irql_not_less_or_equal - hela datorn har blivit seg

Permalänk

irql_not_less_or_equal - hela datorn har blivit seg

Fick bara någon dag efter min nyinköpta laptop ett error där det stod "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Fick det flera gånger och började uppdatera mina nätverksdrivrutiner. Har inte fått det sen dess (i förrgår), men det kanske ligger där latent och bara väntar

Hur som helst så känns det som att min dator har fått flipp av det där IRQL-erroret. För det första så går klockan alltid tillbaka en timme vid uppstart och jag får upp den där Atheros killer network som alltid berättar att den minimeras om man stänger av den trots att jag klickat i "visa inte det här igen"-rutan varje gång. Känns lite som att inställningar inte sparas även när jag stänger av/sätter på datorn helt normalt.

Ibland fryser datorn bara fast när jag exempelvis öppnar en webbläsare.

Vad tror ni problemet är? Bör jag bara helt enkelt bara avskaffa atheros killer network-programmet? Kan den vara roten till alla problem?

Permalänk

Verkar vara drivrutinsproblem! Kika på tillverkaren av datorns hemsida efter drivrutiner då de oftast är märkesspecifika och passar bara specifika datorer. Vad är det för dator? Märke och modell?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

problem med ramminne!

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem

Om du går in i C:\Windows\Minidump så har du blåskärmdumparna där. Du kan ju slänga upp dom så vi kan kolla på dom

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem som jag inte lyckas hitta en lösning på och det är precis som du beskriver det "Känns lite som att inställningarna inte sparas".

Flyttar jag ikoner på skrivbordet eller ändrar mappinställningar till exempelvis miniatyr och startar om datorn så är alla inställningar jag gjort borta och allt är "som det var innan".

Har du dessa problem med?

Permalänk

Har sett flera av samma problem tidigare, alla lösta med uppdatering av senaste drivisar från tillverkaren.

Besök moderkortets webbplats och ladda ned allt det senaste och installera. Uppdatera gärna ifall det löste problemet hos dig också.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Själv fick jag exakt samma blåskärm utav avast antivurs för 2 månader sen det var en update som fixade det

Visa signatur

i7 3770
gtx 670
16gb ram ddr3
ssd 120gb
haf 912

Permalänk

Tack för svaren!

Det är en för övrigt en MSI GE60 (https://www.inet.se/produkt/1969592/msi-ge60-15-fullhd). Ska testa uppdatera drivrutinerna nu och återkommer om jag får några problem!

Edit* Okej fattar dock inte ens vad det är jag ska uppdatera ;> Kan någon lite mer specifikt säga det? haha

Permalänk
Skrivet av karamellkungen:

Tack för svaren!

Det är en för övrigt en MSI GE60 (https://www.inet.se/produkt/1969592/msi-ge60-15-fullhd). Ska testa uppdatera drivrutinerna nu och återkommer om jag får några problem!

Edit* Okej fattar dock inte ens vad det är jag ska uppdatera ;> Kan någon lite mer specifikt säga det? haha

http://www.msi.com/product/nb/GE60-0ND.html#/?div=Driver&os=W...

Allt som finns där... ska du ladda ned och installera.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

http://www.msi.com/product/nb/GE60-0ND.html#/?div=Driver&os=W...

Allt som finns där... ska du ladda ned och installera.

Hade redan alla senaste versioner Klarade mig utan problemet ett tag men nu kom det tillbaka. Fasen.

Dessutom dör mitt Internet helt random ibland och det bara på datorn. Startar jag om datorn fungerar det perfekt igen. Vad kan det bero på?

Idag fick jag dessutom något problem vilket gjorde att jag blev inloggad på något typ "felsäkert läge"-konto eller vad man ska kalla det. Det var typ som första gången när jag använde windows 8, jag fick en tutorial av win8 och hela skiten när den starta upp... Var tvungen att restarta för att komma till mitt skrivbord igen.

Problem problem...

Har för övrigt bara Windows Defender som antivirusprogram.