En fundering om Tekniskt basår

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

En fundering om Tekniskt basår

Hejsan

Jag tänkte studera tekniskt basår. Om jag studerar på tex mittuniversitetet kommer då mina betyg vara anpassade för de tekniska programmen på just den skolan? Så har jag i så fall mindre chans att komma in på andra tekniska skolor ? Vet inte direkt vad jag vill bli för något än men har stort intresse för teknik och vill ha en bra grund att stå på. Så om jag har större fördel att komma in på fler program för att jag studerat mitt basår på en viss skola i Sverige så vill jag ju försöka komma in på en sådan skola i första hand.

Vet att jag borde fråga detta till skolan jag söker basåret till men jag har inte så mycket tid kvar och vill gärna söka nu så jag frågar på några forum istället

Så hur ligger det till?

Mvh Laars

Citera så får du svar :)

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

En effekt som kan vara klart märkbar gällande tekniskt basår är att om du läser det på t ex Chalmers så är du garanterad en plats på en civilingenjörsutbildning på "riktiga" Chalmers därefter. Detsamma gäller säkerligen på andra lärosäten och deras vidare utbildningar. Det kan ju vara ett argument som väger rätt tungt i valet av skola — har du tänkt att gå på Chalmers, så kör deras tekniska basår, etc.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Jag var i samma sits för 2 år sedan.
Kortfattat så kommer det funka såhär:
1. Du läser basår på det lärosätet du vill läsa vidare på, vilket oftast ger garantiplats på det programmet du väljer. Ha dock i åtanke att dina betyg kommer att spela roll under basåret, det finns inte obegränsade garantiplatser.

2. Du läser teknisk basår på annat lärosätet. Du kommer hamna i urvalsgrupp B II (för de som har kompletterat sin gymnasiekompetens), där det oftast finns färre platser och medför att ett högre betyg krävs för att komma in.
Märk här hur pissigt det är: Dina betyg från basterminen räknas inte in här, endast att du har kompetensen. Det vill säga, även om du får högsta betyg så kan du inte öka ditt betygssnitt. Du har dessutom (oftast) sämre chans att komma in på programmet.

Obs: Som sagt två år sedan, men jag har inte hört att det ändrats. Kan ju ha fel naturligtvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av fredlovebot:

Ha dock i åtanke att dina betyg kommer att spela roll under basåret, det finns inte obegränsade garantiplatser.

När jag läste basåret vid LTU för en bunt år sedan var det inte så där i varje fall, kanske varierar mellan olika lärosäten.

Överlag skulle jag rekommendera att läsa basåret på det lärosäte du sedan vill plugga, så får du en chans att se hur det är där på en gång och kan få platsgaranti om du känner att det är rätt lärosäte för dig.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Willhelm:

När jag läste basåret vid LTU för en bunt år sedan var det inte så där i varje fall, kanske varierar mellan olika lärosäten.

Det beror helt på lärosäte/program. De populära programmen på de större lärosätena har begränsade platser och då prioriteras de med högst betyg under basåret/terminen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Tack för hjälpen hörrni Nu fattar jag mer av detta. Sen får man ju inte glömma högskoleprovet. De svårare utbildningarna jag är intresserad av är Civilingenjör Datateknik samt CAD-ritning. Så jag tänker nog söka in på mittuniversitetet och läsa så mycket jag kan. Så lär jag ha en ganska bra grund! Känns fel att flytta långt bort om man inte vet vad man vill bli än. Och fast jag läser ett program senare som inte behöver alla dessa ämnen kan jag ju använda dom kunskaperna till högskoleprovet i vilket fall.

Är komvux lika bra att söka som ett basår på högskola? Om man ändå läser på en annan högskola när man vill studera vidare till något yrke.

Citera så får du svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
UPK 43
Registrerad
Mar 2007

På Chalmers Tekniska Högskola gäller;
Förutsatt att du har samtliga godkända betyg på basårets kurser är du garanterad en plats på Civing eller Högskoleingenjörsutbildningarna.
Om det uppstår konkurrens om platserna så kommer de med bäst betyg att komma först i antagningen.

Basår slår komvux alla gånger. Framförallt lär du dig HUR man pluggar på högskola. Det skiljer sig rätt rejält från gymnasiet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Uppsala
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av fredlovebot:

2. Du läser teknisk basår på annat lärosätet. Du kommer hamna i urvalsgrupp B II (för de som har kompletterat sin gymnasiekompetens), där det oftast finns färre platser och medför att ett högre betyg krävs för att komma in.
Märk här hur pissigt det är: Dina betyg från basterminen räknas inte in här, endast att du har kompetensen. Det vill säga, även om du får högsta betyg så kan du inte öka ditt betygssnitt. Du har dessutom (oftast) sämre chans att komma in på programmet.

..och man får inte tillgodoräkna sig några meritpoäng heller. Riktigt dåligt imo!

Vet du inte vad du ska bli och inte har något annat för dig så är det väl bara att söka, det kommer knappast att skada. Ingenjörsutbildningarna är ändå hyfsat lätta att komma in på genom HP, så det är ju alltid ett alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
UPK 43
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Babianen:

Ingenjörsutbildningarna är ändå hyfsat lätta att komma in på genom HP, så det är ju alltid ett alternativ.

Det svåra är inte att komma in, det svåra är att komma igenom och ta examen