Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Säger inte att du har rätt eller fel om bredbandskollen,
men vilka är bevisen?

Fo3

vart har du hållt hus? kolla testresultaten som postas här på forumet... tror du på fullaste allvar man får ut 260 mbit om man betalar för 100? eller tror du man får ut en upload på 20+ om man betalar för 10? när en operatör rekomenderar en sajt som är framtagen för att få ner kriitiken så bör man börja fundera! DÄR har du bevisen!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Va fan jiddrar du om? Dom hävdar inget annat än att man mäter hur snabb uppkopplingen är mellan dig och din ISP.

https://www.iis.se/blogg/vad-jag-inte-gillar-med-bredbandskol...

nix! dom mäter inget alls, dom visar lite snygga grafiska siffror det är vad dom gör! om du vill spela duktig så kan du berätta för oss misstänksamma hur sajten fortfarande kan visa 10/10 när man laddar upp eller/och ner torrents i nära maxfart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

nix! dom mäter inget alls, dom visar lite snygga grafiska siffror det är vad dom gör! om du vill spela duktig så kan du berätta för oss misstänksamma hur sajten fortfarande kan visa 10/10 när man laddar upp eller/och ner torrents i nära maxfart?

Snälla du, kör ett till test och ha en nätverkssniffer igång om du inte tror att den mäter något. Saknar du kunskap i ett ämne tycker jag du med fördel kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av ormey:

Har comhem fiber? Coolt.

Japp! Men bara där det är öppet fibernät och de är med i det. De äger alltså inget "eget" nät som de gör med Coaxialen.

Källa: https://www.comhem.se/fiber

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Snälla du, kör ett till test och ha en nätverkssniffer igång om du inte tror att den mäter något. Saknar du kunskap i ett ämne tycker jag du med fördel kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv.

Nån nätverkssniffer du kan rekommendera?

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Nån nätverkssniffer du kan rekommendera?

Vill du bara kolla ifall Bredbandskollen skickar/tar emot någon data, så borde Windows aktivitetshanterare duga (fliken Nätverk, eller fliken Prestanda ifall du kör Win8). Vill du gräva lite djupare är t.ex. http://www.wireshark.org/ vida rekommenderad!

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Vill du bara kolla ifall Bredbandskollen skickar/tar emot någon data, så borde Windows aktivitetshanterare duga (fliken Nätverk, eller fliken Prestanda ifall du kör Win8). Vill du gräva lite djupare är t.ex. http://www.wireshark.org/ vida rekommenderad!

Tackar för svar, jo tanken var att gräva lite djupare och kolla hur trafik går och sådär.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

nix! dom mäter inget alls, dom visar lite snygga grafiska siffror det är vad dom gör! om du vill spela duktig så kan du berätta för oss misstänksamma hur sajten fortfarande kan visa 10/10 när man laddar upp eller/och ner torrents i nära maxfart?

Bevisbördan ligger på dig anser jag. Jag får inte alls lika bra värden om jag torrentar till max.

http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att ISPs prioriterar trafik till/från bredbandskollen t.ex. Varför skulle dom inte göra det? Bättre statistik = fler kunder, fler kunder = mer pengar :). Även om ens uppkoppling fungerar som förväntat så säger det väl inte att dom inte sysslar med sånt?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

vart har du hållt hus? kolla testresultaten som postas här på forumet... tror du på fullaste allvar man får ut 260 mbit om man betalar för 100? eller tror du man får ut en upload på 20+ om man betalar för 10? när en operatör rekomenderar en sajt som är framtagen för att få ner kriitiken så bör man börja fundera! DÄR har du bevisen!

Jag som tidigare jobbat på en av sveriges största ISPer kan meddela dig att det där är helt fel. Det händer rätt ofta att ISPn har kundens port "felkonfigurerad" (läs: porten är helt enkelt för högt ställd) efter att mjukvaran i switchen t.ex blivit uppdaterad. Sedan används också bredbandskollen vid felsökning, så det är inget fel på den sidan. Även om mjukvaran TPTest är lite mer tillförlitlig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sime:

Snälla du, kör ett till test och ha en nätverkssniffer igång om du inte tror att den mäter något. Saknar du kunskap i ett ämne tycker jag du med fördel kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv.

frågade inte dej så vart fick du luft ifrån? att du kallar ett test som varar i nåra sekunder för ett bredbandstest är ditt problem, dessa löjligt få byte som skickas/tas emot är väl vad grafiken kräver

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Jag som tidigare jobbat på en av sveriges största ISPer kan meddela dig att det där är helt fel. Det händer rätt ofta att ISPn har kundens port "felkonfigurerad" (läs: porten är helt enkelt för högt ställd) efter att mjukvaran i switchen t.ex blivit uppdaterad. Sedan används också bredbandskollen vid felsökning, så det är inget fel på den sidan. Även om mjukvaran TPTest är lite mer tillförlitlig.

Så du menar att operatörerna konfigurerar portarna var för sej? man håller såklart full fart över vissa men andra så begränsar man till typ 10%??
Det märkliga här är ju att operatörerna har gått ifrån att vara totalt vettskrämda gällande hastighetstest till helt plötsligt valt att REKOMENDERA hastighetstest, i detta fall den statliga bredbandskollen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

frågade inte dej så vart fick du luft ifrån? att du kallar ett test som varar i nåra sekunder för ett bredbandstest är ditt problem, dessa löjligt få byte som skickas/tas emot är väl vad grafiken kräver

Skriver du trams på ett öppet forum får du räkna med mothugg. Passar inte det föreslår jag att du skapar en lösenordsskyddad blog eller nåt.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

vart har du hållt hus? kolla testresultaten som postas här på forumet... tror du på fullaste allvar man får ut 260 mbit om man betalar för 100? eller tror du man får ut en upload på 20+ om man betalar för 10? när en operatör rekomenderar en sajt som är framtagen för att få ner kriitiken så bör man börja fundera! DÄR har du bevisen!

Haha va?? Vilket bevis

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte56:

Kan tänka mig att ISPs prioriterar trafik till/från bredbandskollen t.ex. Varför skulle dom inte göra det? Bättre statistik = fler kunder, fler kunder = mer pengar :). Även om ens uppkoppling fungerar som förväntat så säger det väl inte att dom inte sysslar med sånt?

Stämmer! gäller såklart till och från alla kända testsajter (tex speedtest åxå) testa istället mindre kända sajter tex testmy.net och www.toledorocket.com/perftest/uploadtest/fileselect.asp

ska vi sammanfatta med lite sunt förnuft?
kollen & speedtest visar ca 10-12 men du betalar för 10...
ALLA ANDRA sajter visar ca 1.2 - 2.5 men du betalar för 10...

lägg där till att pingen är skyhög i spel samt att webb tv alltid buffrar - så vad är mest realistiskt? rätt skrämmande att det idag finns dom som tror att en operatör levererar mer än vad du betalar för...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

Stämmer! gäller såklart till och från alla kända testsajter (tex speedtest åxå) testa istället mindre kända sajter tex testmy.net och www.toledorocket.com/perftest/uploadtest/fileselect.asp

ska vi sammanfatta med lite sunt förnuft?
kollen & speedtest visar ca 10-12 men du betalar för 10...
ALLA ANDRA sajter visar ca 1.2 - 2.5 men du betalar för 10...

lägg där till att pingen är skyhög i spel samt att webb tv alltid buffrar - så vad är mest realistiskt? rätt skrämmande att det idag finns dom som tror att en operatör levererar mer än vad du betalar för...

Men alla vet att så fort man lämnar sin ISP's när så kan man inte garantera att man får full hastighet. I synnerhet inte på en sida som hostas i florida?!?! Får man däremot 250MBit på bredbandskollen så kan du dra ner filer så fort om du tex tankar en välseedad torrent. Men det tror du inte eller?

Permalänk
Skrivet av matte56:

Kan tänka mig att ISPs prioriterar trafik till/från bredbandskollen t.ex. Varför skulle dom inte göra det? Bättre statistik = fler kunder, fler kunder = mer pengar :). Även om ens uppkoppling fungerar som förväntat så säger det väl inte att dom inte sysslar med sånt?

Jag tror inte att dom prioriterar trafik per definition men eftersom att test-servrarna peerar direkt med alla ISP'ar som peerar på netnode så blir ju hastigheterna aldrig dåliga.

Permalänk
Medlem

Sedan är det också skillnad på tester som sker över TCP och UDP, därav är TPTest mer tillförlitligt än bredbandskollen. Men den ger ändå en bra fingervisning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Betalar för 250/100 och får 350/190 med BBB

Ja ä' int bitter

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

Stämmer! gäller såklart till och från alla kända testsajter (tex speedtest åxå) testa istället mindre kända sajter tex testmy.net och www.toledorocket.com/perftest/uploadtest/fileselect.asp

ska vi sammanfatta med lite sunt förnuft?
kollen & speedtest visar ca 10-12 men du betalar för 10...
ALLA ANDRA sajter visar ca 1.2 - 2.5 men du betalar för 10...

lägg där till att pingen är skyhög i spel samt att webb tv alltid buffrar - så vad är mest realistiskt? rätt skrämmande att det idag finns dom som tror att en operatör levererar mer än vad du betalar för...

Speed test och BBK visar 35-37 fast jag betalar för 20-60Mbit, dessa 35Mbit som testerna säger att jag får är också vad jag får ut i nerladdningar både via torrents och via Steam mm.

Där är ett starkare bevis för att deras tester stämmer än de "bevis" du inte har lagt fram, så innan du fortsätter med att kalla något sanning föreslår jag att du lägger fram något som helst bevis.

