Bygga chassi i trä - Vilket trä är bäst?

Permalänk
Medlem

det beror på vad du vill åstakomma MDF är väldigt lätt att arbeta med men skit fult vilket gör att du måste måla och då tappar själv trä känslan.

sen finns det ek och valnött som är sjukt snyggt men kanske inte det lättaste att jobba med, specielt om du bara har "hemma verktyg"

Jag skulle ha valt MDF för ditt fösta projekt och det är vad jag själv valde för mitt första chassi

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Varför inte mahogny när vi ändå håller på?

Permalänk
Medlem

Jag byggde av vanlig furu (hyllplan, 60cm djup) och målade med en blandning av valnöt och mahogny. Med bara mahognypigment i färgen tyckte jag att den blev lite för röd.

Inte världens bästa bilder men...

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Då detta kommer vara mitt första chassi bygge så väljer jag nog MDF.

Hade nästan glömt bort den här tråden

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Tackar för alla svar! Då detta kommer vara mitt första chassi bygge så väljer jag nog MDF.

Hade nästan glömt bort den här tråden

Som nån sa så är ju valnöt ett fantastiskt träslag att jobba i. Ganska hårt, men ändå lättjobbat och det blir sjukt fint! Ett snyggt chassie som kostar 300 kr istället för 150 (MDF) är ju i mina ögon ett mycket bättre val även om MDF kanske är marginellt mer lättarbetat. Luktar gott gör det också och spånorna ser ut som choklad!

Lite info från en snabb googling om valnöt: http://skogssverige.se/node/35245

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Är man van moddare och finsnickare så är väl inte MDF det självklara valet utan då är det andra träslag som gäller.
Men till första bygger är det billigare material som gäller. Jag körde limträ och OSB, de flesta kör MDF.

Permalänk
Hedersmedlem

Gips! Lätt att skära, spackla och sedan avsluta med ett snyggt tapet

OSB, plywood och likn. tycker jag man ska undvika. Speciellt med tanke på hur lite trä man behöver. Nog bättre att spara nån annanstans, kör mdf eller riktigt trä.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

skulle vara ballt att se någon bygga ett chassi av något gammalt träslag som någon drog uå från ett träsk där det har vart i 20-30år, riktigt fint då ju

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

skulle vara ballt att se någon bygga ett chassi av något gammalt träslag som någon drog uå från ett träsk där det har vart i 20-30år, riktigt fint då ju

Sånt trä finns de gott om här men tyvärr så får man inte hugga ner

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Sånt trä finns de gott om här men tyvärr så får man inte hugga ner

nej nej nej, jag menar timmer som legat på botten av något träsk/sjö då de oftast är perfekta, men de är inte billiga dock

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

nej nej nej, jag menar timmer som legat på botten av något träsk/sjö då de oftast är perfekta, men de är inte billiga dock

Jaha

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

skulle vara ballt att se någon bygga ett chassi av något gammalt träslag som någon drog uå från ett träsk där det har vart i 20-30år, riktigt fint då ju

Ja det hade fan varit rätt coolt!
Speciellt i svartek.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartek

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Färdig fanérad MDF är nog det smidigaste om man vill ha trä finish, vill man ha det lite billigare så kan man ta en laminerad spån eller MDF skiva. Eller varför inte Valchromat med valfri färg