Tips på Förstärkare

Permalänk
Medlem

Tips på Förstärkare

Nu i helgen gick min förstärkare sönder som jag haft till datorn, Har kört alla filmer och sånt via datorn till tvn och sen ljudet via förstärkaren då tv högtalarna är lite klena.

Är nu sugen på att köpa en ny förstärkare som är lite anpassad för mina behov.

Eftersom jag fortfarande kommer köra filmer från Datorn > TV så är ju HDMI väldigt smidigt, Förstärkare med HDMI finns har jag sett, Men funkar det så att man kan köra något sånt här.
(Såg någon stärkare som hade "HDMI Monitor" utgång)

Dator > 1 HDMI > Förstärkare > HDMI till TV
DVD > Stärkare > Bild i TV / Ljud i högtalare
Etc
Etc

Det jag gärna hade haft inkopplat är
Dator (HDMI)
DVD (Scart / RCA)
VHS (Scart / RCA)
Laserdisc (Osäker på vad denna har för utgångar, Men har för mig jag kört den via RCA innan, tror den har Coax med)

Har en LP spelare med, Men den har inbygd förstärkare, Kan man på något sätt koppla ihop detta så jag slipper ha extra högtalare för LP spelaren?

Har i dagsläget bara 2 högtalare och så lär det förbli, har en woofer någonstans med, Finns de plats i stärkaren för den så lär den bli inkopplad med
(Ont om plats i lägenheten för ett 5.1 tyvärr)

Är ingen Audiofil, Men lite kvalitet får de gärna vara

Pris? Har kollat lite, Men vet inte riktigt vad det är jag behöver.
Men max en 3-4000kr kanske.

Något annat ni behöver veta, Bara fråga

Permalänk
Medlem

Ska du koppla Scart får du göra det mellan dina enheter och TVn.
Från TVn kan du köra optiskt ljud ut till förstärkaren.

Jag rekommenderar dock att du köper en BD/DVD-spelare med HDMI.

Tips:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Vill du komma ännu billigare undan så funkar säkert en 414 lika bra;
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetWt:

Men funkar det så att man kan köra något sånt här.
(Såg någon stärkare som hade "HDMI Monitor" utgång)

Dator > 1 HDMI > Förstärkare > HDMI till TV

Ja, det funkar precis så.

Kör så själv med mina grejer; dator, projektor och förstärkare. HDMI ut(monitor out) innebär att allt som du kopplar in till HDMI IN, t.ex då från datorn, matas ut till den skärmen som du har i HDMI ut. Säg att du har datorn till HDMI IN 1 och BD/DVD-spelare till HDMI-2. Du ändrar då helt enkelt ingången på förstärkaren bara och allt matas ut till HDMI ut. Oavsett om det är dator eller annat. Det är detta som är så smidigt med HDMI och HDMI-växlarna i förstärkarna.

Finns även förstärkare, i budgetsegmentet, som har 2st HDMI ut, t.ex Yamaha 771.(tror även att Onkyo 616 har 2st HDMI ut)

Permalänk
Medlem

Vet att tvn har 4st HDMI, Minst 1 Optisk, Den har 1 Scart så där får VHS's en sitta då.
Inhandla ny DVD med HDMI så löser sig den biten, Enda kvar nu är Laserdisken.
Får kolla lite närmare på vad den har för utgångar

Tackar för svaret!