Permalänk

MC+katalysator = måste?

Frågan togs i rubriken.
Men för att förtydliga, jag köpte en väg registrerat quadricycle (fyrhjuling) sprillans ny.
Men såg även att den hade förstoppning i form av katalysator, så min undran är om det verkligen krävs på en MC?
Står absolut ingenting på registerbeviset om det.

Funderar att öppna klumpen och rensa innehållet, ska besiktas först 2017.04.01 så det är ju inte hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har den en katalysator från fabrik så ska du INTE ta bort den.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Vet inte med säkerhet hur det är med katt på nyare mc vid besiktning idag men misstänker att OM du öppnar upp den och rensar den heller plockar bort den så kommer den inte att klara avgastesterna.
Så med andra ord öppna och rensa den absolut inte för en katt brukar vara svindyra att köpa nya.
Vad du däremot kan göra är att ta bort den och ersätta med en annan burk heller ett rör och sen montera tillbaks katten vid varje besiktning.
En sak du absolut inte ska göra är att tex kapa av katten och sen svetsa ihop nya burken,röret och sen behöva svetsa tillbaks katten vid besiktning detta för att dels är det förbannat jobbigt och dels att katten kan skadas vid svetsningen av värmen (om det är nära tar du en dm på båda sidor är det ok) och till sist att det tillslut ser för jävligt ut.

Heller skaffa ett helt komplett avgassystem utan katt som du skiftar fram och tillbaks med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Blir att köpa en lös rör utan kissekatten, ingen jobb att byta då det bara är 2 muttrar och 2 fjädrar.

Tack för svaren

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Medlem

Besiktningen kollar väl inte ens avgaserna på motorcyklar.
Så du kan plocka bort din katalysator.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quattro-2.6:

Blir att köpa en lös rör utan kissekatten, ingen jobb att byta då det bara är 2 muttrar och 2 fjädrar.

Tack för svaren

Glöm inte att hälla ut den gamla motoroljan i dagvattnet och kassera begagnade MC-batterier och däck i skogen när du ändå håller på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den lilla ökning detta gör på skadliga avgaser under ett år är ju samma sak som att klippa en liten gräsmatta en gång (och det gör man ju flera gånger om året).
Sen så är fordonstrafiken överlag (dvs mc,bil,lastbill,moppe) så oerhört litet inom utsläppen att det knappt gör ett skit om 100% av dom skulle slutas brukas helt det är annat som fartyg,flyg,fabriker,elldande,vulkanutbrott,kor,etc som gör 95% av alla skadliga utsläpp.

Utöver detta så har ju nästan hela världen nu förstått att dom förutspådda (av miljömupparna) klimatförämdringarna (där kolidioxid utsläppen ligger på samma nivå) är helt åt helvete fel och koldioxid utsläppen har då samtidigt ökat INTE legat still och detta gör ju att deras missade förutspådda fantasier är ännu mer felaktiga.
Det är ju bara miljömupparna själva (plus diverse lättlurade idioter) och svensk press som fortfarande tror på detta utländsk press har ju detta och förra året börjat att ta reda på fakta innan dom skriver om detta och således har ändrat åsikt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av grizzly666:

Den lilla ökning detta gör på skadliga avgaser under ett år är ju samma sak som att klippa en liten gräsmatta en gång (och det gör man ju flera gånger om året).

Mjae, nu tror jag du hittar på en aning. Och då är jag inte direkt miljöpartist. Se det från den andra sidan också: en fyrhjuling med en fjunig luftkyld 400cc-motor lär inte tjäna mycket effekt på att få katten bortplockad...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Utöver detta så har ju nästan hela världen nu förstått att dom förutspådda (av miljömupparna) klimatförämdringarna (där kolidioxid utsläppen ligger på samma nivå) är helt åt helvete fel och koldioxid utsläppen har då samtidigt ökat INTE legat still och detta gör ju att deras missade förutspådda fantasier är ännu mer felaktiga.
Det är ju bara miljömupparna själva (plus diverse lättlurade idioter) och svensk press som fortfarande tror på detta utländsk press har ju detta och förra året börjat att ta reda på fakta innan dom skriver om detta och således har ändrat åsikt.

