Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om människan är girig av naturen hade vi inte suttit här och diskuterat.

Varför?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Medans mördare och våldtäktsmän går fria spenderas skattepengar på att ta ner en sida suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Lär då ju bara bli bättre för netflix och viaplay samt deras kunder ifall sådana här sajter läggs ner. Är faktiskt helt okej med netflix och Viaplay så länge man kan få de här jädra piratlladdare att börja konsumera så att utbudet kan öka!

Japp helt okej förut utbudet, uppdateringar av nya serier och säsonger.

Permalänk
Medlem

Den här tråden får mig mer och mer att tänka på en strip av The Oatmeal;
http://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones

Dold text
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av illya_:

https://signup.netflix.com/EULA
"ögonblickligen se filmer och tv-serier utanför Territoriet, och Netflix kan använda teknik för att bekräfta din efterlevnad"

Bara jag som blir förbannad när jag ser folk som hänvisar till förarbete/eula/liknande och sedan hävdar något som uppenbarligen inte stämmer i den.....

typ på samma sätt som export av snus förbjöds av eu efter den norska studien som visade att folk som hade rökt och snusat hade ökad risk att få cancer...

Edit: Med risk att du annars inte fattar vad jag menar, snubben du svarade på skrev "Du bryter nog mot Netflix EULA om du går förbi deras restriktioner. Just sayin.", vilket du tydligen menar inte stämmer.

Fördelarna med att bo i Sverige är många, speciellt när det kommer till vårt skydd som kunder och vår oförmåga att låta företagen lura oss till att skriva bort alla våra rättigheter.
http://itpolitik.blogspot.se/2011/12/vad-ar-eula-och-hur-man-...

Just när det gäller denna biten dock så gissar jag på att de gärna stryper ditt konto om de känner för det, sen om just den biten av avtalet kan anses giltig är nog mer ett fall för en domstol dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag håller med dig att man kan se det som orimligt, problemet är att har man sökt efter efter en film på t.ex Swebits, har man visat ett visst intresse för filmen och i princip kan man ses som en konsument när man laddar hem filmen. Kan dock förstå att piraten i detta fall inte ska bötas för full retail men visst ska han väl kunna bötas minst 50kr per nedladdning eftersom han inte bränner skivor eller fodral?

Vad som är en rimlig summa avstår jag från att spekulera om. Men håll med om att det är skillnad på att beställa en film och betala eller bara ladda ner den.
I det senare fallet behöver inte piraten fundera så noga. Är filmen dålig är det ju bara att kasta den och inga pengar är bortkastade.

Av den enkla anledningen så skulle nog ingen pirat ha övervägt att köpa allt han eller hon laddat ner. Det ingen velat eller kunnat köpa skulle inte ha blivit sålt och kan därför inte heller räknas som en förlust för filmbolaget.
Vi har nog båda varit intresserade av saker mer än en gång men ändå inte köpt.

Just skadeståndet är det som man har störst anledning att vara rädd för då det kan bli nästan hur stort som helst med filmbolagens sätt att räkna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Den här tråden får mig mer och mer att tänka på en strip av The Oatmeal;
http://theoatmeal.com/comics/game_of_thrones

Hade inte kunnat sagt det bättre själv

Och för att spä på det lite mer.
En artikel om Valve

http://www.eurogamer.net/articles/2011-11-28-valve-piracy-a-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du har rätt, men ändå fel. Alla vill inte ha det, tro mig. Jag har själv sett det.
Och det du har rätt i, är "rotbiten" Jag vet om att det låter otroligt, men det är så, alla vill inte ha pengar. (och jag menar inte mig själv, det är väl bäst att skriva det så att det inte blir missförstånd, för en av dom första sakerna jag skulle fixat om jag blev mångmiljonär, är en "Googlecontainer" på tomten. Där jag kan ha mitt eget lilla bibliotek

Nej inte precis varenda kotte på jorden kanske, men förmodligen en överväldigande majoritet.

Kotte= människor ^^

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Fördelarna med att bo i Sverige är många, speciellt när det kommer till vårt skydd som kunder och vår oförmåga att låta företagen lura oss till att skriva bort alla våra rättigheter.
http://itpolitik.blogspot.se/2011/12/vad-ar-eula-och-hur-man-...

Just när det gäller denna biten dock så gissar jag på att de gärna stryper ditt konto om de känner för det, sen om just den biten av avtalet kan anses giltig är nog mer ett fall för en domstol dock!

Jag håller med dig, det är en av fördelarna

Var iofs dock inte giltigheten som jag brydde mig om, som du säger så är ingen av oss säker på hur det skulle bedömas i en domstol (är möjligt att det finns ett relevant prejudikat, men som sagt bryr mig inte jättemycket om just det). Vad som gjorde mig oproportionellt grinig var att han förlöjligade någon med hänvisning till regler som han uppenbarligen inte själv läst. Det tycker jag är extremt dålig stil.

Permalänk
Medlem

Fan va trött man blir på nyheter som dessa. Blir fan riktigt trött på världen om vi inte får in PP vid nästa val. För övrigt många jävligt dåliga argument mot (och för) pirater i den här tråden.
"Det går inte att konkurrera med gratis."
Falskt. Min steamkatalog är bevis nog. Steam är dessutom en tjänst som jag undviker i så stor utsträckning som möjligt. Jag har över hundra titlar på mitt steamkonto, samtliga finns att hämta på TPB.

"Brottslingar får skylla sig själva, ska vi låta bli att jaga pirater bara för att de är pirater?
Ja, pirater som åker fast får skylla sig själva. Ja, vi ska låta bli att jaga pirater. Samhället tjänar ingenting på att jaga privatpersoner som fildelat för privat bruk.

"Ska vi strunta i vissa brottslingar bara för att folk inte tycker om lagen?"
Nej, vi ska ändra lagen. Straff ska även stå i proportion till brottet. Jämf. våldtäkt och fildelning, en absurd skillnad.

"Mordutredningar går inte olösta för att resurser tilldelats jakt på fildelare!"
Nej, men det är slöseri att håva pengar på offerlösa brott. Jakt på pirater borde inte prioriteras i någon som helst jävla form.

"Varför är det ett offerlöst brott då?"
Jo eftersom inget har gått förlorat, piratkopiering är inte stöld. En illegal nedladdning är inte en förlorad försäljning.

"Spotify är den bästa tjänsten någonsin!"
Nja, många fd pirater hyllar dessa tjänster som om de vore gudasända. För 99kr i månaden kan jag snabbt bygga ett komplett bibliotek med den musik jag vill lyssna på. Tjänster som spotify, netflix etc är ett steg i rätt riktning, men de lämnar otroligt mycket att önska. Väldigt få verkar ifrågasätta månadskostnaden ordentligt. Jag antar att de betalar för smidigheten och inte har höga krav på kvalité eller prisvärdhet.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vad som är en rimlig summa avstår jag från att spekulera om. Men håll med om att det är skillnad på att beställa en film och betala eller bara ladda ner den.
I det senare fallet behöver inte piraten fundera så noga. Är filmen dålig är det ju bara att kasta den och inga pengar är bortkastade.

Av den enkla anledningen så skulle nog ingen pirat ha övervägt att köpa allt han eller hon laddat ner. Det ingen velat eller kunnat köpa skulle inte ha blivit sålt och kan därför inte heller räknas som en förlust för filmbolaget.
Vi har nog båda varit intresserade av saker mer än en gång men ändå inte köpt.

Just skadeståndet är det som man har störst anledning att vara rädd för då det kan bli nästan hur stort som helst med filmbolagens sätt att räkna.

Faktum är att jag skulle vilja stämma filmbolagen för att producera så mycket skit! Massor av timmar förslösade på rent skräp! Kanske vi borde sätta ihop en grupptalan och komma med ett skadståndskrav. Vi gör självklart en liknande värdering av "skadan" som de själva gör!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Finns det inget bra alternativ så finns det bara torrents, det är snabbt enkelt och i 720p, 6-12 timmar efter eller före det släpps i ursprungsland, undra varför det inte finns ett alternative för en 100kr i månaden som jag kan betala för alla mina seriers filmer o annat bara att se på snabbt enkelt och i minst 720p.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

<klipp> Sedan är kvalitén bra mycket bättre på en custom swesub film än vad den är på flera orginal dvder, har sett flertal svensksläppta dvder där textningen är så horribel att man blir mörkrädd över vilken generation det är som sitter och översätter... En film med custom swesub håller oftast en bra mycket högre standard än vad en dvdfilm från affären gör. <klipp>

Håller med om att en del custom swesub är bra, men generellt tycker jag absolut officiella översättningar är bättre. Inte alltid, men oftast. En del customöversättningar är dessutom usla. Sett till hur snabbt de är översätta, och av amatörer, så ska man givetvis inte klaga för mycket ändå. Värst är dock när det inte står att filmen är custom-översatt, utan något i stil med "swesub" eller ännu värre "nordic" - och detta tycks bli vanligare. Överlag har textningen på köpe-DVDer blivit sämre tycks det, kanske pga ökad tidspress även där.

Jag brukar förresten låna filmer på biblioteket, de har ett ganska litet utbud men ofta sådana filmer man inte hittar på Netflix eller TPB faktiskt.

För övrigt är ju straffsatserna för "piratkopiering" rätt knepiga, känns sjukt att man kan få högre straff för att fildela än för att slå någon på käften. Och är man under 18 kan man nog komma undan med närapå mord utan att få betala lika högt skadestånd som man får om man fildelat för mycket.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Lär då ju bara bli bättre för netflix och viaplay samt deras kunder ifall sådana här sajter läggs ner. Är faktiskt helt okej med netflix och Viaplay så länge man kan få de här jädra piratlladdare att börja konsumera så att utbudet kan öka!

Om man frånser de uttalanden som gjorts av personer som är sponsrade av mediamaffian så visar det sig att den legala försäljningen ökar pga piratkopierandet. Så slutatsen är att fler legala sajter får lägga ner när piratsajterna stoppas. Hör till dom som inte köpt t.ex. musik på många år men skaffat en del efter att det gått att lyssna på musik från annat håll.

Har t.ex. försökt att få tag på film som varit runt 5 år gamla, de saluförs inte längre sorterat så det är bara på utförsäljningar som det går att få tag på, totalt ointresse från filmindustrin att tillhandahålla film för kosumenterna.

Permalänk
Medlem

Varför är fildelning olagligt? Upphovsmän förlorar intäkter.
Kan man bevisa att en person som laddat ned, låt säga, en eller flera film(er) skulle köpt de(n) om de(n) inte fanns på internet? Nej.
Första och kanske viktigaste bristande punkten.

Varför är fildelning olagligt? Upphovsmän förlorar kontrollen över sina verk och de sprids utan intäkter (intäkter löstes i första exemplet, här koncentrerar vi oss på problem 2, spridningen).
En konstnär eller artist borde jubla över sin framgång. Ju mer en film sprids, desto fler kommer i kontakt med den, detta kallas i många fall för gratis reklam, här går man med VINST. Fildelare har gjort upphovsmän en tjänst, helt gratis.

Varför blir jag straffad för fildelning? Därför att du har spridit copyright-data över internet och upphovsmän har förlorat intäkter på grund av DIG.
Kan man bevisa att personerna som laddat ned filen av mig inte skulle vänt sig till en annan uppladdare om jag inte fanns tillgänglig? Nej, det finns det inga som helst studier på.
Kan man, åter igen, bevisa att personerna som laddat ner filerna skulle ha betalat för dom i butik i stället för att ladda ner dom gratis? Nej, det kan man INTE bevisa.

Det finns ju självklart fler exempel på hur oskyldiga människor råkar illa ut på grund av gråszner och bristande intelligens i rättsväsendet. Varför anser jag att fildelare är oskyldiga till brott? Jo, därför att det inte finns några som helst RIKTIGA bevis för att någon SKADA har skett. Man kan inte bevisa vad en enda nedladdning hade gjort i skillnad. Där av är alla fildelare oskyldiga enligt lag. Lagen säger att man måste kunna bevisa att ett brott har begåtts, det enda man kan bevisa är att data har spridits, och att det finns stort intresse för filmer och musik och spel. Ju fler som kommer i kontakt med dessa titlar oavsett hur, får upp ögonen för produkten, bestämmer sig för att KÖPA PRODUKTEN med PENGAR.

Vad är det egentliga problemet? Det största problemet är att det inte är mer krig i världen. Hade vi haft mer krig, brist på mat och liknande skulle man skratta åt dessa "problem", eftersom det inte handlar om något problem, utan gratis reklam.

Lagar borde helt klart skrivas om där det i så fall står att bevis inte behövs för att få en fällande dom, och jag skulle vilja se hur länge en sådan lag finns i cirkulation innan folket blir riktigt arga och börjar ta saken i egna "tentakler".
Man borde utbilda de grå gamla gubbarna som sitter och tror en massa strunt och föddes straxt före stenåldern. Det är många inom domstolen som passerat 70 har jag sett och hört, dags för ny fräsch domstol kanske med en yngre generation?

Har läst alla inlägg, och jag har då inte sett en enda tycka som jag. Jag ifrågasätter problemet, eftersom jag inte anser att det är ett problem. Tvärt om.

Tack för ordet.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller med om att en del custom swesub är bra, men generellt tycker jag absolut officiella översättningar är bättre. Inte alltid, men oftast. En del customöversättningar är dessutom usla. Sett till hur snabbt de är översätta, och av amatörer, så ska man givetvis inte klaga för mycket ändå. Värst är dock när det inte står att filmen är custom-översatt, utan något i stil med "swesub" eller ännu värre "nordic" - och detta tycks bli vanligare. Överlag har textningen på köpe-DVDer blivit sämre tycks det, kanske pga ökad tidspress även där.

Jag brukar förresten låna filmer på biblioteket, de har ett ganska litet utbud men ofta sådana filmer man inte hittar på Netflix eller TPB faktiskt.

För övrigt är ju straffsatserna för "piratkopiering" rätt knepiga, känns sjukt att man kan få högre straff för att fildela än för att slå någon på käften. Och är man under 18 kan man nog komma undan med närapå mord utan att få betala lika högt skadestånd som man får om man fildelat för mycket.

Skall väll rätta mig lite, subs från swesub.org eller Divxsweden.net är i princip alltid bättre än retail subs, subs från undertexter.se är i princip aldrig det (om dom inte tagit subsen från dom två första sidorna förstås) då vem som helst kan lägga upp subs på undertexter utan granskning.

Straffsatsen på fildelning är bara löjlig, skulle jag gå ut och misshandla någon så skulle jag få 3-6 månader i fängelse, min kusin blev knivhuggen i min stad förra vintern och killen i fråga fick 6 månaders fängelse och var ute efter 4 samt att han fick betala 75000 i skadestånd till min kusin... hur i helvete kan det vara mer skadligt att ladda ner något än att knivhugga någon om man skall följa sveriges lagsystem...

Sedan måste jag säga till alla idioter som skriver att om man laddar ner så "stjäl man" eller "snor pengar" från någon så gå och dra något gammalt över er är ni snälla... att ladda ner är inte att stjäla det är kopiering och inget annat, det är som om du skulle gå till mcdonalds och köpa en bigmac, sedan inser du att du gillar skiten så då går du hem och gör din egen bigmac istället... samma princip gäller fildelning, kopiering är kopiering, inget annat. Liknelsen med att du skulle sno pengar genom att kopiera är bara sinnessjuk och personen som sade detta borde nog ta till att lära sig lite om hur pengar funkar då kopieringen inte är något som du tjänar pengar på (om du inte bränner skivor med filmen och säljer men då är du i en helt annan klass och skall inte jämföras med fildelare), Marcii tjänade aldrig en krona på att ladda upp filmer på swebits.

Permalänk
Medlem

Kompromissen mellan mediamaffian och sveriges rättsväsende verkar landa i att sätta dit p2p-uppladdare (inte de som bara "deltar" i exvis en torrent alltså, utan de som laddar upp den från första början), vilket jag tycker är den absolut bästa vägen att gå. Svensson kommer att kunna använda torrents etc så mycket han/hon vill, men tillgången på nytt material kommer att försämras kraftigt när riskerna med att ladda upp nytt material ökar.

Jag hoppas på ett prejudicerande fängelsestraff. Tråkigt för det utvalda "offret" dock.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kanske är bra att ge piratpartiet lite luft igen och visa att vi bryr oss när vi röstar

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag som halvt hemlös tackat ja till 10år i finkan för brott mot upphovsrättslagen.. Så tråkigt att det alltid är de som minst vill åka dit som gör det..

Känner att jag borde börja låta folk tanka på min bekostnad genom nåt vis..

Permalänk
Medlem

Min kompis blev misshandlad på stan och den som gjorde det hade en historia av kriminalitet och var narkotikapåverkad vid misshandeln, han fick samhällstjänst för sitt brott. Min kompis som fick åka ambulans in till sjukhuset och opereras akut fick bestående men av misshandeln och vågar inte längre gå ut på stan på kvällarna. När det pratas fängelsestraff för någon som suttit hemma vid sin dator och kopierat filmer så kan jag inte annat än konstatera att det svenska rättssystemet inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det lär ju vara mer än 500 filmer om man säger så. Svårt att inte bryta mot regler med att kommentera detta, men är det bara jag som har taggat ned med fuligheterna när man har både Netflix, Viaplay och spotify?

Tyvärr så använder dessa sidor silverlight så de funkar inte på något annat än windows

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jkrx:

Tyvärr så använder dessa sidor silverlight så de funkar inte på något annat än windows

hmm... och här sitter jag på min iMac på jobbet och kollar på amerikanska utbudet med Captain America. Silverlight är från microsoft men fungerar på olika plattformar förutom vanliga linux om jag inte minns fel, därför det tyvärr inte i dagsläget går att få Netflix till raspberry pi.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Kanske är bra att ge piratpartiet lite luft igen och visa att vi bryr oss när vi röstar

Tyvärr så räcker det inte med att ha en fråga i sitt program. Den viktigaste frågorna har de extremt lite att säga om.
Därför får de inte min röst. Röstade på dem i europavalet men här hemma röstar jag på partier som prioriterar de viktiga frågorna.
Ekonomin, jobbet, välfärden osv. Att få tanka gratis kommer långt ner på skalan över det som egentligen är viktigt. Det förstår alla vuxna personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Då är vi tillbaka i den orimliga beräkningen att alla som laddat ner en film skulle ha köpt den annars. Min gissning är att endast en liten del av de filmer som laddas ner skulle ha köpts om inte fildelningen fanns.

Vad har det med saken att göra? Laddar du ner och ser filmen så kan jag tycka att det är likställt med att inte köpa filmen.

Är jag osäker på om filmen är bra så får jag väl läsa recension, vänta tills den kommer på tv alternativt hyra eller kanske låna av en kompis. Att ladda ner och sen säga att jag inte tänkt köpa den ändå är bara en dålig ursäkt för att moraliskt höja sitt beteende.

Däremot är jag med på att bolagen måste se över sina affärsmodeller och börja erbjuda tjänster som t ex Netflix eller Spotify annars kommer folk fortsätta ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad har det med saken att göra? Laddar du ner och ser filmen så kan jag tycka att det är likställt med att inte köpa filmen.

Är jag osäker på om filmen är bra så får jag väl läsa recension, vänta tills den kommer på tv alternativt hyra eller kanske låna av en kompis. Att ladda ner och sen säga att jag inte tänkt köpa den ändå är bara en dålig ursäkt för att moraliskt höja sitt beteende.

Däremot är jag med på att bolagen måste se över sina affärsmodeller och börja erbjuda tjänster som t ex Netflix eller Spotify annars kommer folk fortsätta ladda ner.

Det är relevant för att de hårda straffen motiveras med att "alla skulle annars köpt" och därför "blir många miljarder i förlorade intäkter".

Men om sanningen istället är att piratverksamheten bidrar med "reklam" för filmer och serier och snarare ökar den totala försäljningen så är inte längre hetsjakten politiskt motiverad.

Om man kollar på alla andra varor så bidrar tillgänglighet till ökad försäljning.
Det är inte helt omöjligt att tänka sig att det går att tjäna ännu mer pengar igenom att skippa regionsspärrar och olika sändningsdatum. Dessutom blir det då bättre för oss kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är väldigt enkelt att skylla på den illegala nerladdningen och fortsätta tuffa på som vanligt, men sanningen är att alla branscher måste anpassa sig till verkligheten för att fortsätta leva.

Ingen gnäller i dag över att alla kol-skyfflare blev arbetslösa när elloket blev uppfunnet, men då var det säkert samma tongångar.
Den gamla reliken får kasta in handduken när det nya är bättre på alla plan kommer antågande.

Har inte filmuthyrarställena något extra att erbjuda som får kunderna att återvända dit så kommer de antagligen gå under.
De flesta erbjuder både spel, godis och nikotin så de klarar sig säkert även i framtiden.

Skivställena däremot har för många ägg i samma påse. Möjligen kommer några att kunna nischa sig och erbjuda kringtjänster eller utrustning runt musiklyssnande, men cd-skivans gulddagar är passerade och kommer aldrig tillbaka.

De som gnäller mest i hollywood går det ju dessutom hur bra som helst för. Men de har en jäkla massa kreativa sätt att bokföra intäkter på, så det ser ut som att till och med den största blockbusterfilmen går med förlust. Skrattretande.

Det börjar ju gå upp ett ljus för vissa aktörer som HBO, och det är ju väldigt positivt. http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1200731....

Att Jaga skolungdomar utan medel är inte en vinnande strategi om man ser långsiktigt...

Ungdomar eller ej, ett brott är ett brott. Vill man inte dela sitt program, film, musik etc gratis ska man inte behöva göra det. Tycker man något annat är det dags att komma ur garderoben och inse att alla tar inte betalt och tjänar flera miljoner utan detta kan lika gärna vara deras levnadsbröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ungdomar eller ej, ett brott är ett brott. Vill man inte dela sitt program, film, musik etc gratis ska man inte behöva göra det. Tycker man något annat är det dags att komma ur garderoben och inse att alla tar inte betalt och tjänar flera miljoner utan detta kan lika gärna vara deras levnadsbröd.

Ett brott är ett brott, men straffen ska vara motiverade.

Om det går dåligt för din mjukvara/musik/film kanske det är läge att se över försäljningsmodellen istället för att likt Dante kämpa mot väderkvarnar.
Vi kan inte ha "dödsstraff" på piratverksamhet bara för att försöka tvinga folk att gå tillbaka till att köpa grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Självklart! Men du skulle också kunna gå in på PiratPartiets hemsida och läsa lite, eller googla om du inte hittar vägen dit! Jag har lärt mig en hel del genom att ta det modet som krävs för att verkligen släppa allt det gamla och bara knappa in de få bokstäver som är på min hjärna och sen bara söka sig iväg..
Självklart ska jag visa källor för mina påståenden, men varför kan du inte läsa på lite också? Jag behöver också läsa på lite, men vafan, du borde fan inte ha rösträtt om du inte kan partierna och hur de vill.

Ett exempel om arbete och ekonomi är PP som står för ett EU förslag som kallas för "Basinkomst", ja, du behöver bara existera för att få en låg lön (se det som ett studiebidrag, fast du kan leva på det mer eller mindre), vilket skulle lösa problemet i de mänskliga rättigheterna som handlar om att alla människor har rätt till kläder, hus, och utbildning, vilket många inte har. Om du vill tjäna mer pengar är upp till dig, det handlar mycket om arbetsfrihet. Vänstern vill belöna dig med arbete, medans högern vill plåga dig med den.

1
2

http://breddning.piratpartiet.se/

Tycker du basinkomst systemet är det fine för dig men ja tycker det låter vansinne. Orkar inte prata mer om piratpartiet och piratpartister som tror de äger internet men kan inte marknadsföra sig. Eller så kanske de försökt men misslyckats vilket resulterar då att deras ideer inte kanske är så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ett brott är ett brott, men straffen ska vara motiverade.

Om det går dåligt för din mjukvara/musik/film kanske det är läge att se över försäljningsmodellen istället för att likt Dante kämpa mot väderkvarnar.
Vi kan inte ha "dödsstraff" på piratverksamhet bara för att försöka tvinga folk att gå tillbaka till att köpa grisen i säcken.

Nu skrev du bara något för att säga emot tror ja. Tycker verkligen inte du att om du vill ha betalt för ditt arbete att du ska få det om andra nyttjar produkten/tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Nu skrev du bara något för att säga emot tror ja. Tycker verkligen inte du att om du vill ha betalt för ditt arbete att du ska få det om andra nyttjar produkten/tjänsten?

Självklart vill jag ha betalt för mitt arbete.
Men om jag inte lyckas sälja min tjänst eller vara så är det ett ypperligt läge för självreflektion, att börja skylla på någon annan kommer inte leda någonstans.

Om man inte har tillräckligt med resurser i ryggen att övertyga regeringar om sin sak...