Guide till Grafikkort - Hur tar jag av referenskylaren/tvättar mitt Grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Guide till Grafikkort - Hur tar jag av referenskylaren/tvättar mitt Grafikkort?

Hej alla, jag får fortfarande väldigt mycket meddelande på folk som frågar, Mitt grafikkort är jätte varmt och det fungerar inte att dammsuga vad ska jag göra? Eller, jag har en ny kylare jag vill sätta på hur gör jag?

Allt detta kommer jag täcka i en guide här, mycket bilder och mycket text så att vi får en guide på Sweclockers som verkligen täcker de momenten. All feedback ni har skulle jag uppskatta om ni skickade till mig i ett PM eller kanske slänger iväg ett par frågor i tråden. Något som en trevlig Moderator påpekade i datorn är att för att få bort dammet behöver man bara ta av första kåpan inte allt. Men eftersom att detta ska vara en mer djupgående guide så ville jag täcka allt.

Det går också att ta av kylaren på ett kort som inte är referens. Detta är oftast en svårare sak att göra än på ett vanligt kort. Känner man sig händig nog att göra det så visst, men som folk har påpekat så finns det alltid risker med att göra sådant här och man kan knäcka kretskort om man skruvar för hårt. Men annars så kör vi igång.

Det jag kommer att täcka är;

1. Hur tar jag av min kylare?

2. Hur ska jag tvätta mitt grafikkort?

3. Vad är viktigt att tänka på?

4. Hur mycket kylpasta ska jag ha?

5. Vad för kylpasta ska jag ha?

6. Varför är det viktigt att man håller sin dator ren?

Vi börjar helt från början, du kopplar ur strömsladden till din dator och skruvar ut ditt grafikkort. När du har det ute så kommer det att se ut något såhär.

Vi måste börja med att skruva av alla skruvar som vi har. Det sitter för och främst små skruvar utspridda över kretskortet och sen 4 skruvar som håller själva "kylaren". Det små skruvarna håller oftast bara fast "kåpan" på grafikkortet.

Jag har ringat in alla små skruvar med rött och de större skruvarna med orange. Här ser vi att det är ganska många skruvar som ska tas bort, det är väldigt viktigt att ni håller reda på alla då de hjälps åt att hålla kylaren pressad "jämt" mot grafikkortet.

När skruvarna är loss så har vi ofta små "flikar" som ska knippas loss. Det är inget som är särskilt svårt och det är oftast bara att trycka in dem med en skruvmejsel eller liknande. De ser oftast ut såhär;

När vi har gjort detta så kommer grafikkortet att "falla" isär, det finns inte längre något som håller ihop det. Oftast så kommer det nu finnas 3 delar, kretskort, kåpor, kylare.

kretskort.

Kylflänsar, vad som leder bort värme från eran GPU.

Kåpa som håller allting på plats.

Nu vill vi få ner värmen på vårat grafikkort, om vi kollar på våra kylflänsar, en av de viktigare delarna när det kommer till kylningen så ser vi att det är hur mycket damm som helst som bara ligger och blockerar luftflödet. Vi måste få bort denna samt den gamla kylpastan från kylaren.

Detta kan man göra lite hur man vill, det är viktigt att vi inte repar "plattan" som ligger tryckt mot själva grafikkretsen då detta kommer att försämra ledningsförmågan. Jag som är ganska erfaren med detta brukar bara tvätta den under kranen, men ni som känner er lite osäkra på att blanda in vatten kan ta kaffefilter och "skrapa" bort kylpastan samt en dammsugare för att få bort dammet.

Vi ser direkt att det blir en enorm skillnad på det hela och bara detta kommer att sänka temperaturen något enormt.

Men vi vill inte glömma själva grafikkretsen heller, det är viktigt att all den gamla kylpastan tas bort. Här är det bara att använda ett kaffefilter och skrapa bort den. Många använder sprit här och det hjälper en att få bort den sista lilla mängden kylpasta som ligger på. Det är inte hela världen om du inte har någon sprit hemma då det går att göra utan också.

Vi ser direkt att kretsen blir extremt mycket renare;

Nu är det dags att trycka på ny kylpasta. Detta är ett extremt omtalat ämne och jag har absolut inte de bästa lösningarna. Men jag använder mer på en GPU än vad du skulle använda på din CPU. Det är en större krets och det är mer värme du ska få bort från den. Jag använder en ganska dyr kylpasta men det mesta fungerar och det är bara om du jagar de sista graderna som du behöver en dyrare pasta.

Jag trycker faktiskt ut detta med mitt finger. Jag vet att många inte gillar det och jag vet att många säger att man ska "trycka" ut det med kylaren sen. Jag tycker det blir bättre att få ut det med fingret, du får en fin yta samt du får så mycket du vill ha. Det måste inte vara det bästa men det är jobbigt om du behöver göra om allt för att kylpastan blev fel.

Detta är också ganska viktigt att tänka på. Det blir faktiskt bättre om du låter kylaren pressa ut kylpastan. Nu är kylaren på GTX 480 extremt jobbig när det kommer till att den själv ska pressa ut den. Därför använder jag fingret att göra det med. Det bästa är om ni kan lägga ett lite längre riskorn längs med GPU'n som ni sedan bara pressar kylaren mot.

Jag vill verkligen understryka att det är få kort som man själv behöver pressa ut pastan på. Mitt kort är ett sånt specialfall där jag antingen har skadat min kylaren och den är lite skev eller att den är lite knasigt designad. Men jag har självklart också mätt temperaturerna på båda sätten.

Själv använder jag ett kreditkort för att få en jämn yta.

Detta är hur mycket jag använder när jag ska göra det. Det finns inte något exakt sätt att göra det på, men eftersom att min GPU (GTX 480) är extremt varmt så kan jag ha lite mer.

Jag har testat mig fram till hur mycket jag ska. Det jag har här på bilden är precis så mycket jag har mätt att jag ska ha innan temperaturen vänder uppåt igen. Hur mycket ni ska beror också på hur stor er GPU är. En stor GPU som min GTX 480 kommer du behöva ett större riskorn på än ett kort som GTX 660, ett kort med mindre krets.

Nu är de dags att montera på allt igen. Det är simpelt och bara att "trycka i".

Du lägger "kylaren" så som du den ska ligga och sen tryckre du på kåpan.

När kåpan trycks i så ska du "knippsa" i de små flikarna igen. Här har ni en närmre bild på hur det ser ut.

Det är ganska viktigt att hålla sitt grafikkort rent, blir det för varmt kan du till och med tappa prestanda för att det får klocka ner sig själv. Datorn kommer också hålla mycket längre om du sköter om den som den ska.

Om ni följer denna guiden så kommer ni utan problem kunna montera av och ihop era kylare. Viktigt att tänka på är att man ska inte vara stressad när man gör detta, det är bättre att ta det långsamt och få det bra gjort. Pilla inte för mycket på kretskort och slarva inte bort några skruvar. Gör ni detta så kommer ni ha en riktigt fin och sval GPU efteråt.

Bor ni i Göteborg så skulle jag kunna svänga förbi och hjälpa er i värsta fall.

MvH Pontus Andersson.

Lite frågor som jag har svarat på.

Jäklar det var lite som inte riktigt stämmer här. Att använda fingeret för att smeta ut kylpastan smärtar mig och även att det inte skulle göra skillnad att tvätta bort det sista med Alkohol.

Notis: Mycket kylpasta kommer göra det svårare för ditt grafikkort att flytta bort värme från din krets och du kommer således få högre temperaturer.

Testat att göra ditt sätt mot att göra med med ordentlig rengöring och måttligt med kylpasta applicerat på rätt sätt?

Annars hyfsat bra. Du behöver bara slipa lite på dina små typos

.

Jo jag vet att det där med fingret tar emot för många, nästan lite för mig själv. Grejen med det är att kylaren på just mitt grafikkort är lite "ojämn" där den trycks mot din GPU. Detta leder till att jag otaliga gånger har fått ta av och på kylaren för att få det rätt. (Man märker direkt på temperaturen) när detta sker. Det är också enda anledningen till att jag gör det med finger eller kreditkort. Då får jag också en mycket jämnare yta eftersom att kylaren på just detta kortet inte gör det så bra.

Sen så ursäktar jag för alla stavfel, jag är inte så bra på att stava och eftersom att jag inte kör med något rättstavningsprogram så får jag ibland en del stavfel. .

Sen angående Alkoholen, jag har faktiskt testat om det "Gör" någon skillnad. För "torkade" jag bara kortet med vanligt kaffefilter och körde, kortet mätte in på 46 grader idle. (GTX 480 är ett varmt kort). Sen gjorde jag det med Alkohol och det gick in på 47 faktiskt, det var alltså ingen skillnad. Det sista temperaturen kan ha vart vad som helst, varmare i rummet eller något annat.

Hur som helst så gjorde jag "alltid" det med Alkohol i början. Men eftersom att man blir mer och mer erfaren så skippar man fler och fler steg. Jag ska redigera posten och lägga till lite av det jag skriver till dig här.

Sen en sista grej, jag vet att det på bilden ser ut som att jag har mycket kylpasta, det är inte så mycket. Detta är också något jag har "testat fram". Jag har tagit olika stora "riskorn" för att få fram det "optimala" för mig. Kom ihåg att GTX 480 är en extremt stor krets. Den mängden kylpasta jag har på där är precis innan den "vänder uppåt" igen.

Edit: Sen skrev jag faktiskt "oftast" inte använda någon sprit, det kan också vara värt att tillägga. Men som sagt, det är upp till var och en. Det var mer en sån här sak att "Du behöver inte om du inte vill det är inte hela världen. Men jag ska redigera in en lite bättre förklaring.

Edit2: Jag har nu redigerat lite i guiden samt rättat så många skrivfel som jag kan hitta. Skriv gärna om du ser några fler.

Edit3: Jag vill verkligen understryka att mitt sätt med att trycka ut kylpastan med fingret verkligen bara är på detta kortet. Det är inte alls så jag gör på te.x min CPU. Jag försöker förtydliga det i texten.

Detta är väl egentligen ingenting man behöver göra på eftermarknadskylare/specialkylare från märken som Asus, Gigabyte etc, eller? Jag vet att du tydligt har skrivit referenskylare i rubriken men jag bara undrar om detta tillämpas till alla grafikkortskylare som någonting man bör göra då och då

Jo tack för att du skriver. Detta är någon som jag inte har varit så tydlig om. Det är svårt att svara exakt på din fråga. Referenskylaren är lite dum och extremt instängd. Eftersom att den först suger in luft och sprutar mot kylaren så blir det som en vägg där damm samlas. Om man låter det gå för lång tid så byggs en så hårt packad vägg upp att det faktiskt inte kommer förbi någon luft.

En specialkylare som te.x. DC2 eller vilken annan kylare som helst får inte detta problemet på ett lika allvarligt sätt eftersom att de tar in luft och blåser luft mer "på" än vad de blåser luften igenom som detta kortet gör. Men sen brukar det nästan alltid finnas lite platser där damm på något sätt täpper igen.

Sen så kan det vara bra att byta kylpasta lite då och då. Så om man känner sig händig nog att plocka isär ett sådant kort så visst, det är något som jag antagligen skulle göra.

Dold text

Gaming: RTX 2070 & 3770k @ 4,4 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

kaffefilter va nytt de ska provas nästa gång tack tack

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Jäklar det var lite som inte riktigt stämmer här. Att använda fingeret för att smeta ut kylpastan smärtar mig och även att det inte skulle göra skillnad att tvätta bort det sista med Alkohol.

Notis: Mycket kylpasta kommer göra det svårare för ditt grafikkort att flytta bort värme från din krets och du kommer således få högre temperaturer.

Testat att göra ditt sätt mot att göra med med ordentlig rengöring och måttligt med kylpasta applicerat på rätt sätt?

Annars hyfsat bra. Du behöver bara slipa lite på dina små typos.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av DavidtheDoom:

Annars hyfsat bra. Du behöver bara slipa lite på dina små typos.

Jo jag vet att det där med fingret tar emot för många, nästan lite för mig själv. Grejen med det är att kylaren på just mitt grafikkort är lite "ojämn" där den trycks mot din GPU. Detta leder till att jag otaliga gånger har fått ta av och på kylaren för att få det rätt. (Man märker direkt på temperaturen) när detta sker. Det är också enda anledningen till att jag gör det med finger eller kreditkort. Då får jag också en mycket jämnare yta eftersom att kylaren på just detta kortet inte gör det så bra.

Sen så ursäktar jag för alla stavfel, jag är inte så bra på att stava och eftersom att jag inte kör med något rättstavningsprogram så får jag ibland en del stavfel. :).

Sen angående Alkoholen, jag har faktiskt testat om det "Gör" någon skillnad. För "torkade" jag bara kortet med vanligt kaffefilter och körde, kortet mätte in på 46 grader idle. (GTX 480 är ett varmt kort). Sen gjorde jag det med Alkohol och det gick in på 47 faktiskt, det var alltså ingen skillnad. Det sista temperaturen kan ha vart vad som helst, varmare i rummet eller något annat.

