Moraliska problem med piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

(vi kan ju till och med hitta på något nytt ord för detta brott)

Typ, upphovsrättsbrott? Eller, piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är de orden vi använder idag ja.

Varför tycker du att det behövs ett nytt ord?

Permalänk
Medlem

Ur ett moraliskt perspektiv så är det i mitt tycke omöjligt att hävda att det skulle vara rätt med piratkopiering i det stora hela.
Oavsett vad som utvecklas kostar det pengar, genom att kopiera fritt nyttjar man andras arbeten utan deras tillåtelse vilket är en kränkning av den äganderätt upphovsmannen har till sitt material.

Diskussioner gällande om det är stöld eller ej samt om branschen vinner eller förlorar på det hela känns irrelevant i debatten om huruvida det är moraliskt rätt. Grunden jag håller mig till är att om någon ligger bakom ett verk har denne rätt att välja hur det skall distribueras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Grunden jag håller mig till är att om någon ligger bakom ett verk har denne rätt att välja hur det skall distribueras.

1. Komiker som kommer på skämt, borde det vara olagligt för mig att dra samma skämt för en kompis?

2. Personer, eller företag, som uppfinner mediciner som kan rädda liv, är det helt upp till dom att välja hur det ska distribueras för all framtid?

3. Om jag äger en film men det är hack i skivan, måste jag då köpa en ny? (eftersom det är olagligt för mig att ta en säkerhetskopia)

4. Får jag låna ut en film eller musikskiva till en kompis?