Detta stämmer inte. Ett tips är att inte basera dina åsikter på skriverier i kvällspressen eller bloggar författade av tvärsäkra amatörer. Forskningsresultat hittar du i tidskrifter som Science och Nature. Det finns andra trådar för sådana diskussioner dock.

Med det sagt så har inga av mina bågar haft kat, chevapickisen jag söndagsåker i har det inte heller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Hoppsan hej, nu var det inte meningen att det skulle bli så mycket bara för en fjuttig liten leksak

Det är en kines 250cc, direkt ut ur fabriken är det 18bhp på pappren men då är det utan förstoppningen, 15.5 när den är inreggad i sverige, typbesiktningen mm.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Brände upp 5 sopsäckar fyllda med gamla oljedunkar och sedan hällde vi 50l gammal spillolja i en tunna o fjuttade på. Det brann ett tag. Passade på när vi rensade upp vid vårt sommarställe förra våren. Återvinningsstationer är något lantisar inte känner till.

Att elda det är bättre än att hälla ut det i alla fall. Det är ju det återvinningsstationerna gör i slutändan ändå fast de har fina system för att rena rökgaserna från tungmetaller och dessutom har de garanterat mycket renare förbränning än du får i ett oljefat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kissekatt på MC? Aldrig hört talats om :S

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Vad katalysatorerna främst gör är att få bort kolväten så vi MÄNNISKOR slipper få cancer.

Miljön och den ökade växthuseffekten gynnas däremot genom att själva förbränningen i motorn är effektiv och av att själva motorn är bränslesnål.
Koldioxidutsläppet står i direkt relation till förbrukningen av fossilt bränsle.

Så gnäll hur mycket ni vill på "miljöpropaganda" och miljömesar. Jag tycker i alla fall att det är en ganska schysst burk att ha.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Istiden blev inte av rent luft.

Min miljöpolitik är "varför jag när dom skiter i det?" syftar amerikanska grisarna, spelar ingen roll hur många katalysator vi har på våra fordon när ändå andras skit blåser över oss.

Men jag kan ju annars brumma i min dodge van med 5.2l V8 utan katt.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quattro-2.6:

Min miljöpolitik är "varför jag när dom skiter i det?" syftar amerikanska grisarna, spelar ingen roll hur många katalysator vi har på våra fordon när ändå andras skit blåser över oss.

Så du för samma miljöpolitik som de du förlöjligar? USA brukar ju motivera avsaknaden av reglering med ungefär samma sak. De och Kina ligger i någon sorts dödläge där där ingen vill göra något för att den andra inte vill göra något. Trodde inte det fanns vuxna människor som seriöst höll på med sånt. Växte man inte bort från den inställningen på dagis?

Visa signatur

Permalänk

Man växer upp och märker att vad man än gör så är det andra idioter som motverkar det, som att skopa vatten ur en läckande båt, ingen idé förens hålet är täppt.
Men nu strävar jag absolut inte efter att grisa ner miljön så mycket det går.

En miljö mupp klagade/gnällde på att jag körde med min dodge till stan en dag..
Jag och 6 andra polare satt i bilen ner till systemet.. Men han sätter sig i en sketen 940 helt själv.
Han gnällde över att dodgen blåser ut lite extra rök när man startar.

Skillnaden är att vi var 7 pers som satt i en bil som drar 1.5liter milen mot muppen själv i en bil som drar nästan lika mycket.

Nu vill jag inte ha bort med katten för att förstöra miljön som sagt, det blir lite mer ekonomiskt också.
Har testat rent praktiskt på min 740GLE från 1988, den hade katalysator när jag köpte bilen, men tyvärr rostade röret av innan katt och precis dagarna innan besiktningen, på med en rörstump från tvättstället och bråka lite om kravet om burken, fick rätt och ett par månader senare märkte (räknade ut) att det drog mindre bränsle.

MEN kan vara så enkelt att motorn var så pass sliten att bränslet paserade kolvringar eller liknande när det satt katt på bilen.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Skrivet av Zotamedu:

Så du för samma miljöpolitik som de du förlöjligar? USA brukar ju motivera avsaknaden av reglering med ungefär samma sak. De och Kina ligger i någon sorts dödläge där där ingen vill göra något för att den andra inte vill göra något. Trodde inte det fanns vuxna människor som seriöst höll på med sånt. Växte man inte bort från den inställningen på dagis?

