Letar efter nya datorhögtalare med klart ljud; särskilt för klassisk musik

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag tror det var högtalarna som var bristen. Audioengine 5 är inte direkt några värstinghögtalare. Lyssnade faktiskt på dom på Arkenmässan i höstas och jag var inte imponerad.

Audioengine 2 är bättre imo Mellanregistret levererar mer godis haha.. Mellanregistret är väldigt torrt(?), krispigt och härligt. (Bara min egna åsikt såklart)

Skrivet av Kalium:

Kolla på HS50M och Behringer 3031. Det är dom aktiva högtalare jag hört mest gott om.

Håller med om HS50M, de är prisvärda.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Så som jag nämnde innan för ett par andra högtalare så skulle jag aldrig våga köpa sådana dyra på Internet...

Man har ju alltid distansköpslagen/ångerrätten om man köper online. Man kan ju alltså provlyssna hemma och sedan ångra sitt köp. Man får ju dock betala returfrakten själv i så fall, men...

Du har väl inte förtvivlat långt till Malmö? Där borde väl kunna finnas en del butiker att provlyssna i? Både musik- och hifibutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Man har ju alltid distansköpslagen/ångerrätten om man köper online. Man kan ju alltså provlyssna hemma och sedan ångra sitt köp. Man får ju dock betala returfrakten själv i så fall, men...

Du har väl inte förtvivlat långt till Malmö? Där borde väl kunna finnas en del butiker att provlyssna i? Både musik- och hifibutiker.

Jo, vi har ju ångerrätten, men du får oftast betala för frakten. Jag gjorde detta misstag innan med Z-906 som jag nämnde i post #1, och det kostade mig 500 kr! Inget misstag jag någonsin vill göra igen

Jag kan ta mig till Malmö utan problem, men att hitta och ha tid är desto svårare. Är ganska upptagen med mina studier (10-16 timmar per dag en vanlig dag) + pendlar.

Efter att ha läst ännu mer har jag bestämt mig för Audioengine 5+. Har läst lite problem om dem dock samtidigt (hummande, brusade, noise ljud har vissa upplevt med Audioengine 5, men inte läst någonting sådant om 5+:an), men samtidigt oerhört mycket positivt.
Vill passa på att tacka alla stort för råd, kommentarer, synpunkter. Grymt bra att det finns sådana här forum som Sweclockers med kunniga och hjälpsamma personer!

Permalänk

Nu verkar du ha bestämt dig men slänger ändå in mina erfarenheter i ämnet.... har inte läst alla kommentarer här men jag reagerar på det du skriver om "klart" ljud men du gillar inte bas etc. Basreflex högtalare är ju en teknik att få mer baseffekt ur en liten volym och till viss del blir en bieffekt en lite blötare brummigare bas. Bastrummor blir istället för distinkta dunk där det är tyst emellan får ibland ett lite brummande bakgrund som ibland kan upplevas som störande i huvudet.

slutna lådor brukar annars kunna ge torrare bas med minimal brumm och bröl. Nackdelen är att det lätt blir fysiskt stora.

Men även klassisk musik innehåller ju bas och för en ren och klar bas utan bröl som lägger som en dimridå över allting brukar en del finsmakare föredra slutna lådor. Det går ju att bygga själv också. Ett bra sätt att få det man vill till rimligare peng.

Permalänk
Medlem

Har nu fått och testat Audioengine 5+ och här är en kort recension för andra som funderar på att köpa högtalarna också:

Positivt:
Audioengine 5+ låter oerhört bra. Mycket klart ljud och bra bas. Ljudet är väldigt fylligt och det märkte när jag jämförde med min brors Logitech Z-5500. Audioengine 5+ avger mycket, mycket mer ljud än Z-5500:an och det kommer alltså mer ljud från samma ljudkälla. De spelar klassisk musik mycket bra och som sagt, tonerna är mycket klara. Oerhört nöjd med ljudkvaliteten.

Jag använder ljudkortet Creative Sound Blaster Z som också är mycket bra. Väldigt bra funktioner som verkligen gör ljudet ännu klarare och fylligare. Rekommenderas starkt.

Negativt:
Audioengine 5+ avger ett svagt hummande/brusande ljud. Antagligen är det från den inbyggda förstärkaren. Det är många som har liknande problem på Internet. Jag har följt instruktionerna i manualen (de har en hel sida om vad man bör göra när man har "hum", så Audioengine är definitivt medvetna om problemet), men det har inte hjälpt. Hummandet/brusandet är dock ganska svagt och man hör det i princip inte när man sitter normalt; datorns ljud övertar högtalarnas brus. Det är främst när man sätter örat direkt intill det vänstra högtalarna (som har förstärkaren i sig) som man klart hör bruset. Har kontaktat supporten och väntar på fler tips om vad kan göra för att lösa problemet. Kanske blir det en retur och en ny Audioengine 5+? Antagligen inte för brusandet är ganska svagt och inget märkbart vid normalt datoranvändande. Vidare märker man det, om man märker det överhuvudtaget, när man inte spelar något ljud och det är tyst, och om det då stör en (t.ex. då man pluggar, arbetar eller skriver uppsats) så kan man ju bara stänga av högtalarna.

