Grafikkort för HD video etc - vad krävs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Grafikkort för HD video etc - vad krävs?

Hej
har en kollega som tänker bygga en stationär dator som delvis kommer användas för film kopplat till TV'n.
Vad krävs för grafiknivå om man ska kunna se stora mkv filer etc i full HD och som ska hålla några år?
Troligt kommer det att bli en hyfsad intel med quadcore i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010

HD 3000/4000 står sig bra, precis som AMDs trinity APUer.

Numera dålig koll på saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Itchy Trojan:

HD 3000/4000 står sig bra, precis som AMDs trinity APUer.

Så du menar att det räcker väl med inbyggt i exempelvis i5-3570k el. i7-3770?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHML
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av sweden1:

Så du menar att det räcker väl med inbyggt i exempelvis i5-3570k el. i7-3770?

I en HTPC cpumässigt så räcker en i3'a eller motsvarande trinity cpu gott och väl. Jag spelar spel dagligen på min 5800k som kostar under 1000kr, så att köpa en i5/i7 är i måna fall onödigt mycket prestanda (och har mycket sämre gpu prestanda). Filmer kommer inte bli tyngre att köra, och en i3 kommer hålla i flera år. Bättre att köpa en billigare cpu och lägga resterande pengar på stor ssd än att köpa på sig en dyr cpu. vad skall datorn användas till?

Numera dålig koll på saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Itchy Trojan:

I en HTPC cpumässigt så räcker en i3'a eller motsvarande trinity cpu gott och väl. Jag spelar spel dagligen på min 5800k som kostar under 1000kr, så att köpa en i5/i7 är i måna fall onödigt mycket prestanda (och har mycket sämre gpu prestanda). Filmer kommer inte bli tyngre att köra, och en i3 kommer hålla i flera år. Bättre att köpa en billigare cpu och lägga resterande pengar på stor ssd än att köpa på sig en dyr cpu. vad skall datorn användas till?

Allmänt surfande, kontorsjobb, film...inget avancerat spelande