Permalänk
Medlem

Uppgradera min Samsung R540-JA03SE

Hej Sweclockers!
Jag använder min dator till att lyssna på musik, spela mindre krävande spel samt äldre spel och till att surfa på internet.

Datorn har ett par år på nacken och nu känner jag att den börjar bli lite seg för dom grejerna jag använder den till.

Chipset: Intel HM55
Processor: Intel® Pentium Dual Core Processor P6100 (2,00 GHz, 3 MB)
Grafikprocessor: Intel GMA HD (Int. Grafik)
Grafikminne: Delat minne (Int. Grafik)
Systemminne: 4 GB (DDR3 / 2 GB x 2) Uppgraderat till 8 GB
HDD: 320 GB (5400 rpm S-ATA)

Skulle det bli någon märkbar skillnad om jag bytte ut disken mot en Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB?
Jag har kollat en del på SSD men min ekonomi säger tyvärr nej samt att jag behöver lagringskapacitet.

Permalänk

asså en 7200rpm disk e ju snabbare men ssd kan liknas med att köpa en ny dator(i vissa sytem) dock vet jag inte om Moderkortet stödjer Sata 3 ...
köp en liten ssd och behåll den gammla till all lagring så ska du nog få lite fart då saken!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte, försökt googla mig fram och kommer enbart till "intel hm55 EXPRESS chipset" men enligt det kortet ska den ha SATA 3Gb/s om det är det du menade?
Det låter som att jag ska köpa en SSD iaf, tråkigt att förlora utrymme när det faktiskt är det som jag verkligen behöver. Jag vill ej byta ut min läsare då jag har för många spel på skiva som jag använder väldigt ofta samt att köpa en extern plus SSD kommer kosta skjortan.

Permalänk
Skrivet av Fors_89:

Jag vet faktiskt inte, försökt googla mig fram och kommer enbart till "intel hm55 EXPRESS chipset" men enligt det kortet ska den ha SATA 3Gb/s om det är det du menade?
Det låter som att jag ska köpa en SSD iaf, tråkigt att förlora utrymme när det faktiskt är det som jag verkligen behöver. Jag vill ej byta ut min läsare då jag har för många spel på skiva som jag använder väldigt ofta samt att köpa en extern plus SSD kommer kosta skjortan.

Som jag förstår det så får du väl din: HDD: 320 GB (5400 rpm S-ATA) över om du byter till ssd? Isf kan du ju tex köpa ett externt usb kabinett och stoppa den i, vips så har du en 320Gb ext disk för lagring till priset av ett kab för kanske 150:-.......