Våldtäcktskultur inom gaming?

Permalänk
Medlem

Våldtäcktskultur inom gaming?

Nyhetsprogrammet The Young Turks har en kort diskussion om huruvida bagatellisering av ordet "rape" kan vara en bidragande orsak till hur påtsåtdda våldtäcktsoffer behandlas (mobbning, utfrysning, "slut shameing" osv). Detta efter en serie självmord och Stuebenville-fallet.

EDIT: uppflöljning för mer kontext

Permalänk
Medlem

Eh, just det samhället är väldigt fucked up i så många led när det kommer till våldtäkt. Det var ju precis nyligen som definitionen av våldtäkt ändrades i statistiken av våldtäkt*. Att gnälla om ordet våldtäkt i spel... visst.

*http://www.fbi.gov/about-us/cjis/cjis-link/march-2012/ucr-pro...
*http://usatoday30.usatoday.com/news/nation/story/2012-01-06/f...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Eh, just det samhället är väldigt fucked up i så många led när det kommer till våldtäkt. Det var ju precis nyligen som definitionen av våldtäkt ändrades i statistiken av våldtäkt*. Att skylla på spel... visst.

*http://www.fbi.gov/about-us/cjis/cjis-link/march-2012/ucr-pro...
*http://usatoday30.usatoday.com/news/nation/story/2012-01-06/f...

Dom sa väl aldrig att spel var orsaken till våldtäkter? Är online så pass separerat från IRL att det inte påverkar alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Dom sa väl aldrig att spel var orsaken till våldtäkter? Är online så pass separerat från IRL att det inte påverkar alls?

Runt 1:35 börjar en av personerna yra om att ordet gör så att några tycker att det är coolt..

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Runt 1:35 börjar en av personerna yra om att ordet gör så att några tycker att det är coolt..

Jo men det är ju precis det som hänt i de fall de diskuterar. Att gärningsmännen har plåtat akten och lagt upp på instagram och på så vis vunnit sina kamraters sympati medans offret blivit mobbat.

Permalänk

Jag köper mer teorin kring att det var när Eva tog äpplet som orsakade allt och detta förklarar även mäns syn på kvinnor väldigt bra, då vi tvingades lämna paradiset p.g.a. deras handlingar.

Annars så har människorna sedan vi lämnade paradiset alltid varit uppfuckade och en filosofisk fråga är vad är inte en uppfuckad syn? Förr var sex syndigt och man fick inte prata om det, i dagens upplysta samhälle så har respekten för sex och liv försvunnit då vi vet vad det egentligen handlar om. Alltså hur evolutionen har skapat oss. Och folk skäms inte för att skaffa horungar etc.(horunge = barn utanför äktenskap)

En motfråga angående spel och våldtäkt m.m så är när har synen på våldtagna varit bra? Vad jag vet så har den typ varit aldrig så bra som nu. Anledningen till detta är att det hör till den västerländska att ligga runt med personer som man inte känner, medans man för såg ner på personer som hade gjort detta, även om de så hade blivit tvingande till det, d.v.s. våldtäkt.

Så vad säger jag om dagens samhälle, jo man kan inte både ha kakan och äta den. Visst tillräckligt hård indoktrinering i ungdomen så kan man styra den stora massan.

Så vad jag vill, låt samhället gå åt det håll det går så blir nog resultatet det bästa. Man ska inte hellre underskatta pöbelns makt om samhället blir alltför knasigt emot vår "evolutionära livsåskådning om vad som är rätt eller fel".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Jo men det är ju precis det som hänt i de fall de diskuterar. Att gärningsmännen har plåtat akten och lagt upp på instagram och på så vis vunnit sina kamraters sympati medans offret blivit mobbat.

Problemet är att det är inte kamraternas sympati utan det är hela det lilla samhällets sympati som är så tokigt.
Kontentan är att kvinnan får skylla sig själv medan gärningsmännen, som är lovade sportsaker, är små gulliga gossar.

Edit: Dessa snälla fina pojkar. De är ju de goda killarna. De våldtar ej. Det är de dumma fuliserna som gör det (enligt logiken som finns i samhället). Att ett nyhetsankare, på en tung tv-station, ens kan uttrycka något så dumt som

Citat:

Incredibly difficult, even for an outsider like me, to watch what happened as these two young men that had such promising futures, star football players, very good students, literally watched as they believed their lives fell apart...when that sentence came down, [Ma'lik] collapsed in the arms of his attorney...He said to him, 'My life is over. No one is going to want me now.' Very serious crime here, both found guilty of raping the sixteen-year-old girl at a series of parties back in August..

http://gawker.com/5991003

berättar lite vart nivån är lagd.