Det som är skrämmande här är hur mycket folk kan ösa ur sig utan att verka ha minsta grund för det, du verkar ha väldigt problem att faktiskt lägga fram några bevis för det du säger.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju köra ett TP test med flera trådar också. Brukar va mer rättvist så.

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

vart har du hållt hus? kolla testresultaten som postas här på forumet... tror du på fullaste allvar man får ut 260 mbit om man betalar för 100? eller tror du man får ut en upload på 20+ om man betalar för 10? när en operatör rekomenderar en sajt som är framtagen för att få ner kriitiken så bör man börja fundera! DÄR har du bevisen!

I många fall ja, jag betalar själv för 100/10 och uploaden är.. ja, förmodligen har de glömt bort att begränsa sedan bytet av hårdvaran i lägenhetsbygget där jag bor, för efter det ligger jag oftast på 30-50MB upp när jag seedar torrents/laddar upp annat, ner går det däremot aldrig över 11-12MB så det är som det ska vara, en bekant som bor ett par våningar över mig som har samma fart från samma leverantör via samma switch får aldrig över det han betalar för.

Även bredbandskollen/tptest visar dessa siffror så på något ställe måste det ju ha glömts bort en begränsning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Speed test och BBK visar 35-37 fast jag betalar för 20-60Mbit, dessa 35Mbit som testerna säger att jag får är också vad jag får ut i nerladdningar både via torrents och via Steam mm.

Där är ett starkare bevis för att deras tester stämmer än de "bevis" du inte har lagt fram, så innan du fortsätter med att kalla något sanning föreslår jag att du lägger fram något som helst bevis.

Det som är skrämmande här är hur mycket folk kan ösa ur sig utan att verka ha minsta grund för det, du verkar ha väldigt problem att faktiskt lägga fram några bevis för det du säger.

två st jättekända testsajter visar 10+ mbit medans alla andra mindre kända sajter jag testat visar på runt 2, det om nåt kallar jag för bevis! gällande ditt fall så har du väl bara en extrem tur att du får ut vad du betalar för? klart det finns undantag

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

två st jättekända testsajter visar 10+ mbit medans alla andra mindre kända sajter jag testat visar på runt 2, det om nåt kallar jag för bevis! gällande ditt fall så har du väl bara en extrem tur att du får ut vad du betalar för? klart det finns undantag

Så det är undantag att man får vad man betalar för nu också? Hastigheten jag får ut på Bredbandskollen stämmer överens med hastigheten jag får ut på alla typer av nedladdningar oavsett om det är torrents / ftp / http.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för 100/100 hos BahnHof och får aldrig mindre än 80 upp eller ner samt heller aldrig över 113 ner eller 97 upp.

Känns ganska rimligt med tanke på att jag på BF3 ligger på så lite som 10~12 i ping och är oftast först in.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

två st jättekända testsajter visar 10+ mbit medans alla andra mindre kända sajter jag testat visar på runt 2, det om nåt kallar jag för bevis! gällande ditt fall så har du väl bara en extrem tur att du får ut vad du betalar för? klart det finns undantag

Jag betalar för mellan 20-60, får man inte ut det så bryter de mot kontraktet, och då får man göra något åt det, har inget med tur att göra. Tur hade varit om jag bodde granne med deras station och därför fick ut 60Mbit som är max jag betalar för.

Får man fråga var dessa mindre kända sidor har sina testservers?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har BBB 100/10 brukar ligga runt 105/16 enligt bredbandskollen & utorrent när tillfälle ges!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Så du menar att operatörerna konfigurerar portarna var för sej? man håller såklart full fart över vissa men andra så begränsar man till typ 10%??
Det märkliga här är ju att operatörerna har gått ifrån att vara totalt vettskrämda gällande hastighetstest till helt plötsligt valt att REKOMENDERA hastighetstest, i detta fall den statliga bredbandskollen

Nu ser jag ingen större idé att fortsätta en sådan här diskussion efter att ha sett dina andra inlägg i den här tråden. Ville bara tillägga att switcharna har en "grundkonfiguration" och sedan ställs portarna om efter vad den enskilde kunden har beställt. På den ISP jag jobbade på skulle denna omställning ske automatiskt men detta gjordes inte alltid.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Håller med Peking, jag ser på min switch att jag har en länkhastighet på 1Gbps men eftersom jag bara betalar för 100/10 så släpper min ISP bara på ~ca 100/10Mbps.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Håller med Peking, jag ser på min switch att jag har en länkhastighet på 1Gbps men eftersom jag bara betalar för 100/10 så släpper min ISP bara på ~ca 100/10Mbps.

Det är väl bara så mycket routern/switchen klarar, inte hur mycket som passerar? Att du skulle få 10 gånger den hastighet du betalar för tvekar jag på. Kan dock ha tolkat ditt inlägg fel.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |