Permalänk

Bygglogg: Operation-THOR

Jag har bestämt mig för att bygga ett chassi från grunden, iaf skalet till det. Moderkortsplattan är från en äldre dator som har tjänat mig i många år och även startknappen kommer därifrån. Annars är det råmaterial som gäller. Lådan beräknas vara i dimensionerna 205x313x290mm och är anpassad för MITX format.
De material som kommer att användas är aluminium(från en tavla), stål samt kolfiberfilm som ni ser på bilden nedan.

Idén fick jag när jag insåg att det var brist på lådor i den storleken, dvs mellan mini-towers och htpc/mediacenter sizen. Hittade dock en låda som jag gillade skarpt och som passar mina krav, dock finns den inte att köpa i Sverige ännu. Så....varför inte bygga eget?

Här följer en skiss på hur det är tänkt att se ut och jag har redan handlat de grejer som behövs för bygget.

Jag har redan börjat skära i plåten men det blev för sent för att hålla på för länge så jag hann ej så långt.

Klart ett roligt projekt för min del Dock varnar jag för eventuella fördröjningar med uppdateringar eftersom jag för tillfället skriver mitt examensarbete och har en kurs kvar att tenta av.

Den som lever får se

(Någon som kan ana vem min superhjälte är? )

---------------------------------------------
2013-04-20 Här kommer lite bilder

Ramarna i aluminium

Ramarna omonterade

Fin finish

En gammal burk som jag ska använda delar av

Rotar efter moderkortsplattan och startknappen

Moderkortsplattan

Sågar ramen till önskad storlek

Så här sätts ramen ihop, förstärks senare med lim

Ramen till chassit är klar!

Dold text

2013-04-29 Här kommer det lite mer bilder!

Bra arbetsplats eller vad säger ni? haha...

Nu är den jobbigaste delen över iaf!

Lite till......Ej-kul-att-kapa

Vingskruvar + hålplattor = Bockning redo!

Ingen aning om hur det skulle gå....nervös...

Det blev ju bra! Testade att snabbt placera plåten i ramen för att se om den passar och det gör den!

Börjar ta form! )

Dold text
Permalänk

jäkligt smart att använda ramar till "virke" den får du plus för!
ser fram emot det e riktigt sugen på småbyggen atm ska lägga upp ett album när jag köpt mina nya delar!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Låter intressant ^^ Dock skulle det vara coolare ifall du haft mitt mellannamn som faktist är den allsmäktiga åskgudens namn

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Relik 📜

*tråd flyttad*

--> Bygglogg

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Här kommer det lite mer bilder!

Bra arbetsplats eller vad säger ni? haha...

Nu är den jobbigaste delen över iaf!

Trodde jag.....Ej-kul-att-kapa!

Vingskruvar + hålplattor = Bockning redo!

Ingen aning om hur det skulle gå....nervös...

Det blev ju bra! Testade att snabbt placera plåten i ramen för att se om den passar och det gör den!

Börjar ta form! )

Permalänk
Skrivet av capkekken:

jäkligt smart att använda ramar till "virke" den får du plus för!
ser fram emot det e riktigt sugen på småbyggen atm ska lägga upp ett album när jag köpt mina nya delar!

Tackar....Ja, jag insåg att det var smidigt att använda färdiga ramar. Sen fick man hitta lösningar till denna lite speciella ram som jag använder, men jag tror det blir bra ^^

Skrivet av krushy:

Låter intressant ^^ Dock skulle det vara coolare ifall du haft mitt mellannamn som faktist är den allsmäktiga åskgudens namn

Vad är ditt häftiga namn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Vad är ditt häftiga namn då?

Thor antar jag?

Kan bli intressant, ska följas

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Blir nog fint!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Fint bygge!

Permalänk
Skrivet av HerrKanin:

Thor antar jag?

Kan bli intressant, ska följas

Ne, Hulken så klart. Hur visste du..! XD
Vad kul! ^^

Skrivet av KaakaaN:

Blir nog fint!

Det hoppas jag verkligen! haha....sen att jag misslyckas är ok ändå, då blir jag bara bättre inför framtida byggen =D

Skrivet av Derpina:

Fint bygge!

