Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem

Sen är det fantastisk att 90% av de som kommenterat om hur de ogillar Komplett och hur Webhallen nu kommer bli så dåligt missat följande:

"Webhallen, som under 2012 omsatte cirka 873 miljoner kronor, ska framöver fungera som en självständig division i Komplett-gruppen."

Webhallen blir INTE Komplett. Webhallen kommer fortsätta vara Webhallen. Skillnaden är ägaren.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Bara de inte inför avgiften som Komplett tar för att hämta upp på Pickup-point i webhallens affärer. 39kr liksom, värsta rånet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Det kommer antagligen drivas vidare av komplett under komplett flagg. Så rent krasst kommer "webhallen" att försvinna, ja.
Om de inte kör vidare med samma skyltar men det känns lite ostrategiskt, imho har komplett bättre rykte än webhallen.

Orkade du läsa igenom hela artikeln? Det står i klartext att Webhallen ska drivas vidare som egen verksamhet. Idag är de ägda av Pixmania och inte står det Pixmania över hela deras sida eller hur?
Så som det ser ut nu kommer inte ett piss förändras för konsumenterna. Det är bara bakom kulisserna det blir förändringar genom att delar av vinsten hamnar i Norge och sedan vidare till England istället för att hamna i Frankrike.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla har sånt hat emot Komplett..
Bättre service än äckel INET som lurar sina kunder om man köper ett GTX650ti, så får man från ASUS istället för Gigabyte.
och sedan döljer man det på kvitton.
Komplett har aldrig behandlat mig så illa.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Suck.. Nu höjs väl fraktkostnaden till lägst 100kr och alla priser med 100%. Riktigt tråkig nyhet..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

jahapp... Innebär detta då att webhallen kommer börja leverera defekta produkter??

Det gör dom ju redan sen innan så ingen skillnad där.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Orkade du läsa igenom hela artikeln? Det står i klartext att Webhallen ska drivas vidare som egen verksamhet. Idag är de ägda av Pixmania och inte står det Pixmania över hela deras sida eller hur?
Så som det ser ut nu kommer inte ett piss förändras för konsumenterna. Det är bara bakom kulisserna det blir förändringar genom att delar av vinsten hamnar i Norge och sedan vidare till England istället för att hamna i Frankrike.

Nästan rätt. Nu är det Webhallen (Sverige) -> Pixmania (Frankrike) -> Dixons (England). Med dagens affär blir det Webhallen -> Komplett A/S (Norge).

Dixons äger förövrigt även Elgiganten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Nästan rätt. Nu är det Webhallen (Sverige) -> Pixmania (Frankrike) -> Dixons (England). Med dagens affär blir det Webhallen -> Komplett A/S (Norge).

Dixons äger förövrigt även Elgiganten.

Ah, trodde Komplett var ägda av Dixons också. Vet att de äger Elgiganten och halva Europa redan. Men principen kvarstår. Delar av vinsten landar i ett annat land än tidigare. Känns inte som något att bli alltför upprörd över.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det står ju att webhallen ska köra sitt eget race. Jag hoppas och tror inte att några oönskade faktorer kommer att smittas från kompletts koncept.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Hmm. Det är ett lite blandade känslor problem.

1. Yay, Webhallen blir skandinaviskt igen.
2. Buh, det kan få konsekvenser för konsumenter om Webhallen och Komplett går ihop och börjar matcha priser.
3. Yay, Webhallen får en betydligt bättre koncern bakom sig.
4. Buh, Webhallen kanske blir ett minne blått och slåss ihop helt med Komplett efter 5-10 år p.g.a enkelheten eftersom båda är i norden.
5. Yay, Komplett kanske använder Webhallen för att expandera butikerna ut i resten av norden.
6. Buh, kanske blir färre midnatts event och andra skojigheter eftersom franska e-sports världen är ca 10 gånger mer utbyggt och etablerat än i norden och fått stöd ifrån sin franska sida att göra sådant här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart öppnar NYA Webhallen/Komplett: Weblett.

Eller... Komhallen. Kompletta Webhallen. WebKomplett. Komplett & Webhallen.

