom de flesta använder sig av InfoCare som är problemet här, inte MM.
Nu handlar inte jag heller från MM eller andra större elektronikvaruhus men lägg iaf skulden där den hör hemma.

Till TS rekommenderar jag bara att försöka reklamera datorn istället om det nu faktiskt inte skett något yttre åverkan.

Håller inte med alls där. Jag jobbar för ett E-handels företag och vi skickar de flesta av våra service datorer till Infocare (alla utom fujitsu och sony i princip). Vi har ytterst sällan något problem med Infocare. När vi (och kunden) får ett kostnadsförslag så beror det på att Infocare har ansett att felet är självförvållat från kundens sida eller om det inte täcks av garantin/reklamationsrätten av någon anledning.

Givetvis säger jag inte att Infocare är felfria, men vi har haft ytterst lite strul med Infocare. på ca 2500-3000 serviceärenden kanske så är det troligen mindre än 10 ärenden som vi fått tillbaka med något strul av denna storleken.

Felet här troligen är att Mediamarkt troligen försöker blåsa kunden....inte helt ovanligt vad ja fått höra (haft vänner som jobbat på MM, OnOff m.fl) och på flera andra ställen är detta inte helt ovanligt....

Sluta köpa produkter på stormarknaderna (elgiganten, MM, siba, netonnet), självfallet får ni urusel service....

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

mina erfarenheter men MM's kundservice är väldigt blandad men hittar jag något billigt där kan jag kanske köpa det.
men föredrar att handla online när det kommer till dyrare grejer så som Komplett tex.
TS du ska verkligen inte behöva betala om du inte har orsakat skadan.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Men hur bevisar jag det? Det är ju ord mot ord?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Ralle_81:

Håller inte med alls där. Jag jobbar för ett E-handels företag och vi skickar de flesta av våra service datorer till Infocare (alla utom fujitsu och sony i princip). Vi har ytterst sällan något problem med Infocare. När vi (och kunden) får ett kostnadsförslag så beror det på att Infocare har ansett att felet är självförvållat från kundens sida eller om det inte täcks av garantin/reklamationsrätten av någon anledning.

Givetvis säger jag inte att Infocare är felfria, men vi har haft ytterst lite strul med Infocare. på ca 2500-3000 serviceärenden kanske så är det troligen mindre än 10 ärenden som vi fått tillbaka med något strul av denna storleken.

Felet här troligen är att Mediamarkt troligen försöker blåsa kunden....inte helt ovanligt vad ja fått höra (haft vänner som jobbat på MM, OnOff m.fl) och på flera andra ställen är detta inte helt ovanligt....

Sluta köpa produkter på stormarknaderna (elgiganten, MM, siba, netonnet), självfallet får ni urusel service....

9.6 för laga moderkortet när datorn kostar 9000 bara? Och då nämner dem inte ens skärmen eller touchpaden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Fan kan inte släppa detta får ångest när jag tänker på hur mycket pengar jag lagt ut så blir man behandlad såhär. Vill fan bara få tillbaka pengarna eller en fungerande dator!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mosd:

Fan kan inte släppa detta får ångest när jag tänker på hur mycket pengar jag lagt ut så blir man behandlad såhär. Vill fan bara få tillbaka pengarna eller en fungerande dator!

---------------
Och du har hemförsäkring, förstås?

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Nope