Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Inaktiv

Corona 3.2%. Dricker nästan bara folköl på gamla dagar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Missade med några timmar.. men nyårets dricka fick bli en klassisk torr champagne i from av Bollinger.

Permalänk
Medlem

Hemmagjord ägglikör Jobbar på sista flaskan nu.

Permalänk
Medlem

Jag monterade ihop en white russian med smak av salted caramel. Något min sambo snubblade över på nätet som hon tyckte att vi skulle prova nu under vår ledighet.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag menade nog mera att Norrlands Guld är ett oerhört tydligt exempel på en brandad hårt marknadsförd produkt som absolut inte smakar bättre än övriga i det segmentet, enligt mig snarare tvärtom, sämre.

Att hitta goda 3,5% i mataffären är inte helt enkelt, tyvärr gör alkoholhalten en hel del när det gäller smaken för öl. För mig att jag gillar Oppigårds Session Pale Ale samt tex ÄPA Älvsby Pale Ale när det gäller 3.5% (två exempel åtminstone) men visst duger det men en vanlig kall ljus ibland.

Jag tar gärna emot mera tips från folk här i tråden på 3,5% öl som smakar ok.

OT: En kul artikel här om ölfantasten David Nilsson, svensk rekordhållare i Marathon.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zGP0er/jag-har-markt...

Jo håller med att Norrlands Guld är inget speciellt, den är bara en simpel och tråkig lager. Håller med att det är väldigt svårt att hitta flera olika goda folköl i mataffär men några brukar ju ha några enstaka på sin hylla. Till exempel Murphy's Stout brukar jag se flera butiker ha och de är inte så dyra men ändå ok tycker jag.

Köpte en 4-pack Pistonhead Flat Tire på Circle K idag. Får se om de är något att ha men säkert godare än Norrlands Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jo håller med att Norrlands Guld är inget speciellt, den är bara en simpel och tråkig lager. Håller med att det är väldigt svårt att hitta flera olika goda folköl i mataffär men några brukar ju ha några enstaka på sin hylla. Till exempel Murphy's Stout brukar jag se flera butiker ha och de är inte så dyra men ändå ok tycker jag.

Köpte en 4-pack Pistonhead Flat Tire på Circle K idag. Får se om de är något att ha men säkert godare än Norrlands Guld

Gillar man klassisk ale vill jag tipsa om Celt Iron Age. Brukar finnas hos ICA och säkert andra mataffärer också. Jag skulle ranka den som bland de bästa man kan hitta på flaska.

Här är annars en favorit jag dricker just nu:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/ruby-mild-1250101/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gillar man klassisk ale vill jag tipsa om Celt Iron Age. Brukar finnas hos ICA och säkert andra mataffärer också. Jag skulle ranka den som bland de bästa man kan hitta på flaska.

Här är annars en favorit jag dricker just nu:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/ruby-mild-1250101/

Tack för tipset!

Förresten en gammal favorit som jag oftast köpte på bolaget förut är denna:
https://s.hdnux.com/photos/71/15/17/14996455/3/360x0.jpg

Denna är en öl som antingen är hatad eller älskad (mig)

Permalänk
Medlem

Brother Thelonious verkar inte finnas längre på bolagets hylla men går att beställa om man vill. Jag har testat en massa olika öl därifrån även de som är allmänt högst rankade bland annat Rochefort 10 men återvände alltid till BT som min absoluta favorit hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Tack för tipset!

Förresten en gammal favorit som jag oftast köpte på bolaget förut är denna:
https://s.hdnux.com/photos/71/15/17/14996455/3/360x0.jpg

Denna är en öl som antingen är hatad eller älskad (mig)

Belgobärs tenderar att vara hata eller älska. Jag har inte förkovrat mig så mycket i det men vissa tycker jag är riktigt goda medan andra är knappt drickbara.
Gillar man belgobärs och har vägarna förbi Uppsala kan jag tipsa om Bierhuis. Maten är även god och prisvärd. Senast jag var där var vi ett större sällskap - jag var nog den enda ölnörden - och vi provade like olika öl. Det var verkligen blandade omdömen när det gällde ölen. Alla hittade dock något de verkligen gillade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Belgobärs tenderar att vara hata eller älska. Jag har inte förkovrat mig så mycket i det men vissa tycker jag är riktigt goda medan andra är knappt drickbara.
Gillar man belgobärs och har vägarna förbi Uppsala kan jag tipsa om Bierhuis. Maten är även god och prisvärd. Senast jag var där var vi ett större sällskap - jag var nog den enda ölnörden - och vi provade like olika öl. Det var verkligen blandade omdömen när det gällde ölen. Alla hittade dock något de verkligen gillade.

Japp dessa öl tenderar att ha väldigt djup smak. Man kan inte direkt identifiera alla smaker på en gång utan man vanligtvis upptäcker något nytt efter varje klunk. Nuförtiden har jag typ bara druckit folköl för jag är lat och sist var några Kaiserdom från bolaget som är helt ok. Den smakar lite fruktig typ banan.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/kaiserdom-125812/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Japp dessa öl tenderar att ha väldigt djup smak. Man kan inte direkt identifiera alla smaker på en gång utan man vanligtvis upptäcker något nytt efter varje klunk. Nuförtiden har jag typ bara druckit folköl för jag är lat och sist var några Kaiserdom från bolaget som är helt ok. Den smakar lite fruktig typ banan.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/kaiserdom-125812/

Inte bara djup smak utan rätt speciell pga spontanjäsning eller udda jästsorter och bryggningstekniker. Belgarna är helt klart udda när det gäller öl. För egen del har jag några jag verkligen gillar (Westmalle Trappist är tyvärr den enda jag kommer på namnet på) medan andra kan jag gärna vara utan. Det är en svår ölsort (om man nu kan sammanfatta ett helt land till en ölsort, vilket man såklart inte kan).

