Permalänk
Medlem

köpråd ljudsystem

Hallå där!

Jag har kommit över 2 st canton 416 gle satelithögtalare för en billig peng så blev ett litet impulsköp. Men känner att jag måste komplettera med fler komponenter då dom inte duger vid film och musik riktigt. Funderar på att skaffa en centerhögtalare samt en sub

Har funderat på dessa två :

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANTON-GLE-456-Svart,909...
samt

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/subwoofer/XTZ-99...

Kan ju tilläggas att rummet är 3,80 x 5,30 (20 kvm )

räcker det med en 10 " bas eller måste man gå på en 12 "? vill ju inte blir utslängd från hyreshuset

i övrigt så undrar jag bara om jag tänker rätt med att komplettera med en center samt en sub eller bör jag tänka om helt ?

har en pioneer vsx-819h som förstärkare

Permalänk

Vad har du för förstärkare?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Center "måste" du i princip ha i samma serie som front-högtalarna för att få en sömlös övergång i ljudet där fram, så om du tänker använda dina sateliter som frontar så är det i princip den centern du ska köra på Satelliter tillsammans med en sub bör nog fungera alldeles ypperligt, om du ställer in subben bra så den kan komplettera basbristen i satelliterna på rätt sätt. 2.0 med stora frontar vs 2.1 med mindre frontar är annars en smakfråga och ständigt diskuterat utan något egentligt svar för övrigt

Sub ska du absolut inte titta på enbart elementstorleken på. En bra 8-tummare låter garanterat bättre än en dålig 12-tummare. Fördelen med större element är att du lättare kan spela djupare bas, men det är inte nödvändigt att du kan spela högre utan distorsion eller få lika bra transientsvar osv. XTZ är dock välkända för att göra prisvärda och kapabla subbar. Audio Pro är också det, så deras modeller kan du också kika på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

har en pioneer vsx-819h som förstärkare