Skrivet av quattro-2.6:

Man växer upp och märker att vad man än gör så är det andra idioter som motverkar det, som att skopa vatten ur en läckande båt, ingen idé förens hålet är täppt.
Men nu strävar jag absolut inte efter att grisa ner miljön så mycket det går.

En miljö mupp klagade/gnällde på att jag körde med min dodge till stan en dag..
Jag och 6 andra polare satt i bilen ner till systemet.. Men han sätter sig i en sketen 940 helt själv.
Han gnällde över att dodgen blåser ut lite extra rök när man startar.

Skillnaden är att vi var 7 pers som satt i en bil som drar 1.5liter milen mot muppen själv i en bil som drar nästan lika mycket.

Nu vill jag inte ha bort med katten för att förstöra miljön som sagt, det blir lite mer ekonomiskt också.
Har testat rent praktiskt på min 740GLE från 1988, den hade katalysator när jag köpte bilen, men tyvärr rostade röret av innan katt och precis dagarna innan besiktningen, på med en rörstump från tvättstället och bråka lite om kravet om burken, fick rätt och ett par månader senare märkte (räknade ut) att det drog mindre bränsle.

MEN kan vara så enkelt att motorn var så pass sliten att bränslet paserade kolvringar eller liknande när det satt katt på bilen.

Så om man ska tolka ditt inlägg rätt (rätta mig om jag har fel) så är du, precis som alla andra idioter.
Du tänker lite som: Skiter dom i det, så gör jag det med.
Är det rätt uppfattat av mig?
Om det är rätt uppfattat, så är det väl som så som med allting annat.
Att man måste börja någonstans, och den allra bästa början är att börja med sig själv.
D v s att själv se om sin egen skit. Skulle alla tänka som dig och börja skylla på alla andra, så skulle allt bli så mycket sämre.

"varför ska jag göra det, när dom inte gör det"
Smittar av sig som en sjukdom.
Så du är helt fel på det, tycker jag!

Att vara en förebild till andra i ett gott syfte, blir auto ett gott syfte. Likaså tvärtom.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Så där ja, katt borta.
Mer hästar, vrid bla bla.
Nu har jag drevat om och har större bakhjul vilket sänkte vartalet samt bensinförbrukningen.
Toppfart blev 110 istället för 70-80, men jag blev tvungen att ändra varvtals stoppen så den går nu max 85.

Så man kan faktiskt tänka på miljön på andra sätt.
Fast nu var det ju inte den direkta målet, utan bieffekten av det.

Efter en massa skruvande för att få väghållningen till dugligt nivå så tog jag en provtur, full gas så gick det upp jävligt snabbt till 75km/h och varvstopp inträffade vid 81km/h.. 7000rpm.

nu efter katt slakt så accar den lite snällare, men kommer utan problem upp till 75km/h med varv av 5.500rpm.

Det är "opel bultat" fälgar så jag lånade grannens 19" fälgar och testade innan katten försvann, gick sådär med acc, efter drevning var det som en permobil.. Men efter slakten blev den mycket piggare.

Det här är absolut ingen hoppa och ha sig leksak i grusgropen när den kommer från fabriken, utan en billig vägmaskin, så något ettrigt skit behövs inte.

Som sagt, finns olika sätt att spara på miljön.

Visa signatur

Kebabrulle

Permalänk
Medlem

Mycket miljö snack här...

On Topic
Motorcyklar nyare än något datum, minns tyvärr inte vilket, men har för mig att det var runt millenieskiftet är helfordonsgodkända. Kan inte reglerna exakt, men i princip så ska fordonet vara så original som möjligt.
Man får exempelvis byta till annat märke/modell på däck, men avgassystem ska vara original eller annan modell som är godkänd för den mc modellen.
Däremot så brukar väl inte besiktningen bry sig om det inte låter för mycket.

Yamaha har en del roliga fyrhjulingar

Leksaker/Tävlingsfordon (Får ej köras på allmän väg)
Yamaha Banshee
Min favorit quad video -> DMCBanshee - My part for the BansheeHQ official video

Yamaha YFZ450
Youtube -> 2010 Yamaha YFZ450X in the Woods

Vägreggat (Får köras på allmänväg, förutsatt att man har den reggad, på ställd och försäkrad)
Yamaha Raptor 700
Youtube -> Raptor 700r - Freeriding