Permalänk
Medlem

Asus overclock, FX-6100 i 7.2Ghz

Hej hallå Swec!

Jag börjar undra om Asus Overclock håller på att flippa ur eller om det är HWiNFO som flippar ur.
Spelade lite borderlands och tänkte kolla temperaturen efter ca. 2 timmar. Till min förvåning såg jag att flera kärnor hade toppat 7.2Ghz - Det här kan väl inte vara möjligt?

Jag har också fått en massa problem med AI Suite (Asus sensor program) där jag får varning om att 3.3v-linan är nere på 1.5v och att moderkorts tempen är nere på -118 grader. Jag har också problemet att PCI-E port 0 är defekt, den slutade fungera efter ca. 3 månader.

Jag ska lämna in moderkortet på garantiärende men kan inte göra det just nu då jag behöver datorn till skolarbete.

Men vad tror ni om de konstiga klockcyklerna? Är 7.2Ghz genuint på en Fx-6100 på luft?

Permalänk
Entusiast

Med den spänningen på CPUn så är det en väldigt genuin klock om målet är att ha en instabil dator.
Skämt åsido, det är troligen moderkortet som har konstigt betéende på sina sensorer, korrupt UEFI eller liknande, hade du kört på den klockfrekvesen så hade du fått en BSOD direkt.

Permalänk
Avstängd

som sagt är nog bara sensorerna som lever loppan och skulle fått instant bsod om det vore sant med mhz´n
har sett det där hända på flera olika moderkort och verkar vara rätt vanligt samma med hw monitor med
kan vara små irriterande när man kollar dom olika sakerna men inget som skulle oroa och ger en biffig printscreem i.a.f