Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

4% cider
jag vet inte vad den heter

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Inviger flaskan

Permalänk
Avstängd

Dricker inte alkohol så ofta nuförtiden men var i Danmark förra veckan så passade på att testa så kallad Hard seltzer, alltså typ smaksatt mineralvatten med alkohol. För att sammanfatta så var det ingen höjdare, det smakade precis som man tänker sig mineralvatten med billig sprit i. Så är ni nyfikna så är det bara att köpa en Loka Citron exempelvis och häll i sprit till en alkoholhalt på typ 4,5%.

En annan lite förvånande sak var att de på båten hem (Helsingör-Helsingborg) hade vodka, gin och ljus rom i bag-in-box. 499 för tre liter sprit och köpte man tre stycken fick man de för 1399. https://www.forsea.se/pa-farjorna/shopping/alkohol/vodka/no1-... Kan inte tänka mig att de håller någon högre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kaffe & Pernod.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Bra film, bra rom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Bra film, bra rom

<Uppladdad bildlänk>

Ooo den flaskan blev man ju lite lagom sugen på, minst sagt. Stor tumme upp! Eller hur lyder ditt omdöme?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ooo den flaskan blev man ju lite lagom sugen på, minst sagt. Stor tumme upp! Eller hur lyder ditt omdöme?

Den behöver luftas ett bra tag, minst 20 minuter.
Men då träder härliga dofter och smaker fram 🥰
Har man för brådis är den bara spritig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Den behöver luftas ett bra tag, minst 20 minuter.
Men då träder härliga dofter och smaker fram 🥰
Har man för brådis är den bara spritig.

Det förstår jag. Men är det en typisk Foursquare i karaktären eller har den någon udda twist mer än att den är cask strength?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Med risk för bannor från romälskare så postar jag denna kombination:

Diplomatico, Koskenkorva ginger, melon drink mix, cola zero. Smakar kalas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det förstår jag. Men är det en typisk Foursquare i karaktären eller har den någon udda twist mer än att den är cask strength?

I mitt tycke är den betydligt vassare, med mer ek- och rök/tjär-toner i doften. Trots en hel del smaker är den ändå lite mer tillbakadragen än andra som jag smakat.
Den växer mer och mer för varje gång jag häller upp den.

Skrivet av tonii:

Med risk för bannor från romälskare så postar jag denna kombination:

Diplomatico, Koskenkorva ginger, melon drink mix, cola zero. Smakar kalas!

Det var en salig blandning 🤔
Skälv har jag gjort rom och cola på både Foursquare Shibboleth och Long Pond 2007 😊
Det höjde några ögonbryn 🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

En annan lite förvånande sak var att de på båten hem (Helsingör-Helsingborg) hade vodka, gin och ljus rom i bag-in-box. 499 för tre liter sprit och köpte man tre stycken fick man de för 1399. https://www.forsea.se/pa-farjorna/shopping/alkohol/vodka/no1-... Kan inte tänka mig att de håller någon högre kvalitet.

Ganska bra pris. I Burg kan kan man köpa 3 liter vodka för €30. I senaste nyhetsbrevet kunde man köpa 3 liter för €20.

Dock ändå väldigt bra pris på färjan mellan Sverige och Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det var en salig blandning 🤔
Skälv har jag gjort rom och cola på både Foursquare Shibboleth och Long Pond 2007 😊
Det höjde några ögonbryn 🤣

Är inte överdrivet förtjust i att dricka rom rent. Det är lite för sött för min smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är inte överdrivet förtjust i att dricka rom rent. Det är lite för sött för min smak

Njae... Det är rätt stor skillnad på rom och rom. En del är väldigt söt, annan inte alls fullt så söt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Njae... Det är rätt stor skillnad på rom och rom. En del är väldigt söt, annan inte alls fullt så söt.

Något tips på inte så sötsliskig rom? Är mer för whisky normalt, framförallt lite rökigare sorter som Ardbeg, Lagavulin och Laphroig om det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Något tips på inte så sötsliskig rom? Är mer för whisky normalt, framförallt lite rökigare sorter som Ardbeg, Lagavulin och Laphroig om det är till någon hjälp.

Jag har samma whiskysmak och för mig är Ron Zacapa Gran Reserva min go-to rom... Fast absoluta favoriten är nog Zacapa Edicion Negra som går att få tag på Ålandsbåtarna till hyfsat vettigt pris ibland.

Inte bara sötma och arrak/romrussin som vissa, utan mer fatig och torkad frukt mm. (och Negra har en lätt "bränd" ton utanpå det)
Men relativt whisky så är den förstås söt i jämförelse
(Får man smak för det är det lite läskigt hur lätt man kan slurka i sig i jämförelse med whisky)
Finns säkert andra sorter också som jag missat!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Något tips på inte så sötsliskig rom? Är mer för whisky normalt, framförallt lite rökigare sorter som Ardbeg, Lagavulin och Laphroig om det är till någon hjälp.

Skrivet av Roger W:

Jag har samma whiskysmak och för mig är Ron Zacapa Gran Reserva min go-to rom... Fast absoluta favoriten är nog Zacapa Edicion Negra som går att få tag på Ålandsbåtarna till hyfsat vettigt pris ibland.