Tack!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad du bygger in för kylmöjligheter Följer helt klart detta.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Vart köper du saker till ditt bygge?

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Ska bli intressant och se vad du bygger in för kylmöjligheter Följer helt klart detta.

Jag har faktiskt inte tänkt mig några exklusiva lösningar där utan vanliga 120mm fläktar, en framför nätagget och kanske en på frontpanelen...vi får se

Skrivet av anon186265:

Vart köper du saker till ditt bygge?

Tänker du på något speciellt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crozzfajor:

Tänker du på något speciellt?

Bild 4. "Vingskruvar + hålplattor" Funderar jag på.

Förutom det undrar jag "Är det något särskillt material du använder?" Tänker på om dina komponenter stör sig på någon slags materia och vart köper du resterande sakerna. I en vanlig bygg affär eller blir det komplett/inet m.m.?

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Bild 4. "Vingskruvar + hålplattor" Funderar jag på.

Förutom det undrar jag "Är det något särskillt material du använder?" Tänker på om dina komponenter stör sig på någon slags materia och vart köper du resterande sakerna. I en vanlig bygg affär eller blir det komplett/inet m.m.?

Haha, jag trodde man kunde se det på bilden. Biltema! (även stålplåten kom därifrån)

Nu gjorde du mig lite fundersam, är det något som inte verkar gå ihop? =/ Just nu hade jag endast tanken att bygga ett chassi eftersom jag nyligen byggde en ny dator (kolla galleriet). Det jag använder är i princip det som syns på bilderna, kolfiberfilmen kommer att appliceras på i princip hela burken och även inuti. Annars är det väl nittången som jag inte har lagt ut någon bild på )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crozzfajor:

Haha, jag trodde man kunde se det på bilden. Biltema! (även stålplåten kom därifrån)
Nu gjorde du mig lite fundersam, är det något som inte verkar gå ihop? =/ Just nu hade jag endast tanken att bygga ett chassi eftersom jag nyligen byggde en ny dator (kolla galleriet). Det jag använder är i princip det som syns på bilderna, kolfiberfilmen kommer att appliceras på i princip hela burken och även inuti. Annars är det väl nittången som jag inte har lagt ut någon bild på )

"Haha, jag trodde man kunde se det på bilden. Biltema"
Ok bra bra. Biltema it is!

"Nu gjorde du mig lite fundersam, är det något som inte verkar gå ihop? =/ "
Nej nej nej! Det ser skit bra ut! Jag tänker för mycket bara har gått på naturlinjen på gymnasiet. Där skulle vi alltid tänka utanför "boxen" och har där med fått en arbetskada kan man säga hahaha

Permalänk
Medlem

Intressant, intressant. Smart att ta aluminiumprofiler från tavlor, har jag inte tänkt på. Bra med saker som är lätta att få tag på som man kan ta material från.
Följs!

Skrivet av anon186265:

"Nu gjorde du mig lite fundersam, är det något som inte verkar gå ihop? =/ "
Nej nej nej! Det ser skit bra ut! Jag tänker för mycket bara har gått på naturlinjen på gymnasiet. Där skulle vi alltid tänka utanför "boxen" och har där med fått en arbetskada kan man säga hahaha

Materialen borde inte vara något bekymmer alls. Finns gott om byggen som är gjorda i aluminium och andra material, håller själv på med ett i trä. Det enda som jag på rak arm kan tänka mig skulle kunna ställa till bekymmer är väl om komponenterna inte får jordning på annat håll än genom kablarna (om de nu behöver det). Dock finns det ju byggen i bara plast också så inte ens det är nog något hinder.
Och du är inte ensam naturare.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hag.com:

Intressant, intressant. Smart att ta aluminiumprofiler från tavlor, har jag inte tänkt på. Bra med saker som är lätta att få tag på som man kan ta material från.
Följs!
Materialen borde inte vara något bekymmer alls. Finns gott om byggen som är gjorda i aluminium och andra material, håller själv på med ett i trä. Det enda som jag på rak arm kan tänka mig skulle kunna ställa till bekymmer är väl om komponenterna inte får jordning på annat håll än genom kablarna (om de nu behöver det). Dock finns det ju byggen i bara plast också så inte ens det är nog något hinder.
Och du är inte ensam naturare.

haha där satt den tack