Permalänk

Lacka chassi

Hallå swec! Ska nu påbörja min dator MultiCamo v2, och ska lacka chassit armégrönt som mitt nuvarande c70, och skulle vilja ha tips på hur man lackerar det så bra som möjligt. Funderar på att köra sprayburk men vet inte hur resultatet blir? Någon här som tips på bra färg och hur man ska få det bra eller en duktig o billig lackerare nära katrineholm. Cheers!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Bilrepartörer brukar vara ganska bra på sådant om du vill ha ett perfekt jobb.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

bästa är nog att pulver lacka chassit färgen åker lätt av osv annars

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

jag lackar

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur "grovt" camo du skall ha och om du skall ha markerade fält osv...

Länka gärna en bild på camo't du tänkt dig.

Finns dock flera sätt. Ett och det kanske lättaste och billigaste är ju att köpa sprayburkar och sätta igång och maska. Men jag skulle nog ha gjort det med en airbrush.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

bästa är nog att pulver lacka chassit färgen åker lätt av osv annars

Jag skulle göra en lampa av Ikea Blanda Blank och fick rådet att våtsandpappra och sedan använda sprayburk. Gick inge vidare, det rann och färgen går bort när man nuddar med fingrar mm. Vad kostar en enkel pulverlackering?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

sanda ditt chassi bra, grunda med bra primer och sen är det bara att börja spraya. jämna svepande rörelser över chassit med ca 20cm till plåten där du vill spraya. Ska du ha camo som tex svenska militären så börja med den ljusaste färgen och jobba dig sen uppåt i skalan =D spraya många tunna lager istället för tjocka blobbar te lager så går det snabbt och smidigt =D

lr svänga förbi närmaste billackerar och be om ett prisförslag,...

lr närmaste firma som pulverlackar, de brukar inte vara det billigaste men det blir nice =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

vart i landet bor du?

Visa signatur

|||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Bilrepartörer brukar vara ganska bra på sådant om du vill ha ett perfekt jobb.

Bilreparatörer är ju JÄTTE duktiga, de skickar iväg bilen till en billackerare, det krävs mycket skills för att klara av en så avancerad sak

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av _SnApPy_:

Beror ju helt på hur "grovt" camo du skall ha och om du skall ha markerade fält osv...

Länka gärna en bild på camo't du tänkt dig.

Finns dock flera sätt. Ett och det kanske lättaste och billigaste är ju att köpa sprayburkar och sätta igång och maska. Men jag skulle nog ha gjort det med en airbrush.

Jo har dåliga erfarenheter av sprayburk, kolla in mitt galleri så ser du färgen på chassit

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

vart i landet bor du?

Jag bor i katrineholm

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Jag sprayade mitt chassi och det fungerade riktigt bra.
Bilder finns i mitt galleri.

Biltema hobbyfärg mattvit + himmelsblå.
Grundmålade med grå färg på själva chassit, sidorna och sådant men skippade det för allt blått.(fronten)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
  • Sanda med 400-papper

  • Tvätta ytan noggrant med ett "torrt"(ingen olja, silikon eller annan restprodukt får bli kvar när lösningsmedlet dunstat) medel, lämpligen kemiskt ren bensin

  • Spruta på grundfärg i 2-3 tunna lager (torktid mellan lager finns angivet på burken)

  • Lägg minst 2-3 lager färg på samma sätt

  • Överkurs: Spruta på några lager klarlack - matt eller blank efter vilken slutfinish du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Hallå swec! Ska nu påbörja min dator MultiCamo v2, och ska lacka chassit armégrönt som mitt nuvarande c70, och skulle vilja ha tips på hur man lackerar det så bra som möjligt. Funderar på att köra sprayburk men vet inte hur resultatet blir? Någon här som tips på bra färg och hur man ska få det bra eller en duktig o billig lackerare nära katrineholm. Cheers!

Som så gäller med "alla" lackeringar av förmålade ytor så måste ytan du ska lacka ruggas upp väldigt bra. Köp ett par olika sandpapper och testa att sandpappra chassit tills orginallacken är grov och matt. Kör sedan en snabb sväng med lackburken över en mindre del på chassit och vänta i några timmar. Kolla sedan hur resultatet blev

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Jag bor i katrineholm

Om du skickar det så fixar vi det

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Hallå swec! Ska nu påbörja min dator MultiCamo v2, och ska lacka chassit armégrönt som mitt nuvarande c70, och skulle vilja ha tips på hur man lackerar det så bra som möjligt. Funderar på att köra sprayburk men vet inte hur resultatet blir? Någon här som tips på bra färg och hur man ska få det bra eller en duktig o billig lackerare nära katrineholm. Cheers!

Skrivet av KiwiÄrGott:

jag lackar

Här har du facit! En snäll medlem som står till din tjänst!

Bor du inte i närheten så är det bara att pröjsa frakten, om du vill ha det riktigt bra gjort.

Bor du i östra delen av skåne, så kan jag göra det till dig, eller om du kommer hit och vill göra det själv, jag har utrustning du kan låna, riktigt bra färgspruta. Färg får du själv köpa.
Ärligt talat. så skit i burk! Det är ren skit. Både när det gäller munstycke och färgkvalitet. Bra färg kostar, så är det bara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]