Slutsats:
Mycket prisvärda högtalare av väldigt hög kvalitet. Det räcker att man ser på hur fint högtalarna är paketerade så märker man hur noga Audioengine är med att se till att sina högtalare har toppkvalitet. Ljudmässigt är det de bästa datorhögtalarna jag har lyssnat på, särskilt med tanke på dess pris (3000 kr, BILLIGT). De är en klar vinnare över Logitech Z-5500 som jag jämförde i min brors rum. Ljudet är klart, fylligt och kraftfullt. Högtalarna är också ganska snygga och stilrena (dock synd att de inte säljer bambuversionen i Sverige som är ännu snyggare). Det enda negativa var ett hummande/brusande ljud som man märker när inget ljud spelas. Det överröstas dock av datorns ljud (och min dator är ändå ganska tyst), så det är inget gigantiskt problem.
Betyget blir 9/10 (10/10 om det inte vore för hummandet/bruset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Har nu fått och testat Audioengine 5+ och här är en kort recension för andra som funderar på att köpa högtalarna också:

Positivt:
Audioengine 5+ låter oerhört bra. Mycket klart ljud och bra bas. Ljudet är väldigt fylligt och det märkte när jag jämförde med min brors Logitech Z-5500. Audioengine 5+ avger mycket, mycket mer ljud än Z-5500:an och det kommer alltså mer ljud från samma ljudkälla. De spelar klassisk musik mycket bra och som sagt, tonerna är mycket klara. Oerhört nöjd med ljudkvaliteten.

Jag använder ljudkortet Creative Sound Blaster Z som också är mycket bra. Väldigt bra funktioner som verkligen gör ljudet ännu klarare och fylligare. Rekommenderas starkt.

Negativt:
Audioengine 5+ avger ett svagt hummande/brusande ljud. Antagligen är det från den inbyggda förstärkaren. Det är många som har liknande problem på Internet. Jag har följt instruktionerna i manualen (de har en hel sida om vad man bör göra när man har "hum", så Audioengine är definitivt medvetna om problemet), men det har inte hjälpt. Hummandet/brusandet är dock ganska svagt och man hör det i princip inte när man sitter normalt; datorns ljud övertar högtalarnas brus. Det är främst när man sätter örat direkt intill det vänstra högtalarna (som har förstärkaren i sig) som man klart hör bruset. Har kontaktat supporten och väntar på fler tips om vad kan göra för att lösa problemet. Kanske blir det en retur och en ny Audioengine 5+? Antagligen inte för brusandet är ganska svagt och inget märkbart vid normalt datoranvändande. Vidare märker man det, om man märker det överhuvudtaget, när man inte spelar något ljud och det är tyst, och om det då stör en (t.ex. då man pluggar, arbetar eller skriver uppsats) så kan man ju bara stänga av högtalarna.

Slutsats:
Mycket prisvärda högtalare av väldigt hög kvalitet. Det räcker att man ser på hur fint högtalarna är paketerade så märker man hur noga Audioengine är med att se till att sina högtalare har toppkvalitet. Ljudmässigt är det de bästa datorhögtalarna jag har lyssnat på, särskilt med tanke på dess pris (3000 kr, BILLIGT). De är en klar vinnare över Logitech Z-5500 som jag jämförde i min brors rum. Ljudet är klart, fylligt och kraftfullt. Högtalarna är också ganska snygga och stilrena (dock synd att de inte säljer bambuversionen i Sverige som är ännu snyggare). Det enda negativa var ett hummande/brusande ljud som man märker när inget ljud spelas. Det överröstas dock av datorns ljud (och min dator är ändå ganska tyst), så det är inget gigantiskt problem.
Betyget blir 9/10 (10/10 om det inte vore för hummandet/bruset).

Om det inte löser sig och du inte blir nöjd är det ju bara att be om att få pengarna tillbaka. Låter som ett medvetet konstruktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om det inte löser sig och du inte blir nöjd är det ju bara att be om att få pengarna tillbaka. Låter som ett medvetet konstruktionsfel.

Jag tror det inte är värt att returnera. Det är dels för att bruset är svagt så man hör det knappt vid normalt datorsittande, dels för att om jag väl skulle störa mig av bruset när jag planerar att sitta vid en tyst dator en längre tid (t.ex. uppsatsskrivande), så kan jag bara sätta högtalarna på sleep med fjärrkontrollen, vilket tar 2 sec. Men visst, det skulle vara bättre om bruset varit borta helt och man aldrig behövt tänka på det.

Har tidigare returnerat en Z-906 Logitech vilket kostade mig 500 kr (transporten), så jag är ganska obenägen att returnera igen...

Permalänk
Skrivet av hlvrn:

Jag tror det inte är värt att returnera.

Jo det tror jag! Audioengines support är bra att ha att göra med och det kommer nog lösa sig Ett mejl tycker jag att du kan dra iväg i alla fall!

Kul att du är nöjd med högtalarna överlag. Men jag lovar, ljudet kommer bli ännu bättre efter några timmars inspelning.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50