Hur kommer tekniken se ut i framtiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2012

Hur kommer tekniken se ut i framtiden?

Tjenare! ska hålla ett tal om framtidens teknik på fredag och behöver göra klart mitt manus, problemet är att jag inte hittar så jättemånga intressanta länkar på google, så tänkte att jag kan starta en diskussion här.

Vilken teknik tror du kommer vara populär i framtiden?

Utveckla gärna era tankar!

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Dannekkk:

Tjenare! ska hålla ett tal om framtidens teknik på fredag och behöver göra klart mitt manus, problemet är att jag inte hittar så jättemånga intressanta länkar på google, så tänkte att jag kan starta en diskussion här.

Vilken teknik tror du kommer vara populär i framtiden?

Utveckla gärna era tankar!

Definiera framtiden.

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

De håller på att odla organ från stamceller, vet inte hur långt de kommit än men kan tänka mig att inom en sisådär 50-100 år borde det inte vara uteslutet att det är en normal procedur. Det vet vi nu dock är att utvecklingen i teknologi de närmaste åren iallafall är exponential (don't quote me for source!).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

En sak som är säker är att man i många fall överskattar specifika tekniska tillvägagångsätt stort, kolla i böcker från 1980 talet om hur vi skulle ha det "år 2000"

Sen underskattar man andra tillämpningar.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Jag tror att virtual reality kommer slå igenom stort. Inom de närsta hundra åren kommer vi nog kunna sätta på oss något i stil med Oculus Rift och uppleva en film i 3d. Dvs kunna gå runt i filmen, nästan lite som hologram fast ändå inte.

Jag tror att sociala medier kommer ta ännu större plats och byggas in i allt möjligt. Internet kommer övergå till att bli ett globalt kommunikationsredskap i stil med en telefon. Dvs alla samtal kommer ske över nätet. Jag tror även att teknik som google glas kommer bli väldigt vanlig och byggas in i allt möjligt, bilar, glasögon, linser, hjälmar osv.

Vi kommer konstant matas med information vilket förmodligen inte kommer vara så bra.

Fusionskraft kommer ej bli en verklighet inom de kommande 50 åren. Vi kommer ej kolonisera Mars trots all skit som går runt på internet just nu.

I bästa fall lyckas vi återställa den skada vi åstadkommit på naturen och håller oss inom de ramar för tillåtna växthusgasutsläpp.
I värsta fall blir oljan så dyr och inget vettigt substitut hittas och civilisation som vi känner till den faller hårt. Ur askorna reser sig en miljömedvetet och tekniksträvande folk enat under ett och samma namn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Många talar om teknik som olika sak-kategorier, vilket jag finner jag lite svårt. Teknik som idag är paketerad i olika annordningar är en samling enormt mycket vidareutvecklad teknik av olika sorter. Jag finner det lättare att tala om teknik där kategoriseringen av dessa klassas enligt dess syfte. T. ex. tillverkningstekniker, visualiseringsteknik, kommunikationsteknik.

Vi är idag i allmänhet väldigt entusiastiska när det kommer till ny teknik. Vilket jag i väldigt stor grad också är, och detta är bra. Men den negativa effekten av detta är att vi samlar på oss mycket teknik i olika former och ofta glömmer bort en väldigt viktig faktor, vilket är integrationen av dessa. Vi skapar flera vägar in till olika saker som kan sammanfalla inom samma kategori.
Detta tror jag kommer att ändras genom att vi tar med just integration som en viktigt del i utvecklingen.

Om vi kollar t.ex. på den mediateknik vi använder som vardaglig hjälpmedel och underhållning, i form av hårdvara dedikerad för att driva mjukvara, så tror jag att utvecklingen kommer att gå med mycket fokus på att vara mer paketerad. Detta gäller både hårdvara och mjukvara. Vi kommer röra oss mot att se det hela som att du som användare premunerar på tjänster/leveranser inom många typer av kategorier där syftet kan vara underhållning, hjälpmedel, kommunikation etc.

Du som användare av dina paketerade lösningar ska inte behöva tänka mycket kring det bakomliggande maskineriet och endast presenteras med de slutgiltiga användarfunktioner som efterfrågats med en ständig kommunikation/integration mellan dessa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Huzzbutt:

Definiera framtiden.

det är inte sagt något om nått speciellt år eller så så det får man göra själv!

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2012

Roligt att det är några som delar med sig av sina tankar hjälper mig mycket så tack så mycket!