Permalänk
Avstängd

Kort med magnetremsa

Tjena!

Jag har en liten idé och behöver lite information om kort med magnetremsor. Vet ni hur det funkar? Vad är det för programmeringspråk man använder? Vet ni ställen som utfärdar kort med magnetremsor? Är det möjligt att skicka olika typer av data när man drar kortet (textsträngar o.s.v.)?

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetremsa
Om det där nu är det enda magnetremsor kan lagra, kanske RFID kan vara bättre?

Permalänk
Inaktiv

Du har 210 bitar, skriv vad du vill.

Använd C exempelvis, finns säkert färdiskrivna program och kommandoverktyg för alla möjliga kortläsare.

Det är inget som utfärdas, det är bara att köpa, du kan säkert hitta för runt 20 kronor på google.

Med en googlesökning på "buy magnetic stripe cards" så hittade jag denna sida:
http://www.cardlogix.com/products/cards/magstripe.asp där de kostar 1,29 kronor styck

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!

Vet ni hur det funkar om man ska skicka saker till en server med hjälp av ett kort? Banker visar ju t.ex. transaktioner på nätet o.s.v. och det måste ju kunna gå att koda som dom

EDIT: Fast då är det väl mer själva kortläsaren som är kopplad till nätet och kan skicka data?

Permalänk
Skrivet av Larcyn:

Vet ni hur det funkar om man ska skicka saker till en server med hjälp av ett kort? Banker visar ju t.ex. transaktioner på nätet o.s.v. och det måste ju kunna gå att koda som dom

EDIT: Fast då är det väl mer själva kortläsaren som är kopplad till nätet och kan skicka data?

Det stämmer att det är kortläsaren eller något bakomliggande datorsystem som är uppkopplade mot nätet. Själva korten innehåller mer eller mindre bara en nummersekvens.

Många kortläsare kan du koppla in till en serieport på datorn och när du läser av kort så får du en vanlig standard inputström med nummersekvensen. Denna strömmen kan du läsa av med i stort sett vilket programmeringsspråk som helst. Ett exempel på en sådan läsare för RFID-kort är
http://www.parallax.com/tabid/768/productid/114/default.aspx

Att skicka data till servern kan du också göra på en mängd olika sätt. C/C++, Java och mer eller mindre alla andra programmeringsspråk har färdiga bibliotek för att skicka data via internet. Ett tips är att om det rör sig om ett kritiskt system, som t.ex. banktransaktioner, så är det ytterst viktigt att du har redundans och att all data sparas på åtminstone två, men helst fler ställen. Om datan har begränsat historiskt värde så är ju detta förstås inte nödvändigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddecraft:

Det stämmer att det är kortläsaren eller något bakomliggande datorsystem som är uppkopplade mot nätet. Själva korten innehåller mer eller mindre bara en nummersekvens.

Många kortläsare kan du koppla in till en serieport på datorn och när du läser av kort så får du en vanlig standard inputström med nummersekvensen. Denna strömmen kan du läsa av med i stort sett vilket programmeringsspråk som helst. Ett exempel på en sådan läsare för RFID-kort är
http://www.parallax.com/tabid/768/productid/114/default.aspx

Att skicka data till servern kan du också göra på en mängd olika sätt. C/C++, Java och mer eller mindre alla andra programmeringsspråk har färdiga bibliotek för att skicka data via internet. Ett tips är att om det rör sig om ett kritiskt system, som t.ex. banktransaktioner, så är det ytterst viktigt att du har redundans och att all data sparas på åtminstone två, men helst fler ställen. Om datan har begränsat historiskt värde så är ju detta förstås inte nödvändigt.

Väldigt intressant. Jag kommer behöva lagra min data på flera olika ställen, men det är inte problemet just nu. Jag måste finna en bra och billig magnetkortsläsare samt en bank som kan utfärda några kort åt mig så att jag kan börja testa utveckla min idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larcyn:

Väldigt intressant. Jag kommer behöva lagra min data på flera olika ställen, men det är inte problemet just nu. Jag måste finna en bra och billig magnetkortsläsare samt en bank som kan utfärda några kort åt mig så att jag kan börja testa utveckla min idé.

Varför behöver du en bank som utfärdar kort till dig??
Det är ju bara att köpa tomma kort med magnetremsor och skriva önskad information till dessa med en magnetkortläsare som har skrivmöjlighet.

Här hittar du massa billiga prylar som du kan ha nytta av,
http://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_e...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare med en QR kod och en app ? Magnetkort som dessutom behöver läsare känns ju som stenålder idag.

Permalänk
Medlem

smart ring

Skaffade en smartring med NFC och skulle vilja kopiera T-banekortet, ID-kortet etc till den. Problemet är att korten har ingen strömkälla och inte ringen heller som använder NFC apparatens ström. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapu53:

Skaffade en smartring med NFC och skulle vilja kopiera T-banekortet, ID-kortet etc till den. Problemet är att korten har ingen strömkälla och inte ringen heller som använder NFC apparatens ström. Vad ska jag göra?

Vad har det med en gammal tråd om magnetremsa att göra?

Permalänk
Skrivet av Kapu53:

Skaffade en smartring med NFC och skulle vilja kopiera T-banekortet, ID-kortet etc till den. Problemet är att korten har ingen strömkälla och inte ringen heller som använder NFC apparatens ström. Vad ska jag göra?

Skaffa en NFC-mojäng?

Om du fortfarande har (och nu utgår jag från att det är Stockholms tunnelbana som avses) det gamla ljusblå kortet så går det att läsa ut nyckeln från kortet och stoppa den i en programmerbar NFC-tagg. Med det nya, mörkblå kortet (som använder Mifare 4K) är det knepigare.

Permalänk
Medlem

@Pake: Vissa av mina kort har magnetremsa som jag inte ens förstår hur de fungerar så jag ville få lite proffskommentarer.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Tack - ska läsa lite om dessa TAGs.