Inte bara sötma och arrak/romrussin som vissa, utan mer fatig och torkad frukt mm. (och Negra har en lätt "bränd" ton utanpå det)
Men relativt whisky så är den förstås söt i jämförelse
(Får man smak för det är det lite läskigt hur lätt man kan slurka i sig i jämförelse med whisky)
Finns säkert andra sorter också som jag missat!

Jo Diplomatico är ju väldigt söt. Zacapa är också lite för söt för mig (båda har rätt friskt med tillsatt socker). Har faktiskt dålig koll på bolagets ordinarie sortiment, men ett par riktigt trevliga icke-söta och inte så dyra jag skulle kunna rekommendera är La Hechicera, El Dorado 8 åriga (12 och 15 är sötare), Chairman's Reserve Forgotten casks, Barcelo Imperial Onyx och Doorly's XO

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har samma whiskysmak och för mig är Ron Zacapa Gran Reserva min go-to rom... Fast absoluta favoriten är nog Zacapa Edicion Negra som går att få tag på Ålandsbåtarna till hyfsat vettigt pris ibland.

Inte bara sötma och arrak/romrussin som vissa, utan mer fatig och torkad frukt mm. (och Negra har en lätt "bränd" ton utanpå det)
Men relativt whisky så är den förstås söt i jämförelse
(Får man smak för det är det lite läskigt hur lätt man kan slurka i sig i jämförelse med whisky)
Finns säkert andra sorter också som jag missat!

Skrivet av Starric:

Jo Diplomatico är ju väldigt söt. Zacapa är också lite för söt för mig (båda har rätt friskt med tillsatt socker). Har faktiskt dålig koll på bolagets ordinarie sortiment, men ett par riktigt trevliga icke-söta och inte så dyra jag skulle kunna rekommendera är La Hechicera, El Dorado 8 åriga (12 och 15 är sötare), Chairman's Reserve Forgotten casks, Barcelo Imperial Onyx och Doorly's XO

Tackar för tipsen! Ska hålla utkik efter dom när jag är på systemet nästa gång

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett stycke Dark n stormy, på El Dorado 8-årig rom. Smaskigt!

(sen verkar min telefon tycka att is och glas är det svåraste nånsin att sätta fokus på, men men, ny telefon ska införskaffas ändå)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

Rekommenderas för övrigt inte. Det var inte dåligt men rätt endimensionellt. Grymt om man älskar körsbär och mörka bär, plus mycket alkohol, men det är något man lätt får med billigare vin. Mot slutet öppnade det förvisso upp lite med trevliga toner av choklad men då kom samtidigt surheten fram mer, och den var inte så trevlig.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en öl eller tre på Zumen igår.

Cantillon Gewurztraminer. Gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Plantation Gran Añejo som jag fick som tack för hjälpen av en släkting. Skål!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Dricker den inte just nu men jag hade Agitator Single Malt (från ett av Sveriges yngsta destillerier) i glaset igår kväll. Ganska trevlig och väldigt smakrik whisky för att vara så ung. Skulle vilja testa deras Single Malt Rök och Argument Småfat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Dricker den inte just nu men jag hade Agitator Single Malt (från ett av Sveriges yngsta destillerier) i glaset igår kväll. Ganska trevlig och väldigt smakrik whisky för att vara så ung. Skulle vilja testa deras Single Malt Rök och Argument Småfat också.

En jobbarkompis rekommenderade den också! Måste prova den vid tillfälle...
...

Igår blev det en Monkey Shoulder. Blended whisky med mycket smak som jag blev rekommenderad nångång för länge sen (kanske i den här tråden?) och nu har inköpt
Helt OK, och känns helt klart lyxigare och mer raffinerad än de flesta blended, men inte riktigt min smak ändå... Jag vill nog ha mer rökigt
(Tror den påminner lite om Glenmorangie, men har inte druckit den på evigheter så jag kan vara helt fel ute)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En jobbarkompis rekommenderade den också! Måste prova den vid tillfälle...
...

Igår blev det en Monkey Shoulder. Blended whisky med mycket smak som jag blev rekommenderad nångång för länge sen (kanske i den här tråden?) och nu har inköpt
Helt OK, och känns helt klart lyxigare och mer raffinerad än de flesta blended, men inte riktigt min smak ändå... Jag vill nog ha mer rökigt
(Tror den påminner lite om Glenmorangie, men har inte druckit den på evigheter så jag kan vara helt fel ute)

Ja, Agitator Single Malt har lite rökighet i sig, men det är ingen "rökbomb" direkt. Själv är jag främst förtjust i riktigt rökig single malt (gillar givetvis andra stilar också), men den här är riktigt trevlig för att inte vara en "rökbomb", tycker jag.

Idag sitter jag med lite Isle of Rasaay i glaset. Den är däremot ganska tydligt rökig. Riktigt trevlig NAS (Non Age Statement) whisky.

Permalänk
Medlem

Τσίπουρο.

Permalänk
Medlem

Sitter här med lite Arran - Small Batch, Heavily Peated, Sherry Cask i glaset. Riktigt trevlig tycker jag.

Trevlig Helg!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt och prisvärt vin. Trots mycket dumheter kring "naturvin", och framförallt "biodynamiskt" vin, har jag haft ett par riktiga fullträffar senaste tiden.

Permalänk
Medlem

En Berliner.
Avnjutes bäst i gott sällskap.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Kaffe”infuserad” Dark’n Stormy