Och lite fler noteringar om hur just det fallet har hanterats http://jezebel.com/5991095/the-egregious-awful-and-downright-...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Gabbsmo:

Jo men det är ju precis det som hänt i de fall de diskuterar. Att gärningsmännen har plåtat akten och lagt upp på instagram och på så vis vunnit sina kamraters sympati medans offret blivit mobbat.

Nu har jag inte sett igenom reportaget och en enskild händelse som man har fått vinklad information ifrån är inte mycket att diskutera.
Men generellt så kan en generösare vapenlagstiftning lösa många kränkningsproblem och folk får tänka efter lite före innan de gör de mest allvarliga sakerna.

Jag har dock väldigt svårt att se kopplingen av spel till det hela. Spel i min värld är mer något som generellt fördummar folket och gör de stillasittande. Med fördummar så menar att många ängar för mycket tid på detta istället för annat som de skulle behöva för sin karriär.

*edit*
En fråga man bör ställa sig när man klagar på hur dagens samhälle har blivit och skyller på "teknisk utveckling, ändrade livsvanor etc" är om det var bättre för på just den punkten man argumenterar för?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nu har jag inte sett igenom reportaget och en enskild händelse som man har fått vinklad information ifrån är inte mycket att diskutera.
Men generellt så kan en generösare vapenlagstiftning lösa många kränkningsproblem och folk får tänka efter lite före innan de gör de mest allvarliga sakerna.

Jag har dock väldigt svårt att se kopplingen av spel till det hela. Spel i min värld är mer något som generellt fördummar folket och gör de stillasittande. Med fördummar så menar att många ängar för mycket tid på detta istället för annat som de skulle behöva för sin karriär.

*edit*
En fråga man bör ställa sig när man klagar på hur dagens samhälle har blivit och skyller på "teknisk utveckling, ändrade livsvanor etc" är om det var bättre för på just den punkten man argumenterar för?

Haha, ja spel brukar fördumma i den meningen

I många våldtäktsfall (i Us) har kvinnors pepparsprej använts av förövaren. Därav rekommenderar inte kvinnojourer i Us att kvinnor ska bära sådan utrustning. Det gör situationen enbart värre då våldtäktens brutalitet oftast stegras när förövaren tar skyddet ifrån offret. Jag kan bara gissa på hur det skulle se ut med skjutvapen (om det nu är det du åsyftar till).

Teknik gör så att våldtäkter dokumenteras lättare, det skapar inte fler våldtäkter såsom personerna i youtube-klippet verkar dilla om. Det är inte så att det är ett fenomen som helt plötsligt har kommit i och med hemska tv-spel, dålig utbildning och föräldrar som inte hänger med sina barn 24/7. Så jag tror att teknik underlättar att påvisa hemskheter.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Haha, ja spel brukar fördumma i den meningen

I många våldtäktsfall (i Us) har kvinnors pepparsprej använts av förövaren. Därav rekommenderar inte kvinnojourer i Us att kvinnor ska bära sådan utrustning. Det gör situationen enbart värre då våldtäktens brutalitet oftast stegras när förövaren tar skyddet ifrån offret. Jag kan bara gissa på hur det skulle se ut med skjutvapen (om det nu är det du åsyftar till).

Teknik gör så att våldtäkter dokumenteras lättare, det skapar inte fler våldtäkter såsom personerna i youtube-klippet verkar dilla om. Det är inte så att det är ett fenomen som helt plötsligt har kommit i och med hemska tv-spel, dålig utbildning och föräldrar som inte hänger med sina barn 24/7. Så jag tror att teknik underlättar att påvisa hemskheter.

Med vapen så syftar jag på att använda dessa i efterhand, där personer som hänger ut någon som i den påstådda filmklippet kan räkna med att få det straff som vederbörande förtjänar.

Med teknik så syftade jag på folk som pratar om hur spel etc förstör folket utan att fundera på om det har blivit värre sedan spel etc tillkom. Alltså dagens kvinnosyn har väldigt lite med just spel att göra. Hur spel påverkar folket kan vara intressant att undersöka, men innan man kommer med påståenden som att folket har blivit blodtörstigare etc så bör man fundera på om detta stämmer med verkligheten?
Är ungdomen mer våldsam idag än förr? Sexismen har förändrats, men beror detta på spel, microvågsugnslagat mat eller något annat?

Där jag menar att man med dagens kvinnosyn inte kan ha delat syn på sex etc. Antagligen är sex tabu eller så är det inte, om det inte är tabu så räkna med en hel del sjuka sexuella influenser i mycket när vår kropp och hjärna är optimerad för "maximal reproduktion".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".