Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Inaktiv

Ikväll blir det något glas Black Velvet och öl mm.

Permalänk
Medlem

Perfekt efter lite arbete med ved

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Inaktiv

Just nu en Norrlands Guld 5.3%

Permalänk
Medlem

Poppels Russian Imperial Stout

Permalänk
Medlem

Firestorm, American Imperial Stout 9.5%

Svenskt kvalitetsöl för riktiga män med hår på bröstet och kvinnor med skinn på näsan.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Firestorm, American Imperial Stout 9.5%

Svenskt kvalitetsöl för riktiga män med hår på bröstet och kvinnor med skinn på näsan.

3.56 på untappd är väl inte allt för imponerande. Vad är bra med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Firestorm, American Imperial Stout 9.5%

Svenskt kvalitetsöl för riktiga män med hår på bröstet och kvinnor med skinn på näsan.

Hmm, smakar den verkligen av katrinplommon som Systembolagets beskrivning säger? (de kan ju vara rätt påhittiga ibland )
Isåfall är den nog inte för mig... Annars kan den vara intressant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Just nu sitter jag och sippar på en Glen Moray Private Edition Millesimé 2005. Ska spela lite PUBG med några gamla vänner. Drycken lär inte göra underverk för reaktionsförmågan, men vad fan. Så bra är jag ändå inte

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mariestads export & film: Thor 2

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

inne på andra glaset med Doorly´s XO, mörk rom från Babados. Blir väl ett par bira efter det, sedan sover man väl i soffan som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

3.56 på untappd är väl inte allt för imponerande. Vad är bra med den?

Nu ska man kanske inte bara gå efter sådant, även om jag inte testat just den ölen. Den jag drack igår, enligt ovan, har 3,77. Det har hänt att jag köpt "testvinnande" vin för att testa och mest tyckt att tungan rullat ihop sig som en rullgardin där spärren plötsligt släppt. "Då ska gudarna veta" att jag inte är så fasligt känslig på den punkten. Likaledes köpte jag någon speciell julöl där jag verkligen inte kunde förstå poängen, trots att den ansågs bra.

Betyg kan ge en fingervisning, men någon sanning är det verkligen inte. Alldeles särskilt när det rör sig om lite mer speciella kategorier. Imperial stout är ju i sig rätt speciellt redan från början bara genom alkoholhalten och det som följer med det. Det hela är väsenskilt från vanlig "kartongbärs" av lagertyp och inte heller något man nödvändigtvis ens tycker är drickbart även om man gillar överjäst öl i allmänhet.

Med det sagt så har jag ingen aning om hur just den ölen smakar, eftersom jag helt enkelt inte testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, smakar den verkligen av katrinplommon som Systembolagets beskrivning säger? (de kan ju vara rätt påhittiga ibland )
Isåfall är den nog inte för mig... Annars kan den vara intressant

Fast riktigt så står det ju inte, utan det står "inslag av" ihop med flera andra saker. Sedan är det inte alltid så lätt för en medlem av pöbeln att hitta alla dessa inslag förvisso.

Den jag drack igår hade "inslag av pumpernickel, lakrits, russin, kaffe och mörk choklad" enligt Systembolaget.

Funderar starkt på att öppna en liten flaska portvin och undersöka om det finns "inslag av plommon, torkade dadlar, svartpeppar, romrussin och choklad".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Nu ska man kanske inte bara gå efter sådant, även om jag inte testat just den ölen. Den jag drack igår, enligt ovan, har 3,77. Det har hänt att jag köpt "testvinnande" vin för att testa och mest tyckt att tungan rullat ihop sig som en rullgardin där spärren plötsligt släppt. "Då ska gudarna veta" att jag inte är så fasligt känslig på den punkten. Likaledes köpte jag någon speciell julöl där jag verkligen inte kunde förstå poängen, trots att den ansågs bra.

Betyg kan ge en fingervisning, men någon sanning är det verkligen inte. Alldeles särskilt när det rör sig om lite mer speciella kategorier. Imperial stout är ju i sig rätt speciellt redan från början bara genom alkoholhalten och det som följer med det. Det hela är väsenskilt från vanlig "kartongbärs" av lagertyp och inte heller något man nödvändigtvis ens tycker är drickbart även om man gillar överjäst öl i allmänhet.

