Dålig fart på bredband trots hög hastighet

Permalänk
Medlem

Dålig fart på bredband trots hög hastighet

Kör på vanlig kopparlina och brukar ligga runt 15 Mbit/s. Den senaste tiden nätet gått segt trots att jag får runt 15 Mbit/s som vanligt när jag mäter på bredbandskollen.

Jag har provat olika webbläsare och har flyttat min antenn till lämpligare plats utan resultat. Bytte router för ett tag sedan, men kan inte koppla problemet direkt till bytet. Men det skulle kunna vara det. Det funkar dock bra att surfa på mobilen utan problem.

Vad kan problemet ligga någonstans?

Permalänk
Inaktiv

Vad exakt är det som har dålig fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Vad exakt är det som har dålig fart?

När jag går in på valfri hemsida står den och snurrar ett tag vilket den inte brukar göra.
Youtube laddar extremt långsamt och går knappt att använda

Permalänk
Medlem

jag har 80/80mbit/s och jag har samma problem. jag har inte upptäckt nåt fel dvs router,nätverkskort,uttag.
speed test så e det 90/ 70 mbit/s
jag kör med en kabel och jag har testat andra kablar. men det är inte så himla segt, först när jag fick bredbandet så kolla jag på 1080p på utube utan nå lagg! men inte nu längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yobibyte:

Kör på vanlig kopparlina och brukar ligga runt 15 Mbit/s. Den senaste tiden nätet gått segt trots att jag får runt 15 Mbit/s som vanligt när jag mäter på bredbandskollen.

Jag har provat olika webbläsare och har flyttat min antenn till lämpligare plats utan resultat. Bytte router för ett tag sedan, men kan inte koppla problemet direkt till bytet. Men det skulle kunna vara det. Det funkar dock bra att surfa på mobilen utan problem.

det du måste göra är att kolla andra enheter som är kopplade med nätverket, om någon laddar ner något elr seedar på nätverket så blir det mkt segt, så var det me mig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yobibyte:

Skrivet av 007onex:

det du måste göra är att kolla andra enheter som är kopplade med nätverket, om någon laddar ner något elr seedar på nätverket så blir det mkt segt, så var det me mig förr.

btw haru testa med kabel och wifi och testa skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det är en hel drös enheter inkopplade på nätet. Säkert 10 enheter. Men dom laddar inte mycket. Grejen är den att det har fungerat förut.

Skrivet av 007onex:

btw haru testa med kabel och wifi och testa skillnaden?

Nej. Jag ska försöka få tag på en lång kabel och testa det.

Permalänk
Medlem

haru inte testa än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

haru inte testa än?

Har tyvärr inte kommit över en kabel ännu. Jobbar på det...