Rekommenderad upplösning på TV är fel

Permalänk
Medlem

Rekommenderad upplösning på TV är fel

Hej.

Har problem med att när jag kör TV:n så blir rekommenderade upplösningen 1360x768.
Kör jag i full HD ändå så blir texten suddig o.s.v.

Kör med Intel HD4000 grafik via HDMI.
TV:n är en Thomson LED TV.

Någon som har en aning?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Hej.

Har problem med att när jag kör TV:n så blir rekommenderade upplösningen 1360x768.
Kör jag i full HD ändå så blir texten suddig o.s.v.

Kör med Intel HD4000 grafik via HDMI.
TV:n är en Thomson LED TV.

Någon som har en aning?

Tack på förhand!

Har du 2 skärmar? isf försök att göra TV'n primär?

om du endast kör mot Tv'n så har jag tyvärr ingen aning vad som spökar.. HD4000 ska klara upplösningar upp till 1920x1200 via DVI-D då borde väl inte HDMI strypa det?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Det kan ju bero på att TV:n helt enkelt inte har mer pixlar än 1360x768, och att den skalar om 1080p till 768p, vilket många TV-apparater inte är jätteduktiga på. Vet du att den är full HD?

Använder själv TV:n i sign som skärm, med 1080p HDMI och intel HD4000.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Klarar tvn 1080p då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Klarar tvn 1080p då?

Skrivet av JonteMC:

Det kan ju bero på att TV:n helt enkelt inte har mer pixlar än 1360x768, och att den skalar om 1080p till 768p, vilket många TV-apparater inte är jätteduktiga på. Vet du att den är full HD?

Använder själv TV:n i sign som skärm, med 1080p HDMI och intel HD4000.

Skrivet av Plasmatic:

Har du 2 skärmar? isf försök att göra TV'n primär?

om du endast kör mot Tv'n så har jag tyvärr ingen aning vad som spökar.. HD4000 ska klara upplösningar upp till 1920x1200 via DVI-D då borde väl inte HDMI strypa det?

Kör TV:n som primär skärm.
Det är en full-HD TV.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/48FU4243/thomso...

Det som händer när jag kör full-HD är att start-menyn o.s.v. inte syns. och att bilden blir suddig som det brukar bli när man inte kör på rekommendare upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kör TV:n som primär skärm.
Det är en full-HD TV.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/48FU4243/thomso...

Det som händer när jag kör full-HD är att start-menyn o.s.v. inte syns. och att bilden blir suddig som det brukar bli när man inte kör på rekommendare upplösningen.

Snygg TV, inte såna fula runda hörn vissa tillverkare börjat med:(

OnT: Använder du en sk. HDMI high-speed-kabel? Den andra sorten, HDMI Standard-Speed, är mest lämplig för bara HD, dvs, 720p eller 1080i, så det kanske är därför du får dålig bild?

Lite info: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Snygg TV, inte såna fula runda hörn vissa tillverkare börjat med:(

OnT: Använder du en sk. HDMI high-speed-kabel? Den andra sorten, HDMI Standard-Speed, är mest lämplig för bara HD, dvs, 720p eller 1080i, så det kanske är därför du får dålig bild?

Lite info: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Tack, är riktigt nöjd med utseendet också

Tror det är HDMI Standard. Kanske är därför då?
Han borde dock sagt något i butiken.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Tack, är riktigt nöjd med utseendet också

Tror det är HDMI Standard. Kanske är därför då?
Han borde dock sagt något i butiken.
Tack!

Jag är ganska säker på att det är det som är problemet, ja.:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Kolla så du använder rätt HDMI ingång på tvn. Det står i manualen vilken du ska använda. 1080p i 60Hz ska tvn klara av iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Jag är ganska säker på att det är det som är problemet, ja.:)

Skrivet av ozo64:

Kolla så du använder rätt HDMI ingång på tvn. Det står i manualen vilken du ska använda. 1080p i 60Hz ska tvn klara av iaf.

Testat med en annan kabel och det hjälpte inte.
Testade också alla HDMI-ingångar och det var ingen skillnad där heller.
Väldigt skumt.

Var inne i BIOS och kollade på lite inställningar för iGPU men hittade inte så mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qMetal:

Kör TV:n som primär skärm.
Det är en full-HD TV.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/48FU4243/thomso...

Det som händer när jag kör full-HD är att start-menyn o.s.v. inte syns. och att bilden blir suddig som det brukar bli när man inte kör på rekommendare upplösningen.

Det du behöver göra är att ändra skalningen, det gör du i inställningarna för ditt grafikkort. Vet inte säkert om Intels grafikdrivare har den funktionen men det är något man alltid måste göra när man kopplar datorn till TVn

Permalänk

Har varit med om att man måste ändra lite i inställningarna på tv för den hdmi ingången som kan ta in data signaler.
Om det går så måste du ändra portens funktion till att bli en dvi ingång för att det ska fungera korrekt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bengans81:

Har varit med om att man måste ändra lite i inställningarna på tv för den hdmi ingången som kan ta in data signaler.
Om det går så måste du ändra portens funktion till att bli en dvi ingång för att det ska fungera korrekt.

Mm, det är nog mest det. På min relativt nya Samsung-TV så ställer jag bara in HDMI-ingången på PC så kör den 1:1 pixelmapping direkt, utan att skala bilden alls. Det är rätt najs att få den som monitor. Kolla i TVns inställningar, då det brukar vara problemet!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det du behöver göra är att ändra skalningen, det gör du i inställningarna för ditt grafikkort. Vet inte säkert om Intels grafikdrivare har den funktionen men det är något man alltid måste göra när man kopplar datorn till TVn

Jepp, mycket vanligt fel.
Inställningen är fel antingen i inställningen i TV:n som Flamso är inne på, eller nånstans i drivrutinerna...
All overscan ska vara avstängd (0%, 1:1 eller vad det nu kan stå) på alla ställen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Saken är den att då du kör 1360x768 så märker tv:n att det är en "PC-upplösning", och gör antagandet att du har en dator kopplad till TV:n. Då gör tv:n automatiskt rätt inställningar för att en bild från datorn ska se bra ut.

Då du kör ut 1080 (1920x1080) så märker tv:n att detta är en "tv/film-upplösning", och gör antagandet att du har en bluray-spelare, digitalbox eller liknande kopplad till tv:n. Då gör tv:n automatiskt rätt inställningar för att video/film ska se bra ut.

Så det du behöver göra är att tala om för tv:n att fastän upplösningen är 1920x1080 så har du en dator kopplad. I bästa fall kan du göra det med en enkel preset-knapp på fjärrkontrollen där du kan välja mellan olika presets, såsom tv, film, sport, spel, dator... Om din tv inte har sådana presets så måste du istället leta dig fram i menyerna och ställa in uppskalning/overscan, kontrast och färger för att det ska passa din skärm. För en guide vad du ska ställa in kontrast, färger osv så kan du testa googla "modell på TV:n + calibration".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Saken är den att då du kör 1360x768 så märker tv:n att det är en "PC-upplösning", och gör antagandet att du har en dator kopplad till TV:n. Då gör tv:n automatiskt rätt inställningar för att en bild från datorn ska se bra ut.

Då du kör ut 1080 (1920x1080) så märker tv:n att detta är en "tv/film-upplösning", och gör antagandet att du har en bluray-spelare, digitalbox eller liknande kopplad till tv:n. Då gör tv:n automatiskt rätt inställningar för att video/film ska se bra ut.

Så det du behöver göra är att tala om för tv:n att fastän upplösningen är 1920x1080 så har du en dator kopplad. I bästa fall kan du göra det med en enkel preset-knapp på fjärrkontrollen där du kan välja mellan olika presets, såsom tv, film, sport, spel, dator... Om din tv inte har sådana presets så måste du istället leta dig fram i menyerna och ställa in uppskalning/overscan, kontrast och färger för att det ska passa din skärm. För en guide vad du ska ställa in kontrast, färger osv så kan du testa googla "modell på TV:n + calibration".