Med det sagt så har jag ingen aning om hur just den ölen smakar, eftersom jag helt enkelt inte testat den.

Det var därför jag frågade.
Mest skeptisk med tanke på hur han uttryckte sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast riktigt så står det ju inte, utan det står "inslag av" ihop med flera andra saker. Sedan är det inte alltid så lätt för en medlem av pöbeln att hitta alla dessa inslag förvisso.

Den jag drack igår hade "inslag av pumpernickel, lakrits, russin, kaffe och mörk choklad" enligt Systembolaget.

Funderar starkt på att öppna en liten flaska portvin och undersöka om det finns "inslag av plommon, torkade dadlar, svartpeppar, romrussin och choklad".

Jepp håller med - kan skaka på huvudet ibland när det halvofta dyker upp tex "fruktkaka" i smakbeskrivningen...
Men det var just det jag undrade: kände *edit* @Oceanic av inslaget av katrinplommon alls i praktiken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Betyg kan ge en fingervisning, men någon sanning är det verkligen inte. Alldeles särskilt när det rör sig om lite mer speciella kategorier. Imperial stout är ju i sig rätt speciellt redan från början bara genom alkoholhalten och det som följer med det. Det hela är väsenskilt från vanlig "kartongbärs" av lagertyp och inte heller något man nödvändigtvis ens tycker är drickbart även om man gillar överjäst öl i allmänhet.

Absolut, men de som lägger betyg på såna där siter skulle jag nog säga generellt har viss läggning åt den typen av bärs innan de betygsätter den. Tror inte det är jättemånga Sofieroälskare som går in och sätter etta på den för att den inte var ljus och blaskig
Men sen är det absolut väldigt mycket tycke och smak som avgör hur man betygsätter något! Jag gillar många stoutar, men när de drar för mycket åt pumpernickel eller speciellt mot torkad frukt (dadlar/katrinplommon osv) så drar jag öronen åt mig, medan säkert många tycker det bara är trevligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ingen bild, men drog i mej ett par buteljer hembryggd Old Ale som har ett år på nacken. ~8.5% och vansinnigt mycket bättre än på inflyttningsfesten jag bryggde det för(som sen inte riktigt blev av varför jag har nästan 30 flaskor kvar...2020 amirite?)

Recept om nån blev sugen, mäska på 67 grader och jäs i ca 17°C(maltextrakt pga liten mäsktunna)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

3.56 på untappd är väl inte allt för imponerande. Vad är bra med den?

Skrivet av Roger W:

Hmm, smakar den verkligen av katrinplommon som Systembolagets beskrivning säger? (de kan ju vara rätt påhittiga ibland )
Isåfall är den nog inte för mig... Annars kan den vara intressant

Liten tillverkare påverkar betyg på untappd men smaken är fyllig och rätt aromatisk med obetydlig spritsmak trots hög alkoholhalt. Finns naturligtvis bättre men värd att prova om man gillar mörkt öl och ha något inhemskt vilket utbudet för närvarande är rätt tunt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Liten tillverkare påverkar betyg på untappd men smaken är fyllig och rätt aromatisk med obetydlig spritsmak trots hög alkoholhalt. Finns naturligtvis bättre men värd att prova om man gillar mörkt öl och ha något inhemskt vilket utbudet för närvarande är rätt tunt.

Tackar för svaret - låter som den har potential
Men kände du tonen av katrinplommon? Det är lite av en dealbreaker för mig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Liten tillverkare påverkar betyg på untappd men smaken är fyllig och rätt aromatisk med obetydlig spritsmak trots hög alkoholhalt. Finns naturligtvis bättre men värd att prova om man gillar mörkt öl och ha något inhemskt vilket utbudet för närvarande är rätt tunt.

Varför skulle betyget påverkas negativt av att det är en liten tillverkare? Jag trodde tvärt om.
Och utbudet är väl inte så tunt? I en av mina lokala butiker finns det 22 stout/porter från Sverige i lager. (Skulle tro att Omnipollo Noa Pecan Mud Cake är min favorit i fasta sortimentet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle betyget påverkas negativt av att det är en liten tillverkare? Jag trodde tvärt om.
Och utbudet är väl inte så tunt? I en av mina lokala butiker finns det 22 stout/porter från Sverige i lager. (Skulle tro att Omnipollo Noa Pecan Mud Cake är min favorit i fasta sortimentet.)

Angående betygen nämndes förhållandet på nätet och lite större tillverkarna tycks hamna högst upp.
https://vinepair.com/booze-news/top-10-beers-untappd-2020/
Tittar man sen på konsumentbetyg så dominerar mikro-bryggerierna vilket jag tycker är naturligt.

Utbudet skiljer sej nog en del i landet och där jag bor har vi nog inte så många svenska porters och flertalet håller inte måttet men vi har faktiskt den du nämnde... av någon anledning har jag missat testa den, kanske har etiketten som för tankarna till lågprisblask gjort att man inte tagit någon större notis men innehållet är ju det viktigaste. Med lite eftersökningar verkar den intressant och ska plocka upp en eller två vid nästa besök 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och utbudet är väl inte så tunt? I en av mina lokala butiker finns det 22 stout/porter från Sverige i lager. (Skulle tro att Omnipollo Noa Pecan Mud Cake är min favorit i fasta sortimentet.)

Wow, jag tvivlar på att vårt bolag har mer än 22 sorter stout/porter totalt på hyllorna - oberoende av nationalitet.
(Rätt litet bolag dock)

Skrivet av oceanic:

av någon anledning har jag missat testa den, kanske har etiketten som för tankarna till lågprisblask gjort att man inte tagit någon större notis men innehållet är ju det viktigaste. Med lite eftersökningar verkar den intressant och ska plocka upp en eller två vid nästa besök 😊

Oj, om du inte provat Noa än ska du definitivt testa den
Väldigt fyllig, och tydliga smaker av choklad och pecan... Klart åt godishållet! Väldigt lite alkoholsmak med tanke på styrkan.
En liten nackdel jag kan känna är nog att den är nästan skumlös/kolsyrelös, så den tappar lite stuns där möjligen.
Och beroende på tycke och smak kan den nog kanske vara för söt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Angående betygen nämndes förhållandet på nätet och lite större tillverkarna tycks hamna högst upp.
https://vinepair.com/booze-news/top-10-beers-untappd-2020/

Fast det där är ju antal check-ins, inte betyget

Permalänk
Medlem

Generellt litar jag sällan på betyg nuförtiden. Allt från Imdb betyg till öl betyg. Föredrar att prova själv utan påverkan från andra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Generellt litar jag sällan på betyg nuförtiden. Allt från Imdb betyg till öl betyg. Föredrar att prova själv utan påverkan från andra

Brukar vara en ganska bra fingervisning tycker jag, till viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Brukar vara en ganska bra fingervisning tycker jag, till viss del.

Jo klart att de brukar stämma ganska bra men inte alltid.

Permalänk
Medlem

En left-over från Jul; Falcon Julmumma.

Detta är guds gåva till mäskligheten...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Wow, jag tvivlar på att vårt bolag har mer än 22 sorter stout/porter totalt på hyllorna - oberoende av nationalitet.
(Rätt litet bolag dock)

Du kan beställa på nätet och hämta på ditt lokala systembolag från typ hela sortimentet. (Eller t.o.m. beställa hemkörning kanske ^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du kan beställa på nätet och hämta på ditt lokala systembolag från typ hela sortimentet. (Eller t.o.m. beställa hemkörning kanske ^^)

Beställa på systemet innebär väl att du behöver köpa en hel låda/platta vilket kan kosta fett med microbryggeri öl i typ 40-80kr klassen, det blir rätt stor peng om man bara vill prova lite själv, några polare som är med och delar på kostnaden hjälper förstås.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Beställa på systemet innebär väl att du behöver köpa en hel låda/platta vilket kan kosta fett med microbryggeri öl i typ 40-80kr klassen, det blir rätt stor peng om man bara vill prova lite själv, några polare som är med och delar på kostnaden hjälper förstås.

Nej då, det mesta går att köpa styckvis. Brukar jag göra ofta Det finns dock en del som bara går att köpa i pack av varierande storlek. (4-24 st)

Permalänk
Medlem

Ändå prisvärd!