Visa signatur

ASUS G750JH | i7-4700HQ | 16GB DDR3 | GTX780M | 4GB GDDR5 | 2x256 GB SSD + 750 GB HD

Permalänk
Webhallen

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Komplett-komplott, ta över världen!
Hursom, alltid gillat Webhallen. Känns inte bra detta..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Webhallen har hittills bara gett mig mersmak, trots mindre fadäser (inkorrekta lagersaldon), men däremot fem STARKA plus för service- och garantiärenden! Fortsätt så!

Visa signatur

ASUS G750JH | i7-4700HQ | 16GB DDR3 | GTX780M | 4GB GDDR5 | 2x256 GB SSD + 750 GB HD

Permalänk

NEJ VARFÖR. webhallen är min favorit affär och jag hatar komplett jävla skit

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Det är det vi alla hoppas på. Men ni likväl som vi konsumenter vet att det kan svänga jäkligt fort i den där branschen. Men vi hoppas

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kringutrustning från maxfps, mindre viktiga datorkomponenter från CDON (hyfsat jobbiga vid garantiärende) och de dyra sakerna som cpu, moderkort, grafikkort skärm osv från inet eftersom de är duktiga vid garantiärende och hittills har jag inte haft några problem iaf!

köpt en och annan sak på rea från komplett/webhallen/dustinhome osv.. men har undvikit de annars och har inte haft några problem med de än men dyra priser och fraktkostnader är avtändande sen har jag aldrig gillat layouten pån någon av hemsidorna som jag tycker är riktigt viktigt, iofs har CDON och maxfps ett rätt dåligt upplägg dem med och vinnaren är solklart inet när det kommer till användarvänlig hemsida

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Innebär att det bara är en tidsfråga innan Inet blir uppköpta av Dustin för att kunna matcha? Webhallen och Inet har ju öppnat butiker i varandras "revir" senaste åren...

Skrivet av Webhallen:

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Tyvärr har man hört allt det förut för att lite senare bli samma namn.

Visa signatur

PC: Vit Corsair Carbide 500R | i5 3550 | Corsair H80 | Sapphire 7970 GHz Vapor-X | 8 GB RAM 1600 MHz | 120 + 60 GB Intel 520 SSD
Laptop: Sony VAIO Pro 13" | i7-4500U | 8 GB RAM | 128GB SSD
Annat: Nexus 4 | iPad 3rd Gen | Asus N56U | Netgear Stora NAS

Permalänk
Medlem

Aaaah komplett.se får ett tredje färgtema

komplett.se
inwarehouse.se
webhallen.se

Permalänk
Medlem

webhallen har alltid haft bra priser samt ett väldigt stort sortiment även om allt inte finns i lager så beställs det snabbt om man vill ha.
hoppas inget sådant ändras men troligtvis ändras nog priset för att matcha komplett. hoppas inga butiker försvinner.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Komplett är ju så värdelöst, skulle aldrig få för mig att beställa något därifrån igen.

Hoppas verkligen inte Webhallen drar åt samma håll, det vore en skam.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Men hur länge kommer detta kvarstå? Jag var tidigare storkund hos Komplett, först som konsument i Norge då de ännu var Norek, sedan i England och Sverige som företagskund med en stor årsbudget (jämfört mot Svenska värden). De blev värre och värre för varje år som gick och någon gång runt 2007 slutade jag använda dem. I 2010 provade jag dem igen då jag skulle köpa komponenter till en familjevän, stort misstag och det var bara problem hela vägen från orderbekräftelse till utskick, leverans och senare DOA anmälan - summa summarum tog det flera månader innan alla komponenterna som beställts var på plats. Givetvis hade jag vid detta tillfället handlat hos Alina och Inet istället men Komplett var ovilliga att låta mig ångra köpet hos dem då ängerfristen gått ut (eftersom vissa at produkterna var DOA). Never again Komplett, och med detta förvärvet blir det nog mindre köp från Webhallen i framtiden också.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir några ändringar, har inget emot Komplett dock har jag inte handlat där på väldigt länge Webhallen däremot är dit jag vänder mig för tillfället då jag bor nära och bra.

Permalänk
Medlem

Jag handlar ändå på Inet, ty jag gillar godis.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAPEsta:

Nu behöver dem bara köpa Inet sen äre bara att luta sig tillbaka.

Skrivet av Tobbbe__:

Vi får hoppas att det aldrig sker..

Skrivet av pictus95:

Ganska säker på att Inet inte kommer gå med på det. Eftersom Inet tror jag är lite mer populärare än
både komplett och webhallen.

Till tråden i helhet så är jag inte så förtjust i det. Mindre konkurrens är alltid något dåligt för konsumenter.

Det är nog ingen omöjlighet om några år.

Komplett (I sverige) hade 2011 en omsättning på 1,1 miljard. Inet 350 miljoner och Webhallen 719 miljoner. Inet är alltså väldigt små i jämförelse.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Frågan är om de kommer branda om Webhallen till komplett, och ifall om de kommer bli en och samma webbsida.

Eller väljer komplett att driva det helt separat i still med InWareHouse

Skrivet av Mor5ives:

Jaha, här var man nära på att spreja skärmen med chocklad från kaffeautomaten på jobbet.

Bu eller bä, på tok för tidigt att säga. Det är dock smått oroande då webhallens koncept känns lite som en annan sak än vad komplett är. Hoppas de behåller detta och inte gör som inwarehouse och blir en komplettklon.

Detta är lite av vad jag oroar mig för också, InWarehouse är ju bara en komplettklon rakt av. Samma sorts erbjudanden och i vissa fall till och med samma erbjudanden men på olika dagar. Den ena har superweekend och den andra har... err... lördagsgodis? Minns inte vad IW's variant kallas ens för att vara helt ärlig. Men uppläggen är identiska och enligt mig blir det ganska tråkigt med samma sak på "olika" ställen.

Skrivet av N!klas:

Affär värd 140 miljoner. Är inte det lite?

Jag tänkte samma sak men vi vet ju inte vad webhallens faktiska vinst är, omsättningen kan ju vara hög även om utbetalningen är låg.

Skrivet av Webhallen:

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

Låter trevligt detta, skönt att se er dyka in i så snabbt i diskussionen och förklara!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Alltid tråkigt med färre aktörer.

Skrivet av Yoshifavorite-94:

Inte bra. Färre akrörer och mindre konkurrens lika med dyrare varor och färre erbjudanden.

Skrivet av pekkasteele:

Dåligt med en aktör mindre är väl det första jag känner.

Skrivet av pictus95:

Ganska säker på att Inet inte kommer gå med på det. Eftersom Inet tror jag är lite mer populärare än
både komplett och webhallen.

Till tråden i helhet så är jag inte så förtjust i det. Mindre konkurrens är alltid något dåligt för konsumenter.

Dixons äger alltså Elgiganten, Electroworld och Webhallen med mera och nu säljer de Webhallen till Komplett. På vilket sätt det blir en aktör mindre kan inte jag riktigt räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictus95:

Ganska säker på att Inet inte kommer gå med på det. Eftersom Inet tror jag är lite mer populärare än
både komplett och webhallen.

Till tråden i helhet så är jag inte så förtjust i det. Mindre konkurrens är alltid något dåligt för konsumenter.

Bara för Sweclockers fanboyar sönder inet betyder det knappast att dom är mer populärt i helhelten, långt ifrån faktiskt.
Inet är inte ens nära webhallen eller komplett i omsättning.

Permalänk
Skrivet av Zatchi:

Innebär att det bara är en tidsfråga innan Inet blir uppköpta av Dustin för att kunna matcha? Webhallen och Inet har ju öppnat butiker i varandras "revir" senaste åren...

Tyvärr har man hört allt det förut för att lite senare bli samma namn.

Vi får hoppas att Inet inte låter sig säljas, det vore verkligen synd. Dustin ägs av en Private Equity firma (Altor) sen 2006. Det är rätt lång tid i sådana sammanhang, så jag vet inte om de kommer göra fler uppköp där. Men det beror såklart på hur stark balansräkning Dustin har, de kanske kan köpa Inet utan något kapitaltillskott från ägarna.

Men som sagt, det vore synd så hoppas Inet tackar nej i så fall!

Permalänk

Ta och lugna ner en några hekto här va! De ska ju fortfarande vara självständiga, därmed så fortsätter dem som förut och om man skall lägga vikt vid vem som äger så är ju Komplett bra mycket bättre än Pixmania!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013