Apples grafikchef Raja Koduri till AMD

Permalänk
Melding Plague

Apples grafikchef Raja Koduri till AMD

Efter fyra år som grafikchef hos Apple återvänder Raja Koduri till AMD, där han tar över ansvaret för utvecklingen av nya grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att priset på AMD's gpuer stannar kvar där dom är idag

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Han gjorde ett bra jobb på grafikdelen till iPhone. Hoppas han gör lika bra jobb åt amd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det här är inget annat än bra, men undrar vad en kille som han får betalt...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det här är inget annat än bra, men undrar vad en kille som han får betalt...

Menar du för att han är indier eller för att han jobbade på Apple?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
99:e percentilen

Drömjobb?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Han gjorde ett bra jobb på grafikdelen till iPhone. Hoppas han gör lika bra jobb åt amd.

Apple gör inte sin egen grafikdel. De köper in den från PowerVR.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Det gick ju bra utan honom!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Menar du för att han är indier eller för att han jobbade på Apple?

Tror knappast att det var så han menade, snarare att han ska ha riktigt mycket betalt med tanke på vad han har tillfört Ati/AMD under många år

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Menar du för att han är indier eller för att han jobbade på Apple?

Eller för att han är ett av industrins toppnamn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Apple gör inte sin egen grafikdel. De köper in den från PowerVR.

Ja det gjorde mig rätt fundersam. De har ju bara kört PowerVR rakt igenom och de har ju bara varit ett fåtal olika modeller. Vad är det egentligen han har gjort? Apples senaste plattform har ju faktiskt egendesignad CPU även om den bygger på ARM. Kan de haft större planer på att även utveckla egen grafik som inte blev av? Eller handlade det bara om att lösa integrationen på ett smidigt sätt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Menar du för att han är indier eller för att han jobbade på Apple?

Haha nä men vi vet ju att han antagligen inte var dåligt betald på Apple, vi vet också att han är en av de bästa i världen på det han gör. Vad får han att gå till AMD om inte mycket pengar?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Haha nä men vi vet ju att han antagligen inte var dåligt betald på Apple, vi vet också att han är en av de bästa i världen på det han gör. Vad får han att gå till AMD om inte mycket pengar?

Fria tyglar? Sådant kan locka mer än pengar.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Apple gör inte sin egen grafikdel. De köper in den från PowerVR.

Chippet ja, men det programerar inte sig självt

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fria tyglar? Sådant kan locka mer än pengar.

Mycket möjligt, tror dock inte han får dåligt betalt hos AMD heller.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Valiumballong:

Apple gör inte sin egen grafikdel. De köper in den från PowerVR.

Bara för att Apple köper licens av PowerVR innebär det inte att de inte gör någonting själva. Det är inte så enkelt som att köpa och sätta ihop individuella pusselbitar och skicka iväg för produktion, som vissa (väldigt många) tror. Sedan ska den minst lika viktiga mjukvara på plats också innan det levereras till slutkonsumenter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Folk behöver bra folk! Tror detta är bra för AMD.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Borta bra men hemma bäst!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Apple gör inte sin egen grafikdel. De köper in den från PowerVR.

Om jag kommer ihåg rätt så var apple med och utvecklade den speciellt till iPhone.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bara för att Apple köper licens av PowerVR innebär det inte att de inte gör någonting själva. Det är inte så enkelt som att köpa och sätta ihop individuella pusselbitar och skicka iväg för produktion, som vissa (väldigt många) tror. Sedan ska den minst lika viktiga mjukvara på plats också innan det levereras till slutkonsumenter.

Nej, det är klart att det inte är en cirkel som ska stoppas ner i ett cirkelformat hål, men det är inte Apple som skapat designen. Den smått vansinniga grafikprestandan som återfinns i A6X beror inte på Apples in-house-kompetens.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Mycket möjligt, tror dock inte han får dåligt betalt hos AMD heller.

Enligt kollektivavtal

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bättre för dom nu då.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är klart att det inte är en cirkel som ska stoppas ner i ett cirkelformat hål, men det är inte Apple som skapat designen. Den smått vansinniga grafikprestandan som återfinns i A6X beror inte på Apples in-house-kompetens.

Jag skulle säga att en stor del är just tack vare kompetens inom företaget. Det är ingen konst att uppnå samma eller rentutav bättre grafikprestanda än det i A6 eller A6X, det är ju bara att köpa in en kraftfullare design och vrida upp klockfrekvenserna. Att få in det i en rimlig strömbudget och få det att lira med övriga delar i processorn är en helt annan femma. Den grundläggande designen är bara ett av väldigt många steg för att få ut någonting på marknaden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Om jag kommer ihåg rätt så var apple med och utvecklade den speciellt till iPhone.

Låter lite långsökt med tanke på att PowerVR släppts de första kretsarna i 5-serien redan 2005, det vill säga två år innan Apple släppte sin första Iphone. Sen var första gången de använde en krets från PowerVR i 3GS som kom 2009. Kretsen var en 535 som släpptes 2007. Samma grafikserie användes i flera olika SoC från andra tillverkare som också släppte enheter 2009. Den tidigaste implementation jag kunde hitta efter en snabb sökning var Overo Earth som släpptes 2008. Så om Apple hade ett finger med i spelet så har de varit ovanligt generösa med tekniken. Jag kan inte hitta något om att de har samarbetat tidigare heller men jag har inte lagt ner jättemycket energi på att leta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag skulle säga att en stor del är just tack vare kompetens inom företaget. Det är ingen konst att uppnå samma eller rentutav bättre grafikprestanda än det i A6 eller A6X, det är ju bara att köpa in en kraftfullare design och vrida upp klockfrekvenserna. Att få in det i en rimlig strömbudget och få det att lira med övriga delar i processorn är en helt annan femma. Den grundläggande designen är bara ett av väldigt många steg för att få ut någonting på marknaden.

Det är också det Apple gör när de släpper en ny variant av sitt A-SoC - köper en kraftfullare design. Samsung gör samma sak nu med Exynos 5 Octa och köper in en design från PowerVR. Givetvis ska delen modifieras så att den spelar med resten av kretsen, men det är inte där som prestandan dyker upp. SGXMP är modulär så Apple plockar bort eller lägger tills den håller strömförbrukningen inom de ramar man satt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Låter lite långsökt med tanke på att PowerVR släppts de första kretsarna i 5-serien redan 2005, det vill säga två år innan Apple släppte sin första Iphone. Sen var första gången de använde en krets från PowerVR i 3GS som kom 2009. Kretsen var en 535 som släpptes 2007. Samma grafikserie användes i flera olika SoC från andra tillverkare som också släppte enheter 2009. Den tidigaste implementation jag kunde hitta efter en snabb sökning var Overo Earth som släpptes 2008. Så om Apple hade ett finger med i spelet så har de varit ovanligt generösa med tekniken. Jag kan inte hitta något om att de har samarbetat tidigare heller men jag har inte lagt ner jättemycket energi på att leta.

Googlade lite själv och hitta inget vettigt mer än att apple köpt några % av företaget. Får väl sikta på pension när minnet sviker en.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Googlade lite själv och hitta inget vettigt mer än att apple köpt några % av företaget. Får väl sikta på pension när minnet sviker en.

Jaså räcker det som kriterium så borde jag nog pensionera mig med omedelbar verkan vid den ringa åldern av 27.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Valiumballong:

Det är också det Apple gör när de släpper en ny variant av sitt A-SoC - köper en kraftfullare design. Samsung gör samma sak nu med Exynos 5 Octa och köper in en design från PowerVR. Givetvis ska delen modifieras så att den spelar med resten av kretsen, men det är inte där som prestandan dyker upp. SGXMP är modulär så Apple plockar bort eller lägger tills den håller strömförbrukningen inom de ramar man satt.

Jo tack jag vet om att Apple gör det, eller för den delen i princip alla om vi pratar systemprocessorer med ARM. Att det modifieras och har ett samspel med övriga kretsen har allt att göra med hur det presterar. Återigen kan vem som helst bräcka A6 eller A6X utan någon större prestation om de så vill, den stora frågan är om det lägger sig inom en acceptabel strömbudget som passar in i slutprodukten. En identisk konfiguration med samma klockfrekvens på samma tillverkningsteknik kan fortfarande ha högre strömförbrukning, eller för den delen prestera något annorlunda.

Bara för att arkitekturen är modulär i sin uppbyggnad är det fortfarande inte så enkelt som att lägga till eller ta bort en legobit för att uppnå önskat resultat. Att licensiera arkitekturen är fortfarande bara ett av många steg för att få ut en produkt på marknaden, allt som händer däremellan är lika viktig och kräver stor kompetens.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jo tack jag vet om att Apple gör det, eller för den delen i princip alla om vi pratar systemprocessorer med ARM. Att det modifieras och har ett samspel med övriga kretsen har allt att göra med hur det presterar. Återigen kan vem som helst bräcka A6 eller A6X utan någon större prestation om de så vill, den stora frågan är om det lägger sig inom en acceptabel strömbudget som passar in i slutprodukten. En identisk konfiguration med samma klockfrekvens på samma tillverkningsteknik kan fortfarande ha högre strömförbrukning, eller för den delen prestera något annorlunda.

Fast diffarna i prestanda du pratar om är marginella på sin höjd. Jag skulle vilja se den identiska konfigurationen med samma klockfrekvens på samma tillverkningsteknik där differensen i prestanda eller strömförbrukning är något att tala om motsvarande att mjukvaran inte är fullständigt åt helvete.

Edit: jag ifrågasätter inte att det krävs kompetens för att integrera en licenserad design.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Valiumballong:

Fast diffarna i prestanda du pratar om är marginella på sin höjd. Jag skulle vilja se den identiska konfigurationen med samma klockfrekvens på samma tillverkningsteknik där differensen i prestanda eller strömförbrukning är något att tala om motsvarande att mjukvaran inte är fullständigt åt helvete.

Självklart "diffar" det när uppbyggnaden på samtliga systemprocessorer ser olika ut? Tittar vi på vilka beräkningar som utförs av grafiken är det också bara en del i ledet, då en av de stora energibovarna är att flytta runt all data till de olika delarna av en processor. Vidare till tillverkningstekniken, medan en foundry har ett ramverk som måste följas kan reglerna böjas inom rimliga gränser för att få ut det man önskar av den krets som ska produceras.

Varför jag nämner strömförbrukningen hela tiden är för att det alltid går hand i hand med prestandan, klarar man inte av att hålla sig inom sin utsatta gräns måste kompromisser på den fronten ske. Designen är ännu en gång bara en del. Implementationen är lika viktig, om inte ännu mer viktig och avgörande för att få ut ett tillfredsställande slutresultat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner