Lödning av satakomponent på moderkort - behöver råd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Lödning av satakomponent på moderkort - behöver råd

Hej, jag fuckade sataanslutningen på min macs logikkort när jag uppgraderade till ssd och ny cpu.

Den här saken följde med upp när jag försökte pilla ur satasladden: LÄNK

Googlade runt lite och insåg att det här inte var nåt jag skulle kunna fixa själv så jag lämnade in logikkortet till en servicebutik som reparerar alla möjliga elektronikprylar oberoende vilket märke det är.

Ringdes nyss upp av butiken som undrade om jag kunde beställa en ny komponent själv eftersom dom inte hade nån aning om hur dom skulle gå till väga. Efter det skulle dom försöka löda fast den. Eftersom jag lämnade ovan länkade spec. på prylen till butiken är jag lite tveksam vad mitt nästa steg är? Kan inte säga att jag är hemma på sånt här och kan inte hitta exakt samma produkt att beställa men hittade den här: LÄNK Ritning: LÄNK

Kostar ju inte många kronor men jag vet ju inte om den delen funkar, kan ingenting om sånt här.....

Läste mig till att det handlar om SMT (Surface Mount Vertical) vilket innebär att det ska ytlödas fast på logikkortet.

Ska jag vända mig till nån annan servicebutik eller chansa och beställa en ny komponent? Vill helst inte vända mig till apples service, iMacen har några år på nacken och jag vill inte att priset drar iväg. Allt fungerar i övrigt, kan boota med extern hdd utan några problem, så nån felsökning är inte nödvändig.

Nån som har erfarenhet av sånt här och kan ge tips på vart jag bäst vänder mig och om jag bör skippa butiken som hade noll koll?

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2008

Tror den här passar bättre:
http://se.farnell.com/molex/67800-5025/header-sata-smt-1-27mm...

Den du länkar till är gjord för 1,6 mm PCB tjocklek, men Foxconns är gjord för 2,4 mm... (Jämför pigg-längden som skall ned i korten)
Sedan är det ett "skal" runt själva kontakt-ytan då den är gjord för kablar.

Hittar foxconns modell på skumma kina sidor. Sök på LD1507V.

Finns även saker på te.com
t ex.
http://www.te.com/catalog/bin/TE.Connect?S=23561&M=PPROP&P=10...

Men det är inte heller hundra procent rätt. Kanske går att beställa direkt från Foxconn som en sample.

Lycka till.
Själva lödningen kan också vara lite knepig. Jag hade gjort det med löd-ugn. Men då kanske inte övriga komponenter gillar det...

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Tack för svar!

Beställer nog den Molex du länkar till, är ju inte en så stor utgift.

Ska ta och höra runt i lite andra butiker vad dom har att säga också. Borde ju finnas nåt ställe som sitter på dunderlödningsutrustning och kan ge ett definitivt svar på vilken komponent som behövs.

EDIT: oj, såg nu att jag lyckats posta det här under grafikkortsdelen. Om nån mod vill så kan den gärna flytta tråden till en mer passande avdelning.