Uppgradera datorljudet med gammal förstärkare, bra idé?

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorljudet med gammal förstärkare, bra idé?

Jag har ett Logitech 5.1-system (Z-680) som som snart fyller tio år. Det har väl iofs gjort sitt jobb och låter ganska bra tycker jag men jag har en överbliven hemmabioförstärkare (Yamaha RX-V630RDS), som står och dammar i garderoben och jag har börjat fundera på att använda den för att få lite vassare ljud till datorn.

Jag funderar på att, åtminstone till en början, använda de fem "vanliga" högtalarna och köpa till en aktiv sub, Z-680 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=38802 ) har ju allt förstärkeri inbyggt i subben och jag misstänker att den inte kommer att gå att få in i min ekvation. På lite längre sikt kanske jag byter ut även dessa högtalare men jag tänkte ta en sak i taget.

Är det nån som hittar några luckor i mitt resonemang? Är det en dum idé, ska jag behålla mitt nuvarande system tills det självdör?

Om jag bestämmer mig för att köra på, vilken subwoofer ska jag satsa på? Någon Velodyne kommer inte att rymmas i budgeten men jag vill ju ha något som slår Logitech-subban (det systemet kostade väl runt 3500 nytt om jag minns rätt). Vore tacksam för några rimligt prissatta förslag.

En tanke som slog mig nu är att jag skulle kunna kombinera denna uppgradering med en uppgradering av min hemmabio. Ny sub till den skulle ju betyda att jag får loss min befintliga sub till datorn istället. Det är i så fall en Canton AS-30 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1840 ) som ska bytas ut; vad skulle kunna vara en värdig efterträdare till den? I så fall blir naturligtvis budgeten lite högre, det var en ganska bra sub när den kom.

Tankar och idéer?

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att koppla Logitechtalare till en bioreceiver,det kommer låta men tyvärr bara apa som vanligt,en högtalaruppgradering är det enda rätta om du vill ha bättre ljudkvalite, skulle du koppla hifihögtalare till logitechsubben så blir det likadant där,det kommer låta men inte särskilt bra.
Ska du köpa sub så kolla på XTZas subbar som finns på fyndbörsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skulle inte rekommendera att koppla Logitechtalare till en bioreceiver,det kommer låta men tyvärr bara apa som vanligt,en högtalaruppgradering är det enda rätta om du vill ha bättre ljudkvalite,de ungerfär som du skulle koppla hifihögtalare till logitechsubben blir likadant där,det kommer låta men inte särskilt bra.
Ska du köpa sub så kolla på XTZas subbar som finns på fyndbörsen.

Jo, jag är såklart medveten om att Logi-högtalarna inte pallar speciellt mycket men jag tänkte ta det stegvis för att skona ekonomin. Inte lär det väl låta sämre i alla fall? Och faktum är ju att jag inte krämar på speciellt mycket när jag använder datorn, hemmabion får jobba mycket hårdare i jämförelse...

Ni som gått från "fabrikssålda" 5.1-system till ett system med separat förstärkare, tycker ni det var värt uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

En bättre förstärkare gör inte Logitechsatelliterna bättre än vad de redan är,visserligen får du kanske pyttelite bättre ljud men de kommer fortfarande låta som de ser ut dvs spinkigt så nej det är inte värt ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Hmm... I hear ya... Men förstärkaren står och möglar och jag lär inte få många kronor för den, trots att den är fullt duglig fortfarande. Hade hoppats få användning för den utan att lägga ner en större summa på helt nytt högtaleri (i alla fall till en början...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Hmm... I hear ya... Men förstärkaren står och möglar och jag lär inte få många kronor för den, trots att den är fullt duglig fortfarande. Hade hoppats få användning för den utan att lägga ner en större summa på helt nytt högtaleri (i alla fall till en början...).

Finns ju beggade talare på second hand osv för en billig peng,du kan ju börja med ett par sådana,är i alla fall hundra gånger bättre än det du har nu.

Permalänk
Medlem

Håller med Oyegie, den enda komponent i ett Logitech system som i allmänhet har något som helst värde är väl subben, att byta ut bara den känns som ett hyfsat slöseri med pengar. Visst, valfri XTZ sub eller liknande lär ge tydligare och inte lika "bumlig" bas, men det svaga kortet är ända satelliterna som är, tja, värdelösa.

För 3000Kr kan du få tag på ett par riktit fina 2nd hand golvare eller ett par lite billigare nya golvare. Jamo S506 eller S606 t.ex.
Så länge du inte har ett mycket stort rum eller är en riktig bas-junkie så klarar du dig fint utan extra sub, ett par bra golvare står sig långt även när det gäller bas.

Permalänk
Medlem

Du kan få högtalare som är betydligt bättre än Logitech-grejerna för runt 1 000 om du har den budgeten.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips, jag ska fundera på hur jag ska göra framöver.