Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Väldigt ojämn provning, dom är helt olika; och till min stora förvåning företrar jag nya sorten med bred marginal. Typ en lite starkare, maltigare wit mer än en blond. Fruktig, bred, lagom jästarom. Mums.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Amundsen - Dessert in a can
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/amundsen-dessert-in-a...

Extremt sötaktig lukt och även första ansatsen av smaken.
Lite väl sött faktiskt - blir liksom artificiellt och upplevs nästan inte som öl alls i början.
Smaken börjar med choklad, en känsla av typ smält vaniljglass samt viss nötsmak, men sen tränger alkoholsmaken i ölen genom och leder till mer syrliga brödiga och lite beska toner samt lite åt torkad frukt hållet...
Det känns inte speciellt balanserat och sammanhängande egentligen om jag ska vara ärlig. Kul och spretigt och jag ångrar inte jag köpte burken, men kommer nog inte köpa en till

Bästa jämförelsen jag kan komma på är Omnipollo Noa på systemet, men den håller jag högre. (den är inte riktigt lika söt, fylligare, jämnare, bättre helhet osv.. Inte lika mycket olika smaker kanske, men helheten lirar bättre och den upplevs "vuxnare")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Amundsen - Dessert in a can
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/amundsen-dessert-in-a...
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/24537266/24537266_200.png
Extremt sötaktig lukt och även första ansatsen av smaken.
Lite väl sött faktiskt - blir liksom artificiellt och upplevs nästan inte som öl alls i början.
Smaken börjar med choklad, en känsla av typ smält vaniljglass samt viss nötsmak, men sen tränger alkoholsmaken i ölen genom och leder till mer syrliga brödiga och lite beska toner samt lite åt torkad frukt hållet...
Det känns inte speciellt balanserat och sammanhängande egentligen om jag ska vara ärlig. Kul och spretigt och jag ångrar inte jag köpte burken, men kommer nog inte köpa en till

Bästa jämförelsen jag kan komma på är Omnipollo Noa på systemet, men den håller jag högre. (den är inte riktigt lika söt, fylligare, jämnare, bättre helhet osv.. Inte lika mycket olika smaker kanske, men helheten lirar bättre och den upplevs "vuxnare")

Kan förstå att det inte är för alla, men Amundsens olika Dessert in a can är lite av en favoritgrej för mig 😁
Den där gav jag 3.75 på untappd.
Den här drack jag i vintras, en ultra pastry stout från Amundsen, dock inte från Dessert in a can-serien.

https://www.amundsenbrewery.com/hawk-wind-and-fire

Permalänk
Medlem

Just ja, provade ju en till udda igår jag glömde nämna:
Roadie Grapefruit Radler

Riktigt udda blandning mellan typ grape tonic och öl, med förvånansvärt mycket ton åt grape-hållet.
Konstig men inte helt oäven! Fast i slutändan tror jag att det hade varit godare att dricka en god grape tonic och en god öl separat istället

Skrivet av anon42512:

Kan förstå att det inte är för alla, men Amundsens olika Dessert in a can är lite av en favoritgrej för mig 😁
Den där gav jag 3.75 på untappd.
Den här drack jag i vintras, en ultra pastry stout från Amundsen, dock inte från Dessert in a can-serien.
https://i.imgur.com/jSJ5l2w.png
https://www.amundsenbrewery.com/hawk-wind-and-fire

Jag brukar gilla stoutar men den här var kanske för söt och kändes inte helt balanserad... Men kan förstå man kan gilla den också (och jag kommer prova om det kommer andra specialare framöver, som tex den där Hawk wind and fire!)

Amundsen är lite kluriga! Jag har lite hatkärlek till Apocalyptic Thunder Juice också tex: På sätt och vis fruktig och frisk, men på sätt och vis lite för jästig och syrlig eller hur man nu ska säga. Ibland gillar jag den, ibland undrar jag varför jag köpte den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

Poppels DIPA
nästa blir
Omnipollo NOA

Ska prova "Amundsen - Dessert in a can" om jag ser den tack för tipset Roger W

Hade gött

Permalänk
Inaktiv

Du försöker visa en bild med en url till en websida, använd bildens url istället (med .jpg-ändelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du försöker visa en bild med en url till en websida, använd bildens url istället (med .jpg-ändelse)

Fixat, tack.

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

Permalänk
Medlem

Soberano Gran Reserva 12
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/soberano-33101/

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Poppels DIPA
nästa blir
Omnipollo NOA

Ska prova "Amundsen - Dessert in a can" om jag ser den tack för tipset Roger W

Poppels DIPA är en helt OK DIPA vill jag minnas!
Vad tyckte du om Noa? Får tex en Guiness att verka rent blaskig om du frågar mig
(men man behöver ju uppskatta sötman, fylligheten och pecan/chocklad smaken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gör som @AplAy rekommenderar och firar att jag är full vaccinerad med en stor kall. (på plats i hotspot:en Spanien (i dubbel bemärkelse) )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Gör som @AplAy rekommenderar och firar att jag är full vaccinerad med en stor kall. (på plats i hotspot:en Spanien (i dubbel bemärkelse) )

https://i.imgur.com/lGLjcHV_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Gratulerar!

Jag kommer att ta min första bärs nu på fredag och/eller lördag. Då har det dock gått 4 veckor sedan andra Fiser-sprutan!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Här blev/blir det en suris!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Åh, den där har jag funderat på att smaka. Hur är den? Har smakat vissa suröl som smakat helt okej, medan andra har smakat maginnehåll...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon42512:

Åh, den där har jag funderat på att smaka. Hur är den? Har smakat vissa suröl som smakat helt okej, medan andra har smakat maginnehåll...

Den är helt ok, något klen cola smak kanske... men å andra sidan skall den ju smaka suröl och inte coca cola.

Om något så är den lite blaskig kanske, men det är hårfint. Den är prisvärd sett till att den inte är svindyr som många andra surisar kan vara 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hittade den här på bolagets tillfälliga sortiment. Mycket trevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den är helt ok, något klen cola smak kanske... men å andra sidan skall den ju smaka suröl och inte coca cola.

Jag kanske är ute och cyklar lite med mitt resonemang, men vill man att det ska smaka "suröl" så kan man väl egentligen skippa (modern) berliner weisse helt? Finns ju bra lambic för ett par tior på bolaget nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Jag kanske är ute och cyklar lite med mitt resonemang, men vill man att det ska smaka "suröl" så kan man väl egentligen skippa (modern) berliner weisse helt? Finns ju bra lambic för ett par tior på bolaget nu för tiden.

Ganska olika grejer, det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ganska olika grejer, det.

Ja, vilket även var min poäng. Vill man ha något som smakar spontanjäst/suröl skulle jag inte välja en modern berliner (eller kettle sour, sour IPA m.m.) utan en lambic. Imho så känner man inte mycket av surölssmaken i de nya, populärare stilarna. Med det sagt så har jag inte speciellt svårt att förstå att berliners är så populära.

Permalänk
Medlem

Korkar upp senaste inköpet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lite speciell (och dyr), men är det semester så...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Äppelcider 0.3%

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av oatp1b1:

Jag kanske är ute och cyklar lite med mitt resonemang, men vill man att det ska smaka "suröl" så kan man väl egentligen skippa (modern) berliner weisse helt? Finns ju bra lambic för ett par tior på bolaget nu för tiden.

Ja du är ute och cyklar tycker jag.
Men det är jag. 😘👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Ja, vilket även var min poäng. Vill man ha något som smakar spontanjäst/suröl skulle jag inte välja en modern berliner (eller kettle sour, sour IPA m.m.) utan en lambic. Imho så känner man inte mycket av surölssmaken i de nya, populärare stilarna. Med det sagt så har jag inte speciellt svårt att förstå att berliners är så populära.

Din poäng är det som är fel. Vill man ha en suröl, som dom är, vill man inte ha en lambic.

Permalänk
Medlem

Jaha, okej, Men varför? Speciellt det sistnämnda att om man vill ha en suröl "som dom är" så vill man inte ha en lambic? Det är väl uppenbarligen en preferensfråga från min sida men ni ger inte så uttömmande svar.

Permalänk
Inaktiv

Modern suröl och lambic är helt olika saker. Svårt att förklara närmare än så.

Permalänk
Hedersmedlem

Mindre snack mer bilder på öl.
Kan tipsa om att HF Anna fortfarande finns på fat hos Mikkeller Brahegatan här i Tjockträsk, dessutom finns Casita och lite annat gött. Men kan nog ta slut snart.. de kopplade på den för att fira Mikkellers andra bar i Stockholm på Södermalm. Status på keykeggen den 23e juli. Men kanske hade de fler fat..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Highland Park Loyalty of the Wolf (14 år)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När man är i Köpenhamn får man ta seden dit den kommer:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

En rätt mysig amerikan

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3