Artefakter med drivers

Permalänk
Medlem

Artefakter med drivers

Jag har precis satt ihop en ny dator till min bror och allt funkar utmärkt fram tills jag installerar drivrutinerna för grafikkortet. När det är färdig installerat syns inga fel men efter den nödvändiga omstarten syns mängder av artefakter över hela skärmen.

Är det fel på grafikkortet eller blir det något fel i installationen? Har testat både 13.1 och 12.10

Det är ett XFX 7850 1GB

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör driver sweeper ta bort alla gamla drivrutiner relaterade till grafikkort och testa en gång till.

Om de fortsätter så är de väll förmodligen någon konstigt med grafikkortet är de väll bara reklamera.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ladda ner och kör driver sweeper ta bort alla gamla drivrutiner relaterade till grafikkort och testa en gång till.

Om de fortsätter så är de väll förmodligen någon konstigt med grafikkortet är de väll bara reklamera.

Men det borde väl inte finnas gamla drivrutiner om det är en helt ny dator?

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Skrivet av Azpol:

Men det borde väl inte finnas gamla drivrutiner om det är en helt ny dator?

Stämmer dock så finns det alltid en risk att det blir fel vid installationen trotts att den går igenom.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Men det borde väl inte finnas gamla drivrutiner om det är en helt ny dator?

Efter att du gjorde detta:

Skrivet av Azpol:

Har testat både 13.1 och 12.10

Så ligger det högst troligen kvar en massa driverskräp i registret. Själv har jag ett Nvidia kort och brukar följa denna tutorial http://www.overclock.net/t/1150443/how-to-remove-your-nvidia-... Dock vet jag inte om den fungerar på din GPU. Du kanske hittar något liknande?

Permalänk
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Stämmer dock så finns det alltid en risk att det blir fel vid installationen trotts att den går igenom.

Skrivet av Navicula:

Efter att du gjorde detta:

Så ligger det högst troligen kvar en massa driverskräp i registret. Själv har jag ett Nvidia kort och brukar följa denna tutorial http://www.overclock.net/t/1150443/how-to-remove-your-nvidia-... Dock vet jag inte om den fungerar på din GPU. Du kanske hittar något liknande?

Jag ska testa med drivesweeper först och sedan guiden.

Skrivet av Punnisher:

Nej det ser ut såhär http://imageshack.us/f/210/39209198.png/

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Skrivet av Azpol:

Jag ska testa med drivesweeper först och sedan guiden.

Nej det ser ut såhär http://imageshack.us/f/210/39209198.png/

Kan vara lite långsökt, men är det en 120Hz skärm? Och använder du sladden som följde med skärmen?

Permalänk
Skrivet av Azpol:

Testat en annan utgång från grafikkortet, byta kabel?
Testat byta tema, eller något spel, benchmark?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan vara lite långsökt, men är det en 120Hz skärm? Och använder du sladden som följde med skärmen?

Nej det är en 60Hz från Asus

Skrivet av Punnisher:

Testat en annan utgång från grafikkortet, byta kabel?
Testat byta tema, eller något spel, benchmark?

Nej har inte testat något av det ännu, borde kanske göra det.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Jag ska testa med drivesweeper först och sedan guiden.

Jag använde det förr men det gick inget vidare, den tog bort vissa grejer i registret men lämnade andra. Kanske jag hade otur... Jag föreslår som sagt en manuell rensning av allt skräp i registret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag använde det förr men det gick inget vidare, den tog bort vissa grejer i registret men lämnade andra. Kanske jag hade otur... Jag föreslår som sagt en manuell rensning av allt skräp i registret

Det funkade inte speciellt bra för mig heller, så jag tog bort allt jag kunde hitta manuellt.

När alla drivrutiner är borta så försvinner artefakterna, men så fort jag installerar dem så kommer de tillbaka. Testar just nu om det kan bero på uppdateringar i windows och installerar alla som kommer upp.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk

Nån lösning på detta?
Fick själv problemet med artefakter efter uppgradering av CCC.
Då det var ett gammalt HD4000 kort köpte jag ett nytt 7950, men fick samma sak.
ren ominstallation och felet kommer direkt vid installation av drivrutiner.
Nästan så jag tror det är nåt annat fel med burken.

Visa signatur

Var nykter och gör alltid det som du sa att du skulle göra då du var full. Det borde lära dig att hålla käft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallelapp:

Nån lösning på detta?
Fick själv problemet med artefakter efter uppgradering av CCC.
Då det var ett gammalt HD4000 kort köpte jag ett nytt 7950, men fick samma sak.
ren ominstallation och felet kommer direkt vid installation av drivrutiner.
Nästan så jag tror det är nåt annat fel med burken.

Fick bli en reklamation på köpet, kunde inte få kortet att funka på något sätt.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite