Typ av frågor på ett tekniskt test inför jobbintervjun till helpdesk ??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tor
Registrerad
Nov 2004

Typ av frågor på ett tekniskt test inför jobbintervjun till helpdesk ??

Hejsan alla,

Jag ska på intervju i veckan och blev informerad om att ett litet "enkelt" tekniskt test ska skrivas på plats.

Tjänsten gäller Service desk tekniker (1:st line) och jag undrar nu lite om vilken typ av frågor det kan dyka upp ??

Kan bli lite nervöst och då kan slarvfelen dyka upp oanat hehe

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Jag skulle tro att det handlar om rätt grundläggande saker för att se att du inte har noll koll men det beror kanske lite på vad det är för typ av servicedesk det handlar om, eftersom det är 1:st line antar jag att man lämnar över till nån annan efter att man gjort en grundläggande felsökning så det borde ju inte krävas några expertkunskaper.

Fick skriva ett litet test när jag var på arbetsintervju hos Kjell & Co men det var enligt dem mest för att se på vilka områden man behövdes utbildas och hade inget egentligt avgörande för om man fick jobbet eller inte, det kan ju vara lika dant på jobbet du söker. Frågor på det testat var i stil med "vilken kabel kopplar man vanligtvis in en skrivare med".

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Tekniskt test för 1st line?!

"Vilken knapp trycker man på för att starta om PC:n?"

Har suttit på 1st, 2nd, 3rd och till slut som Problem Manager på en Service Desk. Vanligtvis så tar 1st line hand om upplåsning av konton i AD och några andra små enkla saker. Resten loggas i ett ärendehanteringssystem och skickas vidare till en lösningsgrupp (2nd line osv).

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Beror nog på var du söker jobbet men dessa frågor fick jag på min intervju för support jobb för bredband på en internetleverantör.

Vad är ADSL
Vad är POP3
Vad är SMTP
Vad är TCP/IP

Det är de frågorna jag fick, detta är exempel men jag fick totalt 10 frågor. De sa även att det är endast för att se var utbildningsbehovet ligger inför en ev anställning.

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Har du provat att starta om datorn?

Du kommer typ bara lägg upp ärenden om fråga detta typ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Geckod har faktiskt sant i det han säger. Jag fick en kund igår som säger att han har startat om modemet han lånat av oss. Loggar in i det och tittar i loggen, uptime 25 dagar...

Så lita aldrig blint på kunder heller utan om du sitter på ett ställe så du kan se vad som händer delvis hos kund, lita på din dator och inte på kund

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |