Permalänk

Hjälp med info

Hej!
Helt ny vad gäller surfplattor och smartphones och jag undrar lite hur allt det här fungerar.
En surfplatta antar jag fungerar precis som en smartphone i alla avseenden vad gäller appar och så ?
Frågan är vad man behöver för att kunna använda den ?

Måste man ha SIM-kort och abonnemang för att det ska gå att använda den med appar och liknande eller det går att köra allt över wifi ?
Om man inte har SIM-kort hur funkar det med att köpa appar då ?
Om man måste ha SIM-kort, behöver man abonnemang då eller det funkar med ett kontantkort ?

Jag skulle helt enkelt vilja ha någon nybörjarguide eller basinfo vad gäller surfplattor, vad man behöver tänka på osv och gärna något tips på en surfplatta man skulle kunna köpa, skulle vilja ha en man kan använda appar, kolla på film, surfa och titta på bilder från min nätverkslagring och givetvis rimligt pris, givetvis med så bra prestanda som möjligt. max cirka 4000 men helst under det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Keitaro_swe:

Hej!
Helt ny vad gäller surfplattor och smartphones och jag undrar lite hur allt det här fungerar.
En surfplatta antar jag fungerar precis som en smartphone i alla avseenden vad gäller appar och så ?
Frågan är vad man behöver för att kunna använda den ?

Måste man ha SIM-kort och abonnemang för att det ska gå att använda den med appar och liknande eller det går att köra allt över wifi ?
Om man inte har SIM-kort hur funkar det med att köpa appar då ?
Om man måste ha SIM-kort, behöver man abonnemang då eller det funkar med ett kontantkort ?

Jag skulle helt enkelt vilja ha någon nybörjarguide eller basinfo vad gäller surfplattor, vad man behöver tänka på osv och gärna något tips på en surfplatta man skulle kunna köpa, skulle vilja ha en man kan använda appar, kolla på film, surfa och titta på bilder från min nätverkslagring och givetvis rimligt pris, givetvis med så bra prestanda som möjligt. max cirka 4000 men helst under det.

Du kan köra allt över wifi ASUS Transformer TF300T är en rätt härlig platta (enligt mig) men alla har vi olika åsikter

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att ge specifika rekommendationer för en viss platta då du inte har så specifika krav. Ipad, Nexus, Tablet Z, Galaxy Note 8 osv. är alla bra val beroende på vad man är ute efter.

Surfplattor kräver som regel inte något abonnemang utan fungerar utmärkt med endast WiFi, många modeller finns inte ens med plats för sim-kort. Huruvida du har det eller ej påverkar inte app-inköp på något sätt. Har du plats för ett sim-kort kan plattan vara låst till kort från en viss leverantör precis som en telefon kan vara, men vanligtvis endast om du köpt den från en abonnemangsleverantör med ett abonnemang (typ Telia). Ett kontantkort från samma leverantör fungerar dock utan problem. Köper du inte surfplattan från en mobiloperatör så är den antagligen inte låst dock och då kan du använda valfritt simkort så länge den har plats för det.

Apparna fungerar som på telefonerna ganska exakt. En del appar har specialversioner för plattor, andra har samma version men den ser annorlunda ut beroende på skärmytan och ytterligare andra ger exakt samma gränssnitt som telefon-appen men förstorat. Generellt så har Ipad mer platt-specifika versioner än Android-plattor men Android-appar kan ofta (om programmakaren är kompetent) skalas bättre mellan olika storlekar osv.

Permalänk

ok, tack för infon, säg att jag vill ha en platta med bra prestanda för att kunna spela spel och titta på film på och en budget runt 4000, ska helst inte lagga i menyerna heller, finns där en 2-3 stycken någon kan rekommendera? inte viktigt att det finns plats för SIM-kort men det är ju en bonus.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Note 10.1 WiFi, asus transformer ligger väl i den klassen? Med 3G blir det genast nån tusing extra..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Note 10.1 WiFi, asus transformer ligger väl i den klassen? Med 3G blir det genast nån tusing extra..

ok, ska kolla på dom två, tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keitaro_swe:

ok, tack för infon, säg att jag vill ha en platta med bra prestanda för att kunna spela spel och titta på film på och en budget runt 4000, ska helst inte lagga i menyerna heller, finns där en 2-3 stycken någon kan rekommendera? inte viktigt att det finns plats för SIM-kort men det är ju en bonus.

jag är mkt nöjd med ipad.
vad har du för telefon? innehar du en apple idag så skulle jag rekommendera en ipad, då delar du ju appar mellan dem. motsvarande ifall du har en andriod.