Hur som helst så gjorde jag "alltid" det med Alkohol i början. Men eftersom att man blir mer och mer erfaren så skippar man fler och fler steg. Jag ska redigera posten och lägga till lite av det jag skriver till dig här.

Sen en sista grej, jag vet att det på bilden ser ut som att jag har mycket kylpasta, det är inte så mycket. Detta är också något jag har "testat fram". Jag har tagit olika stora "riskorn" för att få fram det "optimala" för mig. Kom ihåg att GTX 480 är en extremt stor krets. Den mängden kylpasta jag har på där är precis innan den "vänder uppåt" igen.

Edit: Sen skrev jag faktiskt "oftast" inte använda någon sprit, det kan också vara värt att tillägga. Men som sagt, det är upp till var och en. Det var mer en sån här sak att "Du behöver inte om du inte vill det är inte hela världen. Men jag ska redigera in en lite bättre förklaring.

Edit2: Jag har nu redigerat lite i guiden samt rättat så många skrivfel som jag kan hitta. Skriv gärna om du ser några fler.

Edit3: Jag vill verkligen understryka att mitt sätt med att trycka ut kylpastan med fingret verkligen bara är på detta kortet. Det är inte alls så jag gör på te.x min CPU. Jag försöker förtydliga det i texten.

Edit4: Hehe nu blev det en del Edits. Jag vill absolut inte låta nonchalant, men detta om kylpasta är något jag har testat så extremt många gånger och snackat med massiv om person med. Tack för all feedback jag fick från dig och jag tror att jag har fixat till det mesta inne i guiden nu!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Detta är väl egentligen ingenting man behöver göra på eftermarknadskylare/specialkylare från märken som Asus, Gigabyte etc, eller? Jag vet att du tydligt har skrivit referenskylare i rubriken men jag bara undrar om detta tillämpas till alla grafikkortskylare som någonting man bör göra då och då

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Uzanar:

Jo tack för att du skriver. Detta är någon som jag inte har varit så tydlig om. Det är svårt att svara exakt på din fråga. Referenskylaren är lite dum och extremt instängd. Eftersom att den först suger in luft och sprutar mot kylaren så blir det som en vägg där damm samlas. Om man låter det gå för lång tid så byggs en så hårt packad vägg upp att det faktiskt inte kommer förbi någon luft.

En specialkylare som te.x. DC2 eller vilken annan kylare som helst får inte detta problemet på ett lika allvarligt sätt eftersom att de tar in luft och blåser luft mer "på" än vad de blåser luften igenom som detta kortet gör. Men sen brukar det nästan alltid finnas lite platser där damm på något sätt täpper igen.

Sen så kan det vara bra att byta kylpasta lite då och då. Så om man känner sig händig nog att plocka isär ett sådant kort så visst, det är något som jag antagligen skulle göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Nice guide, har egentligen bara en fråga.
Varför ligger den i Geforce-delen, och inte Övrigt-delen? För detta fungerar ju lika bra på Radeon-kort.

Insert funny joke here

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av MuLLvaD3n:

Däremot är det viktigt att påpeka att man för att bli av med dammet bara behöver snäppa loss kåpan, inte skruva bort hela kylanordningen. Det är alltför vanligt att folk misslyckas med skruvandet och knäcker kortet genom att dra åt kylaren för hårt och liknande misstag för att generellt rekommendera att skruva dän kylaren.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Zcenicx:

Däremot är det viktigt att påpeka att man för att bli av med dammet bara behöver snäppa loss kåpan, inte skruva bort hela kylanordningen. Det är alltför vanligt att folk misslyckas med skruvandet och knäcker kortet genom att dra åt kylaren för hårt och liknande misstag för att generellt rekommendera att skruva dän kylaren.

Jo plocka av mer än kåpan brukar vara just för att få bort den gamla kylpastan. Meningen med denna guiden var att det skulle vara en mer "genomgående" guide istället för att skriva något halvkort. Sen har jag dessutom personer som har frågat hur man gör. Jag ska lägga till i Guiden att det kan vara värt att kanske inte skruva av allt på kortet om man bara vill få bort damm.

Det kan vara bra att byta kylpstan ibland också dock. Men som sagt, att ta bort en kylare som inte är referens är oftast en svårare process än att göra det med ett referenskort.

Men varför inte täcka allt när man ändå tar isär kortet! Tack för din feedback!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

*Tråd flyttad*

Råkar man lägga trådar på fel ställe är det bara att anmäla tråden själv, så fixar vi det.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.