Vad behövs för att köra 3 skärmar(ej spel)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Vad behövs för att köra 3 skärmar(ej spel)?

Hej,

Har 3 st skärmar med vga och hdmi uttag. Vilket grafikkort och kablar behöver jag för att kunna ansluta 3 skärmar?

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Rickybobby:

Hej,

Har 3 st skärmar med vga och hdmi uttag. Vilket grafikkort och kablar behöver jag för att kunna ansluta 3 skärmar?

Alla "nyare" AMD-kort med display-port klarar detta, eller nVidia ur 6XX-serien.
Det spelar ingen roll om du ska spela med skärmarna eller inte, det är samma inkoppling ändå.

Sök lite på forumet och du hittar massor med trådar om hur du ska koppla och vad du behöver.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Ska du köra sli mm? annars kan man köra 2 olika grafikkort till detta ändamål.

Har alla samma upplösning?

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Alla skärmar har samma upplösning (1080p). Har läst att man behöver en aktiv <DisplayPort till DVI men jag har bara hdmi och vga. Går det att konvertera dvi till hdmi ? Finns det någon regel på hur jag ska ansluta de andra skärmarna.

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Rickybobby:

Går det att konvertera dvi till hdmi .

http://www.cableworld.se/dvi--hdmi-kablar/dvi--hdmi-adapter/d...

AMD Athlon II X4 630, GA-970A-D3
Gigabyte 6990, 6gb ddr3
Corsair PowerSupply 750w 80+, 750gb hdd
Antec Kuhler H2O 620 V4
Benq G2220HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Skillnaden uppstår när du vill visa samma bild/program/spel utsträckt över alla skärmarna.

Vill du inte det kan du bara koppla skärmarna till olika grafikkort, t.ex. en skärm till en integrerad GPU och två till ett diskret grafikkort.

Vill du däremot spela/se på film över flera skärmar samtidigt behöver man använda AMD EyeFinity /nVidia Surround.

Då krävs ett kort som stödjer detta, eller i vissa fall två i SLI/Crossfire för att få det att fungera.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av DaBone:

Alla "nyare" AMD-kort med display-port klarar detta, eller nVidia ur 6XX-serien.
Det spelar ingen roll om du ska spela med skärmarna eller inte, det är samma inkoppling ändå.

Sök lite på forumet och du hittar massor med trådar om hur du ska koppla och vad du behöver.

Skrivet av aniron:

Skillnaden uppstår när du vill visa samma bild/program/spel utsträckt över alla skärmarna.

Vill du inte det kan du bara koppla skärmarna till olika grafikkort, t.ex. en skärm till en integrerad GPU och två till ett diskret grafikkort.

Vill du däremot spela/se på film över flera skärmar samtidigt behöver man använda AMD EyeFinity /nVidia Surround.

Då krävs ett kort som stödjer detta, eller i vissa fall två i SLI/Crossfire för att få det att fungera.

Okej så det går att använda moderkortets integrerade gpu tillsammans med ett externt kort samtidigt?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Rickybobby:

Okej så det går att använda moderkortets integrerade gpu tillsammans med ett externt kort samtidigt?

Inte alltid, ofta tar ett dedikerat grafikkort över helt och det integrerade stängs av.

För att göra det generellt;
1. Valfritt nVidia grafikkort från 600-serien, koppla in så många skärmar som det finns portar.
2. Valfritt AMD grafikkort som stödjer eyefinity + aktiv DP-DVI adapter, eller ett så kallat "Flex" kort som har adaptern inbyggd.
3. 2st helt valfria grafikkort (så när som på att undvik att blanda AMD och nVidia grafikkort), kopplas inte i SLI/Crossfire utan körs individuellt.
4. Valfritt grafikkort som har två utgångar och komplettera med en USB->DVI adapter.
5. Matrox triplehead eller quadhead grafikkort.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Fluf:

Inte alltid, ofta tar ett dedikerat grafikkort över helt och det integrerade stängs av.

För att göra det generellt;
1. Valfritt nVidia grafikkort från 600-serien, koppla in så många skärmar som det finns portar.
2. Valfritt AMD grafikkort som stödjer eyefinity + aktiv DP-DVI adapter, eller ett så kallat "Flex" kort som har adaptern inbyggd.
3. 2st helt valfria grafikkort (så när som på att undvik att blanda AMD och nVidia grafikkort), kopplas inte i SLI/Crossfire utan körs individuellt.
4. Valfritt grafikkort som har två utgångar och komplettera med en USB->DVI adapter.
5. Matrox triplehead eller quadhead grafikkort.

Tack för ett utförligt svar. Verkar som att amds moderkortet stödjer att man använder den integrerade gpu på moderkortet samtidigt som man använder ett externt.
Mitt mobo http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#spec...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Verkar som att endast kort från 640 och uppåt stödjer 3 skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Om du bara ska driva 3 skärmar räcker det ju med billigaste flex kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1046473
Slipper du hålla på med massa adaptrar.

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mechersmith:

Om du bara ska driva 3 skärmar räcker det ju med billigaste flex kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1046473
Slipper du hålla på med massa adaptrar.

Tack, tar och beställer ett sapphire flex 6450