Fel produkt levererad via postorder från Siba

Permalänk
Medlem

Fel produkt levererad via postorder från Siba

Hej,

Jag beställde en Zowie EC2 eVo i tisdags från Sibas webbshop (den var billigast där), fick paketet idag. När jag öppnade det såg jag att det var fel modell, en EC1 istället för EC2.

Saken är den att jag ska ha ett LAN i helgen med massa polare som kommer förbi från lite olika städer och vill väldigt gärna passa på att testa min nya mus där. Jag är dock bestämd med att jag vill ha den mindre variaten EC2 och det är lite därför jag köper en ny mus (för att testa en mindre modell).

Jag kan eventuellt få en polare att åka förbi Inet på vägen hit och köpa en åt mig i butik, men då vill jag vara helt säker på att jag får tillbaks alla pengar ifrån Siba för den felaktiga mus de skickat och att de står för frakten och alla omkostnader - kort sagt alltså de 468kr jag ligger ute med för min beställning. Är det någon som vet hur det här fungerar rent juridiskt? Jag vet att jag har ångerrätt men mig veterligen måste jag isåfall då stå för frakten själv. I detta fallet har Siba gjort fel och tycker då självklart att de borde stå för kostnaderna och ta på sig ansvaret.

Jag ska maila Siba nu snart och får jag inte svar tidigt imorgon så får jag ringa dem, men tills dess undrar jag ifall någon vet mer om gäller?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har sönder den på erat LAN så är det nog fritt fram att använda den för att sedan skicka tillbaka. Annars får du köra på ångerrätten som ligger på 14 dagar vid köp över nätet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

du har alltid 14 Dagars Ångerrätt via distansköp. nu är det dock en felleverans det handlar om och inte ångerrätt, så beroende på hur dryga SIBA är kan du komma att betala fraktkostnaden tillbaka till dem i slutändan.

Det du just nu har rätt till är kostnadsfri omleverans: SIBA ser till att få tillbaka den fellevererade musen kostnadsfritt (de skickar fraktsedel som du klistar på kartong och skickar med posten) och de skickar helt enkelt ut den nya musen, kostnadsfritt. NU kan du nyttja din ångerrätt, men får då stå för fraktkostnaden.

eller så är SIBA medgörlig och går med på att ta tillbaka musen kostnadsfritt och makulera köpet enl. ångerrätten.

Så formellt sätt kan det bli Omleverans > Ångerrätt > Fraktkostnad men jag tror de flesta butiker vill slippa krångel och helt sonika tar tillbaka den kostnadsfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

du har alltid 14 Dagars Ångerrätt via distansköp. nu är det dock en felleverans det handlar om och inte ångerrätt, så beroende på hur dryga SIBA är kan du komma att betala fraktkostnaden tillbaka till dem i slutändan.

Det du just nu har rätt till är kostnadsfri omleverans: SIBA ser till att få tillbaka den fellevererade musen kostnadsfritt (de skickar fraktsedel som du klistar på kartong och skickar med posten) och de skickar helt enkelt ut den nya musen, kostnadsfritt. NU kan du nyttja din ångerrätt, men får då stå för fraktkostnaden.

eller så är SIBA medgörlig och går med på att ta tillbaka musen kostnadsfritt och makulera köpet enl. ångerrätten.

Så formellt sätt kan det bli Omleverans > Ångerrätt > Fraktkostnad men jag tror de flesta butiker vill slippa krångel och helt sonika tar tillbaka den kostnadsfritt

Det var det jag misstänkte. Tack för förtydligandet, vi får se vad Siba säger imorgon. Argh!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Har du fått fel produkt ska du reklamera produkten, inte ångra den. Vid reklamation ska säljaren stå för alla omkostnader. Säljaren kommer dock antagligen att hålla fast vid köpet och därmed omleverera en korrekt produkt istället, något de har rätt till såvida de inte tar en orimligt tid på sig att omleverera. Du kanske kan övertala dem att återbetala om du är trevlig och de vill ge goodwill. I förstahand är det dock dem som ska ge dig en ny och korrekt produkt.

Du kan välja att, mindre korrekt men praktiskt fungerande, använda ångerrätten. Du måste då stå för fraktavgifter men kommer garanterat att få tillbaka dina pengar mot produkten. Dock kan det ta några dagar innan du får pengarna återbetalade.

Mitt råd om du har ont om tid och verkligen vill använda produkten på lanet är att köpa rätt produkt i affär, gå på lanet och sedan hämta ut postförskottapaketet så att du kan reklamera eller ångra köpet och få tillbaka pengarna. Du förlorar frakkostnaden dock om de inte går med på att återbetala vid reklamation (varvid du istället ångrar köpet).

Det som kostar minst är så klart att reklamera köpet för att du fått fel produkt varpå du kommer att hämta ut produkten mot postförskott och direkt efter skicka tillbaka den. De kommer då att skicka ut rätt produkt till dig utan någon kostnad (eftersom att du redan betalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Har du fått fel produkt ska du reklamera produkten, inte ångra den. Vid reklamation ska säljaren stå för alla omkostnader. Säljaren kommer dock antagligen att hålla fast vid köpet och därmed omleverera en korrekt produkt istället, något de har rätt till såvida de inte tar en orimligt tid på sig att omleverera. Du kanske kan övertala dem att återbetala om du är trevlig och de vill ge goodwill. I förstahand är det dock dem som ska ge dig en ny och korrekt produkt.

Du kan välja att, mindre korrekt men praktiskt fungerande, använda ångerrätten. Du måste då stå för fraktavgifter men kommer garanterat att få tillbaka dina pengar mot produkten. Dock kan det ta några dagar innan du får pengarna återbetalade.

Mitt råd om du har ont om tid och verkligen vill använda produkten på lanet är att köpa rätt produkt i affär, gå på lanet och sedan hämta ut postförskottapaketet så att du kan reklamera eller ångra köpet och få tillbaka pengarna. Du förlorar frakkostnaden dock om de inte går med på att återbetala vid reklamation (varvid du istället ångrar köpet).

Det som kostar minst är så klart att reklamera köpet för att du fått fel produkt varpå du kommer att hämta ut produkten mot postförskott och direkt efter skicka tillbaka den. De kommer då att skicka ut rätt produkt till dig utan någon kostnad (eftersom att du redan betalt).

Tackar så mycket för svaret. Jag har mailat dem nu och hoppas att de godtar att avbryta ordern och stå för frakten dit igen, eller att jag eventuellt kan lämna in den i en Sibabutik. Ber också polaren att köpa musen åt mig på Inets fysiska butik på vägen hit

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Var precis vid Sibabutiken här i stan och det var inga problem att lämna in den där och få pengarna tillbaka. Grym service!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att Siba verkligen har bättrat på sig de senaste åren

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är mer eller mindre aldrig några problem att byta/lämna tillbaka i sådana här fall. Kul att det löste sig!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC