Permalänk
Medlem

Problem med Intel HD 4000

Hej.

Införskaffade denna laptopen http://cdon.se/hemelektronik/13inch_fujitsu_lifebook_uh572_%2... för någon vecka sedan. Ville ha en dator för skola/film men också för att ibland kunna spela lite spel, så som Team Fortress 2. Jag läste att HD 4000 skulle kunna köra TF2 ganska bra på medium/low.

Problemet är att min framerate fluktuerar extremt i spelet. Den går från 140 fps ner till 10-40 vart 3-5 sekund utan någon speciell anledning (kan stirra in i en vägg och det händer ändå), vilket gör det ospelbart. Det spelar ingen roll om jag sänker/höjer grafiken mer, den går upp och ner konstant.

Jag har testat installera om drivrutiner flera gånger och jag har de senaste från intels hemsida. Jag laddade ner ett överklockningsprogram från Intels hemsida, men av någon anledning är allting grått i programmet (ej klickbart, kan ej aktivera turbo eller liknande). Men jag kan se klockfrekvenserna och de ligger endast på 350mhz när jag spelar! Ibland går de upp till 650, tom. 800 (det är då jag får bra fps), men genast går den sen ner till 350 mhz igen. Temperaturen ligger på 50 grader och jag har kollat alla energiinställningar så det är optimerat för spel.

Vad är problemet? Jag har läst att andra har liknande problem i spel.

Permalänk
Medlem

Har du strömsladden ikopplad? Den har inte några andra energi-inställningar förutom de som är inbyggda i windows? Har nämligen haft/sett några laptoppar som har haft genvägar till någon inställning som kommer med någon extra drivrutin eller färdiginstallerat program (på t.ex fn+space eller någon f-knapp). Annars vet jag tyvärr inte för har aldrig provat spela nåt med det kortet. (skulle dock kunna pröva).

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja den är inkopplad nästan alltid och jag har kollat så att inte energialternativen har ändrats när jag pluggat in den.