Har AMD/Nvidia "patent" på färgen?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Har AMD/Nvidia "patent" på färgen?

God eftermiddag Sweclockers! Satt och studerade grafikkort och kom på att man ju kallar Radeon respektive GeForce för det röda och det gröna laget på grund av deras utseende, alltså gröna och röda referenskort samt logga.

Är det så att det till exempel är förbjudet för Nvidia att lansera ett grafikkort med ett mestadels rött utseende istället för deras vanliga gröna?
Jag vet inte varför jag ens kom på det här med färgen men proppa mig full av kunskap nu Sweclockers och motivera varför/varför inte de skulle få göra såhär så skulle jag vara tacksam

Edit: Tack för flyttningen!

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

*Tråd flyttad*

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

AMD loggan är röd(ATI också), nvidias loggan är grön. Kolla på sweclockers hemsida och kolla sen på loggan, då borde du se någonting som är liknande.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av swesen:

AMD loggan är röd(ATI också), nvidias loggan är grön. Kolla på sweclockers hemsida och kolla sen på loggan, då borde du se någonting som är liknande.

Va? Det jag undrar är bara om de skulle få lansera ett grafikkort med motpartens färg på grafikkortet. Till exempel att det står "Geforce GTX" upplyst i rött istället för grönt på ett referenskort från Nvidia

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Färgerna är ingenting något av företagen har patent på, men det gynnar dem båda att hålla sig till vars en färg på grund av att man då direkt känner igen vad det är man har att göra med.
Vad tänker du på för färger när jag säger Coca Cola? Röd. Pepsi? Blå. Jolt? Brun. Alla vinner på att ha en tydlig märkesprofil och det skulle skapa förvirring och förluster om de avvek från den. Därför omformas denna profil så pass sällan.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Uzanar:

Är det så att det till exempel är förbjudet för Nvidia att lansera ett grafikkort med ett mestadels rött utseende istället för deras vanliga gröna?

Inte alls, det handlar bara om varumärkesprofilering. Du som kund ska inte förväxla det ena företagets produkter med den andra - det tjänar ingen på.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ZaInT:

Färgerna är ingenting något av företagen har patent på, men det gynnar dem båda att hålla sig till vars en färg på grund av att man då direkt känner igen vad det är man har att göra med.
Vad tänker du på för färger när jag säger Coca Cola? Röd. Pepsi? Blå. Jolt? Brun. Alla vinner på att ha en tydlig märkesprofil och det skulle skapa förvirring och förluster om de avvek från den. Därför omformas denna profil så pass sällan.

Skrivet av dagbro:

Inte alls, det handlar bara om varumärkesprofilering. Du som kund ska inte förväxla det ena företagets produkter med den andra - det tjänar ingen på.

Haha, jo jag förstår att det skulle vara idiotiskt att göra det men nu undrar jag helt enkelt om de har en juridisk rätt att göra detta, och det har de alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Uzanar:

Haha, jo jag förstår att det skulle vara idiotiskt att göra det men nu undrar jag helt enkelt om de har en juridisk rätt att göra detta, och det har de alltså?

Absolut!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av dagbro:

Ok, tack! Då vet jag det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Uzanar:

Va? Det jag undrar är bara om de skulle få lansera ett grafikkort med motpartens färg på grafikkortet. Till exempel att det står "Geforce GTX" upplyst i rött istället för grönt på ett referenskort från Nvidia

Jag är läser design, så jag ser det bara som en självklarhet. Men om du undrar varför, så ur en designståndpunkt så skulle det vara väldigt korkat att inte använda sin färg eller annan liknelse(t.ex Apple med sandblästrad aluminium) när man designar sin produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Uzanar:

Man kan inte ha patent på en färg :p.

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av kaihai123:

Säg det till Apple

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av kaihai123:

Men man kan varumärkesskydda en färg. http://www.prv.se/sv/Varumarke/Ansoka-om-varumarke/Vad-ar-ett...

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.6 GHz Kylare: Noctua NH-U14S GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: 16GB (4x4GB) Corsair Vengeance DDR3 1600MHz SSD: Crucial MX100 512GB PSU: Fractal Design Newton R3 600W Chassi: Fractal Design Define R4 (w/ 3x Silent Series R2 140mm)

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av kaihai123:

Nokia har patent på färg till Lumia 920 gul.
Har jag för mig ingen får gör en sån telefon med samma färg skal.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av tvelander:

Nokia har patent på färg till Lumia 920 gul.
Har jag för mig ingen får gör en sån telefon med samma färg skal.

Men då är det ju ett skal till en telefon... Du kan dock inte ta patent på t.ex grön och säga "Nej du får aldrig mera använda denna färg av grön."

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av alex5555:

Såklart man kan det, men du kan inte ha patent på en FÄRG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av kaihai123:

Såklart man kan det, men du kan inte ha patent på en FÄRG.

Men du, tänk om man hittar på en alldeles egen färg som ingen har sett tidigare?
höhö

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av dagbro:

Men du, tänk om man hittar på en alldeles egen färg som ingen har sett tidigare?
höhö

Jag har redan gjort det :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av kaihai123:

Jag har redan gjort det :).

Jag hoppas det inte är Laserbrun, för den har jag patent pending på.

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av djlasseman:

Jag hoppas det inte är Laserbrun, för den har jag patent pending på.

Nope, det är inte det.

Det är skitrand röd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av kaihai123:

Men då är det ju ett skal till en telefon... Du kan dock inte ta patent på t.ex grön och säga "Nej du får aldrig mera använda denna färg av grön."

Färgnyanser kan inte patenteras men de kan varumärkesskyddas, likaså kombinationer av färger. Men det krävs då att färgnyansen har särskiljningsförmåga och att färgen i sig uppfattas som just ett varumärke av konsumenter. Detta är förstås högst ovanligt och skulle kräva en långvarig marknadsföring av varumärket. Löfbergs lila har exempelvis registrerat sin lila färg som ett varumärke. Detta innebär att om någon använder en väldigt lik lila färg som ett varumärke för samma typ av varor(kaffe) så kan de bli stämda, dock inte om den används för en helt annan typ av vara, typ en cykel för då finns det ingen risk för förväxling hos konsumenterna.

Om Nvidia har varumärkesskydd för sin gröna färg innebär detta att AMD inte kan använda samma gröna färg på sina grafikkort.

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]