Laddare bränd och Iphone kan inte laddas

Permalänk
Medlem

Laddare bränd och Iphone kan inte laddas

Som rubriken säger så märkte jag igår kväll att jag inte kunda ladda min Iphone. Då såg jag att hela laddaren var bränd, ungefär som i den här bilden: [

Ska även tilläggas att det luktar bränt i laddaruttaget på telefonen och att den låg på mitt nattduksbord.

Jag är helt säker på att jag har använt original laddaren. Det jobbiga är att det verkar som även laddaruttaget i iphonen blivit bränd och kan därmed inte ladda telefonen längre.

Till problemet, jag vet att jag inte har någon garanti via tre som jag använder. Telefonen är också köpt för kanske 1 år sedan och 3 månader så konsumentköptlagen gäller (eller?). Har faktiskt ingen aning om hur och vilka jag ska kontakta.

Sen är också Iphonen jailbreakad, vilket är ett problem då jag inte kan återställa den då telefonen inte kan laddas och batteriet är slut.

Hjälp uppskattas enormt!

Mvh Maillo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Som rubriken säger så märkte jag igår kväll att jag inte kunda ladda min Iphone. Då såg jag att hela laddaren var bränd, ungefär som i den här bilden: [
http://i224.photobucket.com/albums/dd95/drewsteel/IMG_0352.jp...

Ska även tilläggas att det luktar bränt i laddaruttaget på telefonen.

Jag är helt säker på att jag har använt original laddaren. Det jobbiga är att det verkar som även laddaruttaget i iphonen blivit bränd och kan därmed inte ladda telefonen längre.

Till problemet, jag vet att jag inte har någon garanti via tre som jag använder. Telefonen är också köpt för kanske 1 år sedan och 3 månader så konsumentköptlagen gäller (eller?). Har faktiskt ingen aning om hur och vilka jag ska kontakta.

Sen är också Iphonen jailbreakad, vilket är ett problem då jag inte kan återställa den då telefonen inte kan laddas och batteriet är slut.

Hjälp uppskattas enormt!

Mvh Maillo.

Köp en ny laddare?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Köp en ny laddare?

Har testat använda andra laddare (Då vi har en annan Iphone i familjen), men det går fortfarande inte att ladda.

Permalänk

Kan inte du starta den kan inte någon annan det heller, de kommer inte försöka laga den så det spelar ingen roll om den är jailbreakad.
Se bara till så att det verkligen inte fungerar att ladda den, trixa lite med den andra laddaren och kolla så den aldrig laddar, tänk på att det tar lite tid för iphonen att vakna om den är heldöd.

Tycker du ska ta kontakt med Apple och prata med dem, du har två års garanti om det är ursprungsfel på den.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Kan inte du starta den kan inte någon annan det heller, de kommer inte försöka laga den så det spelar ingen roll om den är jailbreakad.
Se bara till så att det verkligen inte fungerar att ladda den, trixa lite med den andra laddaren och kolla så den aldrig laddar, tänk på att det tar lite tid för iphonen att vakna om den är heldöd.

Tycker du ska ta kontakt med Apple och prata med dem, du har två års garanti om det är ursprungsfel på den.

Hoppas det löser sig!

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Original-laddare? Ta med laddare och telefon och lämna in den. Det där ska inte hända OM det är apples egna laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Här är original tråden: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1205283-la...

Märkte som sagt att jag inte kunde ladda min Iphone igår kväll och såg då att hela laddaren var bränd, som på den här bilden: http://i224.photobucket.com/albums/dd95/drewsteel/IMG_0352.jp...

Tror ni att detta kan gå på konsumenträtten och hur ska jag gå vidare med det hela? Det var 1 år sedan och mindre än en månad sedan jag köpte telefonen. Jag har inte misskött den och det hela skedde när jag använda originalladdaren.

Hjälp skulle uppskattas enormt!

Mvh Maillo.

Ser ut som ett solklart reklamationsärende (du har 3 år på dig att reklamera en vara). Räkna dock med mothugg från Anovo-Apple alliansen, de hyser ingen större respekt för lagar och yrkesheder när det kommer till telefoner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det där osar tillverkarfel.
Varmt blir det ju när det blir hög resistans, och det kan de bli om någon ledning blivit tunn eller fått dålig kontakt. Alt. att det varit glapp mot telefonen så att en liten del har blivit mycket varm.
Men egentligen är du ointresserad av det; din laddare har brunnit upp, vilket den inte borde, och du är med all rätt förbannad. Det där är inte okej, i synnerhet inte för en så dyr produkt.
Mitt bästa tips är att först ringa konsumentombudsmannen

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Sa-arbetar-vi/Vem-ar-KO/

i din kommun. Konsumentombudsmän har järnkoll och kommer ge dig det absolut bästa tipset på hur du ska gå vidare, hur du ska dokumentera turerna i ärendet etc.

Även om det sannolikt räcker att du går till inköpsstället och visar vad som hänt vilket borde föranleda dem att säga "oj, inte bra, här är en ny, ursäkta besväret" så är det bra att ha pratat med konsumentombudsmannen först om du inte själv känner dig familjär med konsumentköplagen och dess vänner.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

du har två års garanti om det är ursprungsfel på den.

Lämnar Apple den garantin?

Oaktat vad Apple ger för garanti så har man ju alltid konsumentköplagen i ryggen (om man har köpt den som privatperson och inte på firman) där man har reklamationsrätt (dock inte garanti) i tre år. Efter det första halvåret ligger dock ansvaret på köparen att visa att det rör sig om ett ursprungsfel och inte handhavande, medan det under det första halvåret i stort sett automatiskt räknas som ursprungsfel om det inte är uppenbara saker som vattenläckage, krosskador, etc. Det gäller dock att man reklamerar inom skälig tid efter det att man har upptäckt felet, men det gör man ju alltsomoftast.

Sedan har försäljaren (obs, inte tillverkaren; många försäljare försöker studsa iväg sina kunder till tillverkarna, men eftersom man som kund inte har ingått något avtal med tillverkaren så kan man heller inte kräva något av tillverkaren) skyldighet att åtgärda felet, men rättighet att göra det på ett sätt som de bestämmer; reparation, ersättningprodukt, etc.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig när jag laddade min ipad för någon månad sen. Dock så blev det som tur är inga skador på ipaden och laddarn var även den inte lika skadad som den på bilden, men skadad var den ;).

Tycker att du ska gå till en apple butik och höra vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Original-laddare? Ta med laddare och telefon och lämna in den. Det där ska inte hända OM det är apples egna laddare.

Ja det är original laddaren. Däremot ser jag nu i efterhand att det är en liten spricka i själva plasten, men tror dock inte att det är något fel på själva laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Samma sak hände för mig när jag laddade min ipad för någon månad sen. Dock så blev det som tur är inga skador på ipaden och laddarn var även den inte lika skadad som den på bilden, men skadad var den ;).

Tycker att fu ska gå till en apple butik och höra vad de säger.

Nu är det inte heller så skadad, utan tog en bild från internet då jag inte har tid att ta kort och ladda upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Tycker att du ska gå till en apple butik och höra vad de säger.

Han ska gå till det ställe där han köpte den, för det är dom han har avtal med i och med köpet.
Random Apple-butik ger blanka tusan i hans laddare (även om de bemöter trevligt) såvida det inte är där han har köpt den.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Läst mycket om detta senaste tiden angående "bränd iPhone". Apple får ju skärpa sig!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Han ska gå till det ställe där han köpte den, för det är dom han har avtal med i och med köpet.
Random Apple-butik ger blanka tusan i hans laddare (även om de bemöter trevligt) såvida det inte är där han har köpt den.

Jag har köpt den via Tre. Ska jag då gå till tre?

Och för att förtydliga det så bryr jag mig inte ett dugg om laddaren, problemet är att telefonen luktar bränt vid laddningsnsuttaget och den går inte heller att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Jag har köpt den via Tre. Ska jag då gå till tre?

Och för att förtydliga det så bryr jag mig inte ett dugg om laddaren, problemet är att telefonen luktar bränt vid laddningsnsuttaget och den går inte heller att laga.

Ja det är inköpsstället som du har ett avtal med. Det här ska inte hända så du ska få en ny av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Läst mycket om detta senaste tiden angående "bränd iPhone". Apple får ju skärpa sig!

Många köper billiga 3:e partsladdare som helt enkelt inte håller måttet. Det är inte Apples fel.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för svaren!

En annan sak förresten själva telefonen är köpt för cirka ett år och en månad sedan, fast av en annan person. Sedan köpte jag den via blocket. Spelar detta någon roll vid reklamationsfall, att det inte är jag som är den ursprungliga ägaren? Telefonen var som sagt som ny vid köpet och jag har alla papper på när den är köpt och också att det är jag som äger den nu.

Mvh Maillo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Många köper billiga 3:e partsladdare som helt enkelt inte håller måttet. Det är inte Apples fel.

I detta fallet så är detta inte en "billig" 3:e partsladdare, utan en sådan här laddare som följer med:

Permalänk
Medlem

Ja det var därför jag frågade dig vilken laddare det var. Det säljs väldigt mycket skräpladdare som inte är godkända nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det var därför jag frågade dig vilken laddare det var. Det säljs väldigt mycket skräpladdare som inte är godkända nämligen.

Har förstått det efter att ha läst en del om det på internet. Tack ändå

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Många köper billiga 3:e partsladdare som helt enkelt inte håller måttet. Det är inte Apples fel.

Det är väl inte deras fel att deras mobiler exploderar heller. eller?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maillo:

Tack så hemskt mycket för svaren!

En annan sak förresten själva telefonen är köpt för cirka ett år och en månad sedan, fast av en annan person. Sedan köpte jag den via blocket. Spelar detta någon roll vid reklamationsfall, att det inte är jag som är den ursprungliga ägaren? Telefonen var som sagt som ny vid köpet och jag har alla papper på när den är köpt och också att det är jag som äger den nu.

Mvh Maillo

Spelar tyvärr stor roll. Inte många butiker som accepterar reklamation i andra hand. Garantiärenden går däremot oftast bra (vilket du tyvärr inte kan åberopa)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Ska ju inte vara några problem alls. Jag har lämnat iPhone hos telenor som varit över 2 år gammal och fått den bytt. Ingen diskussion alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Spelar tyvärr stor roll. Inte många butiker som accepterar reklamation i andra hand. Garantiärenden går däremot oftast bra (vilket du tyvärr inte kan åberopa)

Så det finns egentligen inte ett dugg jag kan göra då? Surt då telefonen nästan började brinna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maillo:

Så det finns egentligen inte ett dugg jag kan göra då? Surt då telefonen nästan började brinna...

Enligt konsumentköpslagen, nej. Du får hoppas på lite goodwill från 3 eller kontakta den ursprungliga köparen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av maillo:

Så det finns egentligen inte ett dugg jag kan göra då? Surt då telefonen nästan började brinna...

Om du har kvittot och den inte köptes med abonnemang så är det inga problem, då har säljaren ingen som helst aning om att det fanns en ägare före dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Om du har kvittot och den inte köptes med abonnemang så är det inga problem, då har säljaren ingen som helst aning om att det fanns en ägare före dig.

Har för mig att 3 alltid tar namn vid köp av mobil (kan dock ha fel).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Om du har kvittot och den inte köptes med abonnemang så är det inga problem, då har säljaren ingen som helst aning om att det fanns en ägare före dig.

Det är lite komplicerat.

Jag köpte själv en iphone med abonnemang från tre för cirka ett år och några månader sedan med ett två års abonnemang. Denna telefon hade jag några månader, men den blev sedan stulen och kvar blev jag med ett abonnemang utan en telefon. Köpte sedan denna Iphone via blocket relativt ny. (Har kvar alla kvitton och liknande) Nu ett år senare så hände detta och som jag har förstått det så har jag egentligen ingen rätt till någonting då det har gått över ett år och jag har köpt den i andra hand.

Kan någon bekräfta detta? Och är det ens någon idee att kontakt tre angående detta. Ska tilläggas att mitt abonnemang är hos tre + att telefonen jag köpte i andra hand också kommer från tre

Mvh Maillo

Permalänk
Medlem

Dock kan du via serienummret på den gå in på apples hemsida och kolla hur gammal den är exakt, samt om någon garanti finns, dock kvarstår lagen om 3år i Sverige, och bevis på inköpsdatum/tillverkning finns på apples hemsida via serienummret. Stå på dig. Är telefonen fortf hel, går det och ladda den med annan kabel/laddare?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070