Toshiba Kirabook – Ultrabook med skärm på 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Cylon

Toshiba Kirabook – Ultrabook med skärm på 2 560 x 1 440 pixlar

Lätt, tunt och högupplöst är receptet för det senaste tillskottet i Toshibas arsenal: Kirabook. Skärmen är fabrikskalibrerad och därutöver utlovar Toshiba garanti dygnet runt.

Läs artikeln

Permalänk
Entusiast

Inte alls illa som motståndare mot en Macbook Pro Retina tycker jag

Permalänk
Medlem

Kirabook? Känns som att man ska undvika att skriva sitt namn på den.

Permalänk
Medlem

Blir så ledsen att alla jävla Ultrabook's o Surfplattor har högre upplösning än Desktop Skärmar! tom telefoner har idag 1080p!

Ut med 4k NUUU o se till att det kommer i mängder så det inte kostar 1 000kr per tum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Förutom att OSX är guld på laptops.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Kirabook? Känns som att man ska undvika att skriva sitt namn på den.

Ser en omlackering i framtiden... Vore ju lite kul att köra den i mattsvart med Death Note i silver. Bara för att.

Skrivet av Elgabro:

Blir så ledsen att alla jävla Ultrabook's o Surfplattor har högre upplösning än Desktop Skärmar! tom telefoner har idag 1080p!

Ut med 4k NUUU o se till att det kommer i mängder så det inte kostar 1 000kr per tum!

Det är inte bara att slänga ut skärmar. Det finns lite andra tekniska problem så som att bara AMD har grafikkort som kan spotta ur sig 4K till en skärm och att varken HDMI eller DVI stödjer 4K i 60 Hz för tillfället. Så att köra 4K idag kräver mer eller mindre ett kort från AMDs 7000-serie och man måste köra Displayport. Du kan ju dessutom tyvärr glömma att köra spel och mycket annat i native upplösning också vilket är tråkigt. Så man ska nog vänta en grafikkortsgeneration till så att HDMI 2.0 hinner komma ut och så att även Nvidia hinner komma med i matchen.

Permalänk
Skrivet av Elgabro:

Jag skulle nöja mig om 2560x1440 blev standard på skärmar, för nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, med andra ord kommer inte Haswell sitta i dessa datorer? Eftersom ni beskriver att dessa datorer kommer ha processorer i 17-wattsklassen, vilket i detta fall är Ivy Bridge?

Däremot gillar jag upplösningen!

Permalänk

Kan nog bli ett köp. Lite mer humant pris än Macbook Pro.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hmm 1599$ HD4000
Tar en MPR över de alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser en omlackering i framtiden... Vore ju lite kul att köra den i mattsvart med Death Note i silver. Bara för att.

Det är inte bara att slänga ut skärmar. Det finns lite andra tekniska problem så som att bara AMD har grafikkort som kan spotta ur sig 4K till en skärm och att varken HDMI eller DVI stödjer 4K i 60 Hz för tillfället. Så att köra 4K idag kräver mer eller mindre ett kort från AMDs 7000-serie och man måste köra Displayport. Du kan ju dessutom tyvärr glömma att köra spel och mycket annat i native upplösning också vilket är tråkigt. Så man ska nog vänta en grafikkortsgeneration till så att HDMI 2.0 hinner komma ut och så att även Nvidia hinner komma med i matchen.

2K 24tum skärmar borde de kunna spotta ur sig iallafall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ollebro:

Ja det klarar de och det har grafikkort klarat i många herrans år men det är nog för sent för att vi ska se den klassen på upplösning i skärmar under 27" tyvärr. Har svårt att se att industrin skulle utveckla den typen av paneler nu när 4K ändå är på ingång. Så de sitter antagligen och väntar på att 4K ska bli standard så kör de det på alla storlekar senare. Men det kommer nog ta ett par år innan de letar sig ner i både pris och storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindreaper:

Hmm 1599$ HD4000
Tar en MPR över de alla dagar i veckan

Som f.ö är samma som sitter i en MPR så varför ett "Hmm"...

Permalänk
Avstängd

Sjukt sexig!
Vill ha!
Core i7, 8 GB RAM, SSD, högupplöst skärm!

Verkar väldigt lovande!
Hoppas andra tillverkare kommer med liknande grejer.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Som f.ö är samma som sitter i en MPR så varför ett "Hmm"...

Hade gärna sett lite vassare grafik när den är prissatt direkt på samma nivå som MPR. Då tycker jag MacBooken är strå vassare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Förutom att OSX är guld på laptops.

Nu är smaken som baken men jag säger brons, i bästa fall.
Efter att ha kört A1398 ett par veckor är jag inte speciellt imponerad varje sig av OS eller skärm och skulle gärna prova Toshiban.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bakgrundsbilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindreaper:

Hade gärna sett lite vassare grafik när den är prissatt direkt på samma nivå som MPR. Då tycker jag MacBooken är strå vassare.

Det finns ingen vassare grafik från Intel idag, så hur tänkte du nu? F.ö har MPR bara halva hdd utrymmet jämfört med Toshiban, till samma pris.

Permalänk
Medlem

Så där. Någon som äntligen lyckas släppa en laptop med intressanta kvalifikationer: Optimal storlek, låg vikt, dräglig prestanda och en skärm som verkar kickass? Kan tänka mig ett köp om den inte visar sig dras med barnsjukdomar eller dålig batteritid. Och om den kommer till Sverige. Många "om" där som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Me Like!

Men det ser lite obekvämt ut med handledsstödet, det smalnar ju av uppat ganska skarpt. Borde inte det resultera i att datorn tiltar frammat när man lägger lite vikt där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det finns ingen vassare grafik från Intel idag, så hur tänkte du nu? F.ö har MPR bara halva hdd utrymmet jämfört med Toshiban, till samma pris.

Men du slipper Windows 8.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant när Haswell kommer ut.. HD4000 är alldeles för dåligt om man vill göra något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Varför 2K? 10% ökning mot Full HD? Sitter du och klipper på bio-releaser så kan jag fatta att man vill ha 2K, annars är det ganska onödig ökning.

Jag tycker Full HD är helt OK på mindre skärmar, då grafikkort, filmer, etc. ändå inte finns i högre kvalite, annars blir det ju att datorn måste sitta och skala up allt content.

Det blir lite som att be om en ferrari fast att köra på grusväg. Infrastrukturen är inte riktigt där än med högre upplösningar, men de är självklart påväg.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Toshibas inte glömmer att göra skärmen matt, kan då bli mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Ge den ett dedikerat grafikkort(750m), uppdatera till haswell, släng in 512gb ssd. Nu är jag intresserad.

Permalänk
Medlem

Var finns de större skärmarna med hög upplösning. Tänker då 17 till 18 tum. Vi använder den "bärbara" mer som en stationär och då önskas större skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser tjock ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Men du slipper Windows 8.

Det gör jag även om jag skulle köpa denna. Visste inte att man var tvungen att köra ett specifikt OS bara för att tillverkaren påstår det, ja om man inte är kund hos Apple då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahl:

Ser tjock ut?

Ser ut som en dåligt sminkad, gravid Macbook Air med bastarden Windows på insidan.

Permalänk
Medlem

Denna med Haswell och win 8.1 med startmeny skulle vara grymt!