Skrivet av Roger W:

Jepp, mycket vanligt fel.
Inställningen är fel antingen i inställningen i TV:n som Flamso är inne på, eller nånstans i drivrutinerna...
All overscan ska vara avstängd (0%, 1:1 eller vad det nu kan stå) på alla ställen.

Kanske ör overscan då! Ska testa det!

Permalänk
Medlem

Har nu kört med laptopne genom en annan TV som jag vet är normal och då funkar det som det ska.
Vad kan det vara med TV:n, ska man lämna tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Det är overscan, gå in i grafikkortsinställningarna och ändra!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Normal och normal. Det finns viss automatisk justering inbyggd i TV-apparaterna. Vissa är bättre än andra men jag tror att du inte kommer tillräckligt nära 1080p-standarden för att TV'n ska anpassa sig automatiskt.

Föreslår att du provar vidare. Testa och se om du kan skapa custom-configurationer för upplösningarna där du testar 50Hz t ex.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Har nu kört med laptopne genom en annan TV som jag vet är normal och då funkar det som det ska.
Vad kan det vara med TV:n, ska man lämna tillbaka den?

Och du använde samma HDMI-kabel i båda fallen?
Men hade du letat ordentligt efter overscan-inställningar på TV:n? Nånstans borde det finnas!
Det borde inte vara svårare än att ställa om en inställning nånstans, och det vore riktigt konstigt om det inte fanns där - det svåra är väl att hitta vad de kallar den för.

Jag kollade just manualen här: http://www.thomsontv.eu/resources/Product/166/eu-EU/UserGuide...

- Se sid 9: Har du provat Menu/Input settings, och där i valt den kontakt du använder på TV:n och ställt om den kontakten till att den är inkopplad mot en PC? (det framgår inte i vilka appater man kan välja på i manualen men jag får intrycket av att man får välja mellan typ DVD-spelare, TV-box, spelkonsol osv i den listan, och då kanske man kan välja PC där hoppas jag?)
Om det inte funkar, prova välj spelkonsoll istället.

- Getting started delen i slutet av manualen tipsar om en zoom knapp på fjärren för att välja bildformat. Där kanske det går att välja ett 1:1 läge. Prova

Skrivet av Brallor:

Det är overscan, gå in i grafikkortsinställningarna och ändra!

Om det funkar med samma dator på en annan TV så är det väl inte så sannolikt laptopens inställningar som är fel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Det är overscan, gå in i grafikkortsinställningarna och ändra!

Overscan har jag testat att stänga av i TV:n och datorn funkade som sagt med en annan TV men exakt samma inställningar.

Skrivet av shaglord:

Normal och normal. Det finns viss automatisk justering inbyggd i TV-apparaterna. Vissa är bättre än andra men jag tror att du inte kommer tillräckligt nära 1080p-standarden för att TV'n ska anpassa sig automatiskt.

Föreslår att du provar vidare. Testa och se om du kan skapa custom-configurationer för upplösningarna där du testar 50Hz t ex.

/s

Testat 50p hz, 60i och det hjälpte inte.

Skrivet av Roger W:

Och du använde samma HDMI-kabel i båda fallen?
Men hade du letat ordentligt efter overscan-inställningar på TV:n? Nånstans borde det finnas!
Det borde inte vara svårare än att ställa om en inställning nånstans, och det vore riktigt konstigt om det inte fanns där - det svåra är väl att hitta vad de kallar den för.

Jag kollade just manualen här: http://www.thomsontv.eu/resources/Product/166/eu-EU/UserGuide...

- Se sid 9: Har du provat Menu/Input settings, och där i valt den kontakt du använder på TV:n och ställt om den kontakten till att den är inkopplad mot en PC? (det framgår inte i vilka appater man kan välja på i manualen men jag får intrycket av att man får välja mellan typ DVD-spelare, TV-box, spelkonsol osv i den listan, och då kanske man kan välja PC där hoppas jag?)
Om det inte funkar, prova välj spelkonsoll istället.

- Getting started delen i slutet av manualen tipsar om en zoom knapp på fjärren för att välja bildformat. Där kanske det går att välja ett 1:1 läge. Prova

Om det funkar med samma dator på en annan TV så är det väl inte så sannolikt laptopens inställningar som är fel?

Har redan ställt in det som står på sida 9.
D.v.s. HDMI 1 (Dator).
Och bildformat kan jag välja bland 4:3 och 16:9 så kör ju såklart på 16:9 då.

Finns inte så mycket inställningar i TV:n överhuvud taget så jag verkar inte kunna göra mycket mer.

Får väl åka och kolla med dem på Elgiganten imorgon och se vad de säger annars.
Väldigt drygt bara

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det kommer vara väldigt lätt för dem att testa HDMI-ingången. Bara koppla en blurayspelare eller tv-box och se om den kan ta emot 1080p. Klart.

Och så enkelt kan dem peka på strul med datorn.

Ett tips är att testa det själv så vet du att det måste vara något med intelinställningarna, och spara dig besväret att tala med någon på elgiganten. Det är bara slöseri med tid.

Så testa en PS3/XBOX/Bluray/mediaspelare i 1080p först och se vad som sker.

Det är inte tvns uppgift att stödja alla datorer i världen och det är inte intels rykte att klara allt smärtfritt heller, inte när det gäller grafik. Kolla runt bland olika forum så hittar du nog hjälp.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
99:e percentilen

När jag kopplar in min TV måste jag både explicit ställa in 0 % skalning i CCC och ofta trixa runt med TV:ns egna skalningsinställningar. Oftast ger Just Scan önskat resultat, men ibland måste jag ta någon annan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det kommer vara väldigt lätt för dem att testa HDMI-ingången. Bara koppla en blurayspelare eller tv-box och se om den kan ta emot 1080p. Klart.

Och så enkelt kan dem peka på strul med datorn.

Ett tips är att testa det själv så vet du att det måste vara något med intelinställningarna, och spara dig besväret att tala med någon på elgiganten. Det är bara slöseri med tid.

Så testa en PS3/XBOX/Bluray/mediaspelare i 1080p först och se vad som sker.

Det är inte tvns uppgift att stödja alla datorer i världen och det är inte intels rykte att klara allt smärtfritt heller, inte när det gäller grafik. Kolla runt bland olika forum så hittar du nog hjälp.

/s

Har dock testat med laptopen som har NVIDIA-grafik. Och det funkade ju utmärkt med den till en kompis TV.

Skrivet av HurMycket:

När jag kopplar in min TV måste jag både explicit ställa in 0 % skalning i CCC och ofta trixa runt med TV:ns egna skalningsinställningar. Oftast ger Just Scan önskat resultat, men ibland måste jag ta någon annan.

Blir 1080p den trkommenderade upplösningen då?
För jag kan ju få 1080p, bara att det inte bnlir den rekommenderade upplösningen så text blir suddig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av qMetal:

Blir 1080p den trkommenderade upplösningen då?
För jag kan ju få 1080p, bara att det inte bnlir den rekommenderade upplösningen så text blir suddig.

Oftast inte, om jag minns rätt. Men det behöver det inte vara. Jag väljer förstås 1920x1080, och med rätt skalningsinställningar på grafikkort och TV blir det perfekt bild, även om den enligt Windows rekommenderade upplösningen är 1366x768.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Har dock testat med laptopen som har NVIDIA-grafik. Och det funkade ju utmärkt med den till en kompis TV.

Spelar ingen roll om Toshiban kan ta emot en standard 1080p-signal från PS3/XBOX/Blu-ray/mediaspelare osv.

Det betyder att datorn inte ger ut en helt korrekt signal och att din kompis tv helt enkelt är bättre att lösa sådana problem.

... OM det inte är något fel på TV'n så att säga. Testa annan 1080p-källa.

Ett tips till dig. Du ser på detta alldeles för svart på vitt. Kom ihåg att det kan finnas tusentals olika 1080p-signaler som för ögat ser lika ut på skärmen. Bara för att din TV inte gillar den signal som din dator skickar ut betyder inte att det inte går att lösa.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ah, så du testade en annan dator med en annan tv och det funkade? Inte världens bästa sätt att felsöka på kanske? (eller missförstår jag dig??)

Då kan det vara inställningarna på PC:n fortfarande...
Jag hittade en länk på intels hemsida här:
http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-033418.htm?wapkw=...
(Klicka på frågan "Why can I see the center of the Windows desktop, but not the top, bottom and sides?")

Kolla där på bild nr 2 och se till att dina inställningar är desamma, dvs att du valt "television" och att rutan fullscreen är ibockad. (enable)

*edit*

... och funkar inte det, så kolla det här inlägget:
http://windows7forums.com/windows-7-hardware/76345-how-fix-ov...
(jag tycker den verkar lite långsökt men kan vara värt att prova om inget annat funkar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej han har testat samma dator med en annan TV och det funkade. Men det utesluter inte att hans egna TV kanske behöver något extra för att ta emot signalen.

Det vore bra om han utesluter att TV'n har problem att ta emot 1080p-signal genom att testa koppla en annan 1080p-källa och se.

Som vanligt när man ansluter dator till TV kan det uppstå vissa problem pga att datorn har så många flera lägen och inställningar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, så du testade en annan dator med en annan tv och det funkade? Inte världens bästa sätt att felsöka på kanske? (eller missförstår jag dig??)

Då kan det vara inställningarna på PC:n fortfarande...
Jag hittade en länk på intels hemsida här:
http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-033418.htm?wapkw=...
(Klicka på frågan "Why can I see the center of the Windows desktop, but not the top, bottom and sides?")

Kolla där på bild nr 2 och se till att dina inställningar är desamma, dvs att du valt "television" och att rutan fullscreen är ibockad. (enable)

*edit*

... och funkar inte det, så kolla det här inlägget:
http://windows7forums.com/windows-7-hardware/76345-how-fix-ov...
(jag tycker den verkar lite långsökt men kan vara värt att prova om inget annat funkar)

Du missuppfattade mig.
Hemma har jag testat med en laptop och stationära. Samma problem med bägge. Sedan tog jag laptopen till en kompis och testade och där funkade det normalt.

Har varit där i kontrollpanelen och ändrat.
Lyckats ändra så att bilden blir normal storlek på skärmen, men problemet kvarstår fortfarande att text och andra saker är suddiga när man inte har på rekommenderade upplösningen.

Skrivet av shaglord:

Spelar ingen roll om Toshiban kan ta emot en standard 1080p-signal från PS3/XBOX/Blu-ray/mediaspelare osv.

Det betyder att datorn inte ger ut en helt korrekt signal och att din kompis tv helt enkelt är bättre att lösa sådana problem.

... OM det inte är något fel på TV'n så att säga. Testa annan 1080p-källa.

Ett tips till dig. Du ser på detta alldeles för svart på vitt. Kom ihåg att det kan finnas tusentals olika 1080p-signaler som för ögat ser lika ut på skärmen. Bara för att din TV inte gillar den signal som din dator skickar ut betyder inte att det inte går att lösa.

/s

Det svåra med datorn är att jag är nästan säker på att det inte går att ändra fler grejer i kontrollpanelen för grafikdelen eller på TV:n.
Jag ska försöka få tag på en Bluray-spelare så jag kan testa i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Du missuppfattade mig.
Hemma har jag testat med en laptop och stationära. Samma problem med bägge. Sedan tog jag laptopen till en kompis och testade och där funkade det normalt.

Har varit där i kontrollpanelen och ändrat.
Lyckats ändra så att bilden blir normal storlek på skärmen, men problemet kvarstår fortfarande att text och andra saker är suddiga när man inte har på rekommenderade upplösningen.

Det svåra med datorn är att jag är nästan säker på att det inte går att ändra fler grejer i kontrollpanelen för grafikdelen eller på TV:n.
Jag ska försöka få tag på en Bluray-spelare så jag kan testa i helgen.

Kan du lägga upp en bild på hur hur det ser ut på tvn?
Tror att det blir lättare att felsöka då.

Har du testat alla utgångar? kan ju vara att en speciell är till för dator

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare