Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Tyckte beskrivningen lät riktigt spännande, men blev ruskigt besviken. Lite väl mjäkig och meh, precis som många andra IPA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otori:

Tyckte beskrivningen lät riktigt spännande, men blev ruskigt besviken. Lite väl mjäkig och meh, precis som många andra IPA.
<Uppladdad bildlänk>

Tråkigt. (men inte oväntat)

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Lite amaro efter maten. Gott. Glömde kolla va de va, men den är på AGs dessert-meny.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Portvin, Niepoort 2005 någonting. Också gott. Glömde bild.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Lite årgångsöl någon?
Nordiska Bier Export AB var bara verksamma mellan 1889-1892 men har inte hittat någon info om just den här flaskan.

Nä, den ska inte öppnas.

Dold text
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mono:

Lite årgångsöl någon?
Nordiska Bier Export AB var bara verksamma mellan 1889-1892 men har inte hittat någon info om just den här flaskan.

https://i.ibb.co/pryNt9s/20240904-133507.jpg

Nä, den ska inte öppnas.

Dold text

Klart du ska öppna och prova.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Den här var betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

En till Shipface IPA öppnas nu...

Dagens kapsyl dad-joke:
Vilket djur är modigast?
Järv

...

Innan dess provade jag en Brewmaster Nitro Stout (Dundalk bay brewery)

Jämfört med tex en vanlig burk Guiness så stod den ganska väl tyckte jag! Mycket fylligt liksom "mjölkigt" skum som funkade fint. Hyfsat komplex smak i det stora hela tror jag.

Men för mig räcker helt enkelt inte 4.2% som den här och en vanlig Guiness Draught har:
Trots mörkheten så blir det helt enkelt för blaskigt sett på helheten.

Smaken är som baken men för mig brukar nog stoutar bli riktigt intressanta runt 7-8% och uppåt...
(jag köper St Peters Cream Stout ibland som är på 6.5% och den är väl typ där det börjar funka )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En till Shipface IPA öppnas nu...

Dagens kapsyl dad-joke:
Vilket djur är modigast?
Järv

...

Innan dess provade jag en Brewmaster Nitro Stout (Dundalk bay brewery)
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/37437692/37437692_400.png

Jämfört med tex en vanlig burk Guiness så stod den ganska väl tyckte jag! Mycket fylligt liksom "mjölkigt" skum som funkade fint. Hyfsat komplex smak i det stora hela tror jag.

Men för mig räcker helt enkelt inte 4.2% som den här och en vanlig Guiness Draught har:
Trots mörkheten så blir det helt enkelt för blaskigt sett på helheten.

Smaken är som baken men för mig brukar nog stoutar bli riktigt intressanta runt 7-8% och uppåt...
(jag köper St Peters Cream Stout ibland som är på 6.5% och den är väl typ där det börjar funka )

När jag testade den tyckte jag det var ungefär som en mer brödig Guiness. Då jämför jag med burk, som givetvis inte är samma som fat. En bra Guiness på fat är svårslagen i min mening.

Jag är förvisso av motsatt åsikt vad gäller alkoholhalten. 4-5% tycker jag är optimalt. Sen finns det såklart undantag. Jag är också en hora för bra bitter och mild på cask.

Permalänk
Medlem

Hepp.

Nu ska jag avnjuta en öl och testa denna Palit 4080 gamerock.

Än så länge inget coilwhine och nästan helt tyst under full stress.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När jag testade den tyckte jag det var ungefär som en mer brödig Guiness. Då jämför jag med burk, som givetvis inte är samma som fat. En bra Guiness på fat är svårslagen i min mening.

Jag är förvisso av motsatt åsikt vad gäller alkoholhalten. 4-5% tycker jag är optimalt. Sen finns det såklart undantag. Jag är också en hora för bra bitter och mild på cask.

Ska erkänna att det var många år sen jag provade Guiness på fat. Jag tror helt klart det gör skillnad!
... men tror nog inte det helt kompenserar för alkoholhalten. Det finns en grundläggande "fyllighet" som inte verkar kunna kliva fram om alkoholen inte finns där enligt personlig smak/erfarenhet.
(Bitters saknar typ alltid nånting för egen del tex)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska erkänna att det var många år sen jag provade Guiness på fat. Jag tror helt klart det gör skillnad!
... men tror nog inte det helt kompenserar för alkoholhalten. Det finns en grundläggande "fyllighet" som inte verkar kunna kliva fram om alkoholen inte finns där enligt personlig smak/erfarenhet.
(Bitters saknar typ alltid nånting för egen del tex)

Stor skillnad på Guiness på fat mot burk, och stor skillnad mellan faten.
Samma gäller förvisso all öl. De som vet vad de håller på med är flera gånger bättre än andra. Snackar vi cask är skillnaden ännu större.
I Stockholm är det väl Ackurat och Oliver Twist som håller hög klass. Jag tycker dock de får på fingrarna av O’Neils i Uppsala.
Ingen av dem har dock Guiness, så där får man leta vidare.
Hursomhelst, gör stor skillnad på var man dricker ölen. Alkoholsvag ale ska ändå ha mycket smak, inte vara blaskig. Förr i tiden hade blaskig öl gett tid vid skampålen.

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag tag i något jag inte sett på länge, fanns i specialhyllan. Min fru köpte dessa på någon resa för länge sedan

Jag har svårt att sätta ord på dem, men gillar de verkligen. Lite mörk, fyllig, rund. Mums!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen fick jag tag i något jag inte sett på länge, fanns i specialhyllan. Min fru köpte dessa på någon resa för länge sedan

Jag har svårt att sätta ord på dem, men gillar de verkligen. Lite mörk, fyllig, rund. Mums!

Maredsous Brune är en grym dusch-öl, skål!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Maredsous Brune är en grym dusch-öl, skål!

Ville inte väcka familjen med tända lampor. Tur att jag vände mig ditåt annars hade det kunnat läcka med lite mer hud i badrumsspegeln

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Va på en lillasyster spelning igår. Beställde in 3 glas Bow more 12y 6cl till mig och polare. Över 700kr. Fy fan!
Kunde ju köpt en hel flaska och 8 ipor/apor för samma peng på bolaget. :S

Men gott var det och en jäkligt trevlig kväll.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

IPA bryggd med raps-honung. Självrunnet ur tunna på bryggeriet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Hedersmedlem

Omnipollo hade Side Project på besök igår.

Fick prova Derivation, Anabasis, MJK, Billionaires Hit Chocolate, OWK samt ett gäng mer eller mindre sura från fat.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Passar på att prova en flaska från Marble. Gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Dricker sån här öl, är hos Akkurat

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

PU från tank e rätt gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Öl/vin-hybrid, typ. Småsur, mysig.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Var hittar man denna?

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibart:

Var hittar man denna?

Jag köpte min på Alko i Helsingfors.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kyrkan körde Marlobobo och Monkish idag. Blev provat några drycker.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ännu en Shipface IPA från Trainstation Brewery

Dagens dad-joke från kapsylen:
Vilket djur är bäst på skor?
Känggurun

Visa signatur