En fundering om Tekniskt basår

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

En fundering om Tekniskt basår

Hejsan

Jag tänkte studera tekniskt basår. Om jag studerar på tex mittuniversitetet kommer då mina betyg vara anpassade för de tekniska programmen på just den skolan? Så har jag i så fall mindre chans att komma in på andra tekniska skolor ? Vet inte direkt vad jag vill bli för något än men har stort intresse för teknik och vill ha en bra grund att stå på. Så om jag har större fördel att komma in på fler program för att jag studerat mitt basår på en viss skola i Sverige så vill jag ju försöka komma in på en sådan skola i första hand.

Vet att jag borde fråga detta till skolan jag söker basåret till men jag har inte så mycket tid kvar och vill gärna söka nu så jag frågar på några forum istället

Så hur ligger det till?

Mvh Laars

Citera så får du svar :)

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

En effekt som kan vara klart märkbar gällande tekniskt basår är att om du läser det på t ex Chalmers så är du garanterad en plats på en civilingenjörsutbildning på "riktiga" Chalmers därefter. Detsamma gäller säkerligen på andra lärosäten och deras vidare utbildningar. Det kan ju vara ett argument som väger rätt tungt i valet av skola — har du tänkt att gå på Chalmers, så kör deras tekniska basår, etc.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Jag var i samma sits för 2 år sedan.
Kortfattat så kommer det funka såhär:
1. Du läser basår på det lärosätet du vill läsa vidare på, vilket oftast ger garantiplats på det programmet du väljer. Ha dock i åtanke att dina betyg kommer att spela roll under basåret, det finns inte obegränsade garantiplatser.

2. Du läser teknisk basår på annat lärosätet. Du kommer hamna i urvalsgrupp B II (för de som har kompletterat sin gymnasiekompetens), där det oftast finns färre platser och medför att ett högre betyg krävs för att komma in.