Hög DPC latency gör att ljudet börjar spraka.

Permalänk
Medlem

Hög DPC latency gör att ljudet börjar spraka.

Har problem med min nuvarande dator, om jag låter den stå på i några dagar så börjar till slut ljudet att spraka, har kollat igenom lite guider och följde denna guiden http://www.sysnative.com/forums/windows-7-|-windows-vista-tut... och kom fram till att vad som verkar spöka är USBPORT.sys, vet dock inte riktigt hur jag skall göra för att fixa detta, enda fixen jag har hitils är en reboot på datorn då och då, någon som har någon ide om hur man skall kunna fixa detta? Behöver ni mer information så skriv bara så postar jag efter hand.

Permalänk
Medlem

Det känns som det är något av de saker som sitter i en USB-port som ger problemet. Koppla ur så mycket du kan och se om det ger skillnad.

Permalänk
Medlem

Prova även en annan drivrutin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det känns som det är något av de saker som sitter i en USB-port som ger problemet. Koppla ur så mycket du kan och se om det ger skillnad.

Har provat att göra detta och inget hjälper, tom dragit ut musen för att se ifall det hjälper men icke...

Skrivet av RNG:

Prova även en annan drivrutin

Hittar ingen annan drivrutin som den vill använda sig av.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort? Moderkortets eller externt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Vad har du för ljudkort? Moderkortets eller externt?

Moderkortets, det är ett MSI Z77A-S01.

Permalänk

Har du Daemon Tools? Hade liknande problem för några månader sen och det visade sig vara efter några dagars uptime med DT igång. Så fort jag stängde av DT så försvann ljudproblemet med.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Har du Daemon Tools? Hade liknande problem för några månader sen och det visade sig vara efter några dagars uptime med DT igång. Så fort jag stängde av DT så försvann ljudproblemet med.

Det har jag ja, frågan är om man skall se till att den "digitala" cd spelaren försvinner med då. Men kan den påverka USBPORT.sys? Anyhow har testat att stänga av Daemon Tools helt och hållet får se om det hjälper men har inga höga förhoppningar .

Permalänk
Medlem

tankar jag torrents samtidigt som jag lyssnar på musik får ja dpc spikes. då menar jag hastigheter på 8-10 mb/s. Blir så på inbyggt och externt ljudkort (xonar st).

Testa disabla Aero.
Testa disabla parallel och serialportar i bios om du inte använder dem.
Testa disabla Intel speedstep och eist och/eller AMD Cool&Quiet i bios.
Ändra Poweroptions i kontrollpanelen. Välj high performance och ändra processor minimum hastighet till 100%.

Lite tips som kanske hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

tankar jag torrents samtidigt som jag lyssnar på musik får ja dpc spikes. då menar jag hastigheter på 8-10 mb/s. Blir så på inbyggt och externt ljudkort (xonar st).

Testa disabla Aero.
Testa disabla parallel och serialportar i bios om du inte använder dem.
Testa disabla Intel speedstep och eist och/eller AMD Cool&Quiet i bios.
Ändra Poweroptions i kontrollpanelen. Välj high performance och ändra processor minimum hastighet till 100%.

Lite tips som kanske hjälper.

Torrents är inga problem, grejen är att det bygger på upp och upp över dagarna, efter runt 5 dagars upptid på datorn så kan jag ligga på runt 12000-14000µs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Torrents är inga problem, grejen är att det bygger på upp och upp över dagarna, efter runt 5 dagars upptid på datorn så kan jag ligga på runt 12000-14000µs

Kör du något antivirus/antimalwareprogram som kör realtidsskydd? Testa disabla dem.
Uppdatera moderkortets drivrutiner. (t.ex. intel chipset software med switchen /overall i slutet, i cmd t.ex).
Disabla tjänster under administrativa verktyg. (http://www.blackviper.com/) Disabla bara de som du vet med säkerhet att du inte behöver, sätt de andra på manual.

Jag tror dock inte att det kommer lösa ditt problem och det är lite tidskrävande jobb att gå igenom alla tjänster men det kan inte skada så länge du inte disablar någon tjänst så inte datorn startar.
Gör en återställningspunkt först och börja tweaka sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Kör du något antivirus/antimalwareprogram som kör realtidsskydd? Testa disabla dem.
Uppdatera moderkortets drivrutiner. (t.ex. intel chipset software med switchen /overall i slutet, i cmd t.ex).
Disabla tjänster under administrativa verktyg. (http://www.blackviper.com/) Disabla bara de som du vet med säkerhet att du inte behöver, sätt de andra på manual.

Jag tror dock inte att det kommer lösa ditt problem och det är lite tidskrävande jobb att gå igenom alla tjänster men det kan inte skada så länge du inte disablar någon tjänst så inte datorn startar.
Gör en återställningspunkt först och börja tweaka sen

Som sagt redan identifierat problemet till USBPORT.sys, använde guiden som jag skrev i första inlägget, alla drivrutiner är uppdaterade, kör dock nod32 så ver inte om det är det realtids skyddet som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Som sagt redan identifierat problemet till USBPORT.sys, använde guiden som jag skrev i första inlägget, alla drivrutiner är uppdaterade, kör dock nod32 så ver inte om det är det realtids skyddet som är problemet.

http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S01.html#/?div=Driver&os=Wi...
Är drivrutinerna för lan och usb3 äldre eller nyare än dem du har?

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=2624
Har du den uppdateringen?

Du kan inte bara stänga av Daemon Tools, du måste även disabla drivern i enhetshanteraren. Först måste visa dolda enheter under visamenyn och sen under icke plug & play drivers disabla sptddrivern. Jag har för mig att den hör till program så som Daemon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S01.html#/?div=Driver&os=Wi...
Är drivrutinerna för lan och usb3 äldre eller nyare än dem du har?

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=2624
Har du den uppdateringen?

Du kan inte bara stänga av Daemon Tools, du måste även disabla drivern i enhetshanteraren. Först måste visa dolda enheter under visamenyn och sen under icke plug & play drivers disabla sptddrivern. Jag har för mig att den hör till program så som Daemon.

Har ej SPTD drivern, har för mig jag valde att inte installera den när jag installerade Daemon Tools, KB updateringen från windows verkar vara installerad då jag inte kan installera den, tror den följer med SP1, alla drivrutiner är som sagt uppdaterade då jag använder msis uppdaterings program i början av varje månad . Har kört datorn i en dag nu och började igår på runt 250µs har efter en dags användande gått upp till 1200µs.

Permalänk
Medlem

Ännu en dag och nu är det uppe i 3000µs... ingen som har en aning om hur man kan fixa usbport.sys som verkar strula så för mig?

Permalänk
Medlem

Ännu en dag gången och nu peakar det på 6000µs...

Permalänk
Medlem

Ingen som har några andra tips på hur man kan fixa detta?

Permalänk
Medlem

Drar vi igång detta igen då jag hittat vad det är som orsakar det vet bara inte hur fasiken jag skall göra för att fixa det.

Problemet ligger i något som heter Intel(R) 7 Series/C216 Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 1E2D avinstallerar jag den så sjunker min dpc ner till där den skall vara igen men har inte hittat någon driver update för denna och är inte säker på vad man skall leta efter på intels hemsida.

Någon som har några tips?