Någon som lyssnat på Marantz PM ki lite eller Yamaha A-S 1000 Åsikter?

Permalänk
Medlem

Någon som lyssnat på Marantz PM ki lite eller Yamaha A-S 1000 Åsikter?

Hej jag tänkte bara höra om någon har hört Marantz PM KI PEARL eller Yamaha A-S1000 hur står de sig mot varandra, jag är ute efter ett varmt ljud men ändå lite "sparkle" i toppen så det inte blir för mulligt. Jag kör med Monitor Audio RX serien just nu. Men vill även ha en framtids säker förstärkare så man kan välja lite mer fritt när man byter högtalare i framtiden. Har hört att marantzen kan va lite för varm och lugn med monitor audio dock vet jag ej efter som jag inte hört den kombon. Sen är det det där med kraften är marantzen 70w tillräckligt för att driva de flesta högtalare även till höga volymer. En tilläggs fråga är lite overkill med att gå med lite dyrare förstärkare till dessa högtalare, Vad är det extra man får jämnfört med en stärkare för halva priset. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Är nog svårt att svara på,beror ju på vilka högtalare man har,akustiken i rummet osv,du får låna hem stärkarna och testa själv.
70watt räcker men det är aldrig fel med mer,ju mer watt desto bättre.
Beror väl på vilka förstärkare du jämför med,en dyrare brukar väl kanske ha dyrare komponenter mer effekt osv tex,men priset säger väldigt lite hur bra en stärkare är.

Permalänk
Medlem

70W räcker med råge till de allra flesta högtalare. Det är mest om man har lite mer extrema högtalare som det skulle kunna behövas mer, eller om man vill spela väldigt väldigt högt.
Även om olika förstärkare låter olika så har de flesta förstärkare av samma typ (solid state, rör, klass D osv) så länge det är "vettiga grejer" ett likartat ljud och högtalarna och rummet spelar, som oyegie säger, betydligt större roll för hur det låter.
Rent spontant låter det som att du skulle kunna gilla ljudet från tripath-baserade förstärkare. De är i regel något mer begränsade i effekt än vanliga transistorförstärkare, men låter annars vädligt bra för priset. Det finns dock några modeller som har lite mer effekt att tillgå åxå, som Topping TP60, HLLY Tamp-90 eller Tamp-300.

När det kommer till pris på förstärkare så är det, som med det mesta annat, att i de lägre prisklasserna händer det ofta en hel del om man betalar för lite dyrare, men ju högre upp man kommer desto mindre blir skillnaderna för samma prishöjning. Det är sannolikt större skillnad mellan en förstärkare på 1000kr och en på 2000kr än på en för 10000kr och en för 20000kr. Det är ju inte heller alldeles säkert att dyrare låter bättre. Hur högt man ska gå beror såklart på hur mycker pengar man har som bränner i fickan och vad man har för krav på ljudet, men generellt ger det mycket mer att akustikbehandla rummet, om man inte redan gjort det, än att lägga mer pengar på förstärkaren, såvida man inte har behov av väldigt hög effekt, tex.
Jag gillar när det låter bra, men är inte någon extrem audiofil och skulle säga att när man väl kommer över typ 5000kr så är de flesta förstärkare i regel bra och därefter börjar skillnaderna bli relativt små. Där är det bättre att köpa tyngre gardiner, dämpmattor, basabsorbenter osv istället, om man har några tusen till att göra av med.

Själv kör jag med en Topping TP20 MkII och den spelar skjortan av allt jag hört under 10000kr, sett till ren ljudkvalitet, men effekten är ju rätt begränsad. Funkar bra med mina högtalare, men vet inte om det funkar med dina.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, japp tror att akustiken spelar stor roll, har svårt att få till det bra i mitt hem men märker skillnader om man möblerar om sätter upp tjockare gardiner/stor matta. De högtalarna jag har är lätt driva och jag känner att kraften är tillräcklig från min gamla Yamaha avr, Sen lyssnar man ju mest via spotify genom en dac så det är där jag tänker om det verkligen spelar roll om man skaffar en stärkare för 5000-6000 eller 10000-13000 jag lyssnar ju i princip aldrig genom cd.

Jag kan ju säga att jag kör Sennheiser hd650 genom ett xonar essence stx kort och där är jag 100% nöjd och inte så extremt dyrt ändå. Vill nå upp till samma standard via mitt vanliga högtalar system som inte är där riktigt än jag vet att det är inte går att jämföra hörlurar med högtalarsystem men man vet ju om man är nöjd och inte nöjd.