Kaiserdom är i mitt tycke bolagets bästa veteöl. Den är klockren. Jag tror det var rätt nyligen de tog in den och numera blir det gärna den om jag vill ha veteöl. Ett annat nytillskott, i varje fall på det lokala Systembolaget, är Früh Kölsch. Den gör sig såklart bäst när den serveras som i Köln, riktigt iskall (de ställen jag varit på i Köln har serverat Kölsch i riktigt iskalla små provrörsglas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte bara djup smak utan rätt speciell pga spontanjäsning eller udda jästsorter och bryggningstekniker. Belgarna är helt klart udda när det gäller öl. För egen del har jag några jag verkligen gillar (Westmalle Trappist är tyvärr den enda jag kommer på namnet på) medan andra kan jag gärna vara utan. Det är en svår ölsort (om man nu kan sammanfatta ett helt land till en ölsort, vilket man såklart inte kan).

Kaiserdom är i mitt tycke bolagets bästa veteöl. Den är klockren. Jag tror det var rätt nyligen de tog in den och numera blir det gärna den om jag vill ha veteöl. Ett annat nytillskott, i varje fall på det lokala Systembolaget, är Früh Kölsch. Den gör sig såklart bäst när den serveras som i Köln, riktigt iskall (de ställen jag varit på i Köln har serverat Kölsch i riktigt iskalla små provrörsglas).

Tack för intressant info Japp Kaiserdom är klockren även för novisar som bara vill ha något lättdrucken

Permalänk
Medlem

Ursäkta mitt stökiga skrivbord!

Valmiermuiza mörk från Lettland, riktigt trevlig!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Sitter och njuter av denna just nu samtidigt som jag färdigställer en rapport till skolan som ska in 23.59

Permalänk
Medlem
Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ursäkta mitt stökiga skrivbord!

https://i.imgur.com/Da0qBlp.jpg
Valmiermuiza mörk från Lettland, riktigt trevlig!

Denna drack jag i Riga för några år sedan, underbart god, finns den på systemet?

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Denna drack jag i Riga för några år sedan, underbart god, finns den på systemet?

Gillar den skarpt! Och jadå, den är dock beställningsvara: https://www.systembolaget.se/produkt/ol/valmiermuiza-8976601/

Det är synd att deras julebrygd inte finns dock, den är riktigt fin också!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Den har jag druckit för längesen men fastnade inte i minnet. Vad tyckte du om den då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Den har jag druckit för längesen men fastnade inte i minnet. Vad tyckte du om den då?

*snipe* Chimay blå är alltid trevlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

*snipe* Chimay blå är alltid trevlig

Jo den är säkert god. Bara inte något som fått mig att köpa den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

*snipe* Chimay blå är alltid trevlig

Smaken är som baken - den ger mig nästan kväljningar
(för mycket jäst mm för min smak)

Den enda belgiska ale/trappist jag gillat är nog Rochefort men det var ett tag sen nu...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mateush:

Den har jag druckit för längesen men fastnade inte i minnet. Vad tyckte du om den då?

Den var med i årets öl -julkalender och fick sånära som toppbetyg från samtliga fyra deltagare.

Så jo, den är ”ny” för mig, men detta är nog en utav de bästa ölen jag druckit.
Men som flera säger, det är en speciell smak och det är inget man dricker fort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja alla tycker rätt olika. Jag var t.ex. förväntansfull när Rochefort 10 anses vara en av de bästa i den stil. Jag öppnade flaskan och oj vad lukten stack ut direkt men smakmässigt var betydligt mildare än själva doft. Men den var god och jag kan säkert tänka mig att ge den ett nytt försök någon dag Chimay Blå kommer också testas igen sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Smaken är som baken - den ger mig nästan kväljningar
(för mycket jäst mm för min smak)

Den enda belgiska ale/trappist jag gillat är nog Rochefort men det var ett tag sen nu...

Mjo, mycket belgisk öl är ganska "jästig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mjo, mycket belgisk öl är ganska "jästig".

Jästig, det var ett bra sätt att beskriva belgisk öl, och varför även jag ofta får näst intill kväljningar av det.. Ska komma ihåg det uttrycket.

Traquair Jacobite Ale är ett snarlikt alternativ som jag ändå får tycke till ibland. Det är väl egentligen en "Scotch/Traditional Ale", men någorlunda i samma profil tycker jag.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Jästig, det var ett bra sätt att beskriva belgisk öl, och varför även jag ofta får näst intill kväljningar av det.. Ska komma ihåg det uttrycket.

Och jag gillar det oftast...ibland får jag ungefär som craving av just den smaken, haha

Permalänk
Medlem

Märkligt Estniskt hopkok. Funkar ändå.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ännu en vecka avklarad.

Citat:

Gwei•lo (鬼佬) 1. lit. Cantonese term meaning “ghost chap.” 2. hist. Cantonese slang term used to describe barbarian hedonistic invaders of Canton in the 16th Century. 3. mod. Slang term used by many in the first and third person to describe foreigners. 5. trademark. Used to denote exceptional craft beer brewed in Hong Kong with passion, flare and above all, modesty. phrase A chilled and full-bodied gweilo can be surprisingly sophisticated.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell