Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Litet i Trä - remake

Nu har det kliat tillräckligt länge i fingrarna och då maindatorn inte behöver någon större uppgradering så tänkte jag ta tag i att fixa med min andra dator.
Lång historia kort, byggde för några år sen ett chassi som har huserat dator hos min mor. Hon har nu fixat en bärbar och "Litet i Trä" har stått och samlat damm.
De omoderna komponenterna gör det inte till en rolig dator att jobba med och när jag var på LAN med mitt Big tower på 30Kg väcktes tanken att kanske kunna få hygglig fart i den lilla datorn.
Sagt och gjort, började leta delar på SweC marknad men slängde ur min på skype att jag letade delar till en dator. En polare sa snabbt att han visst hade ett fungerande mobo, cpu och minne. Ett Gigabyte GA-EP45-DS3L, en Intel E8500, 4GB minne och en Scythe Rasetsu cpu-kylare inhandlades och hårddisk, Geforce GTX470 samt nätagg hämtades från hyllan.

Då det är ett ganska litet chassi kommer jag att behöva modifiera både delarna samt lite i chassit och tyvärr kommer ni in ganska så mitt i arbetet.
Det som skall göras är att fixa:

• Hårddiskhållare

• Fixa fläktarna i framkant

• Byta PCI-E kontakter på grafikkortet

• Korta/ta bort kablar på nätagget.

• Kanske blir lite sleeve, beror vilket humör jag e på.

Jag skall försöka lägga upp nya grejer så fort jag har gjort något nytt.

Såhär såg datorn ut innan, inte mycket plats över.

Från innerväggen till grafikkortet är det ca 2 mm vilket kommer vetyda att jag kommer få modifiera strömkontakterna på GTX470.

En snabb bild för att visa materialet som en gång fanns mellan hålet för fläktarna och sidopanelen.

Då jag flyttat till egen lya saknas en del verktyg och detta arbetet är gjort med kniv och en del tid. Att jag tog bort mellanväggen är så jag kan få plats med fläktarna i nedsänkningen.

Fläktarna nere.

Fläktar med sin fästanordning. Fungerar betydligt bättre än jag någonsin hoppats på och blir totalt dold när moderkortsplåten kommer in i chassit.

Den vitmarkerade delen har jag tagit bort för att öka luftflödet för nätagget.

Borrade hål för en startknapp då detta saknades på lådan.

Klart!

Inifrån.

Mer bilder kommer någon gång i morrn kväll.

På återseende, Victor.

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2008

När jag tänker på trächassi tänker jag alltid att sketen ska tända på av någon anledning

Nu är det ju sällan en dator börjar brinna, men nog fan bör ju chanserna öka drastiskt i alla fall?

Vad är annars nackdelen med trächassi förutom att det är tungt? Vore kul och veta

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Mycket trä-vlig (höhö) litet chassi.
Keep up the good work cuz I wanna see more!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

För jäkla trevligt layout får jag säga!

Vad var det för komponenter före du började på den om man får fråga?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av plajton:

När jag tänker på trächassi tänker jag alltid att sketen ska tända på av någon anledning

Nu är det ju sällan en dator börjar brinna, men nog fan bör ju chanserna öka drastiskt i alla fall?

Vad är annars nackdelen med trächassi förutom att det är tungt? Vore kul och veta

ja du, har kört i trä sen -09 och inget har ens börjat lukta bränt

Ang vikten, här är ett större chassi än detta, helt i trä utan komponenter http://www.sweclockers.com/galleri/6851-midtower-i-tra

De nackdelar jag har stött på hittills är att trä är mjukt och det blir lätt märken i det. sen lever materialet även om det inte växer och jag har vissa problem att stänga mitt big tower. Annars ser jag inga större nackdelar med en låda i trä, mer fördelar.

Skrivet av biorrith:

För jäkla trevligt layout får jag säga!

Vad var det för komponenter före du började på den om man får fråga?

Grymt nöjd med den, behöver inte vara större
Detta satt i innan:

Intel P4 630 Prescott HT, socket 775 3,0GHz 2 MB Cache L2
Ett Fujitsu Siemens D186-G Moderkort
2GB(4X512) DDR PC3200 minne
Ati X1650 512MB med custom kylning, nån gammal cpukylare.
FSP PSU 350W
160GB WD disk

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Jag förmodar att det är ok att dubbelposta i en projektlogg så här kommer lite bilder på hårddiskhållaren jag fixar.

Pappersmall högst upp, obockad (är det ett ord?) till vänster och bockad och klar till höger.

Den bockade delen stående. Det kommer hål för två stående 3.5" och en 2.5".

Kommer att fixa lite hål så att det går att skruva fast diskarna. 2.5"s disken kommer att fästas framför de andra diskarna.

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av plajton:

Krävs mycket för trä ska börja brinna...
Den enda jag kan tänka mig är om grafikkortet ligger mot trä och kortet blir snuskigt varmt så kanske....

Som vanligt, grymt jobbar Victor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Så då var hårddiskållaren klar!

SSDn är fastskruvad bakifrån.

Gott om plats för kablar.

Andra sidan, ja jag vet att det fattas skruvar. Kände inte att det behövdes skruvas fast mer för att ta några kort

I chassit. kommer ett nätagg som är lite längre sen så det kan bli lite trångt men såhär är det tänkt iaf.
Ska fixa hål så jag kan skruva fast hållaren men det kommer lite senare när jag monterar allt och ser så att allt passar.

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Fixade kontakterna på grafikkortet så att jag kan använda kortet i chassit.

Innan, kommer inte få in några kontakter då det är mindre än 2mm till chassits insida. Lödde bort de vinklade och ersatte dom.

Raka kontakter, bra grejjer.

Ett lagom vackert hål för att få igenom kablarna genom kåpan.

Nu attackerar jag nätagget!

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

Stiligt! Tror jag tyvärr missat dina chassin tidigare, snygga. Intressant layout på komponenterna att det går in fullstora atx-mobos.

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av hag.com:

Stiligt! Tror jag tyvärr missat dina chassin tidigare, snygga. Intressant layout på komponenterna att det går in fullstora atx-mobos.

Tackar:) Den är helt klart intressant, speciellt att få in lite större grejjer i

Monterade in alla grejjer för att se hur mycket jag skall kapa PCI e kablarna för att det inte ska vara över allt

Det är lagom trångt här KOmmer klippa alla överblivna kablar och korta de som inte behöver vara jättelånga.

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Snyggt byggt, fräsig kärra!

Damn those Greymanes to Oblivion...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Liquid2:

Snyggt byggt, fräsig kärra!

Mulle, är det du?

Ont: Ser snyggt ut. För bra luftflöde ser det ut att vara lite trångt? Men fräsigt bygge!

6700k @ 4.8GHz . 16GB @ 2666MHz . x2 1070 @ 2150/4600
360+240 rad custom loop
Flickr 500px

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av stylarn:

Mulle, är det du?

Ont: Ser snyggt ut. För bra luftflöde ser det ut att vara lite trångt ut? Men fräsigt bygge!

På överdelen kommer det nog vara bra flöde, sämre under grafikkortet tror jag. Det är riktigt trång där. Ska nog räcka ändå hoppas jag

/S

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Saandberg:

Nu har det kliat tillräckligt länge i fingrarna och då maindatorn inte behöver någon större uppgradering så tänkte jag ta tag i att fixa med min andra dator.
Lång historia kort, byggde för några år sen ett chassi som har huserat dator hos min mor. Hon har nu fixat en bärbar och "Litet i Trä" har stått och samlat damm.
De omoderna komponenterna gör det inte till en rolig dator att jobba med och när jag var på LAN med mitt Big tower på 30Kg väcktes tanken att kanske kunna få hygglig fart i den lilla datorn.
Sagt och gjort, började leta delar på SweC marknad men slängde ur min på skype att jag letade delar till en dator. En polare sa snabbt att han visst hade ett fungerande mobo, cpu och minne. Ett Gigabyte GA-EP45-DS3L, en Intel E8500, 4GB minne och en Scythe Rasetsu cpu-kylare inhandlades och hårddisk, Geforce GTX470 samt nätagg hämtades från hyllan.

Då det är ett ganska litet chassi kommer jag att behöva modifiera både delarna samt lite i chassit och tyvärr kommer ni in ganska så mitt i arbetet.
Det som skall göras är att fixa:

• Hårddiskhållare

• Fixa fläktarna i framkant

• Byta PCI-E kontakter på grafikkortet

• Korta/ta bort kablar på nätagget.

• Kanske blir lite sleeve, beror vilket humör jag e på.

Jag skall försöka lägga upp nya grejer så fort jag har gjort något nytt.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/08/07/Sdc13623....

Såhär såg datorn ut innan, inte mycket plats över.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/08/07/Sdc13625-...

Från innerväggen till grafikkortet är det ca 2 mm vilket kommer vetyda att jag kommer få modifiera strömkontakterna på GTX470.

http://i.imgur.com/QbHUpj6.jpg?1

En snabb bild för att visa materialet som en gång fanns mellan hålet för fläktarna och sidopanelen.

http://i.imgur.com/t73BxPz.jpg

Då jag flyttat till egen lya saknas en del verktyg och detta arbetet är gjort med kniv och en del tid. Att jag tog bort mellanväggen är så jag kan få plats med fläktarna i nedsänkningen.

http://i.imgur.com/26JqHKy.jpg

Fläktarna nere.

http://i.imgur.com/U8ttbxi.jpg

Fläktar med sin fästanordning. Fungerar betydligt bättre än jag någonsin hoppats på och blir totalt dold när moderkortsplåten kommer in i chassit.

http://i.imgur.com/wYfuprS.jpg?1

Den vitmarkerade delen har jag tagit bort för att öka luftflödet för nätagget.

http://i.imgur.com/MqhIiRR.jpg

Borrade hål för en startknapp då detta saknades på lådan.

http://i.imgur.com/nBFjaQL.jpg

Klart!

http://i.imgur.com/SoDwvZi.jpg

Inifrån.

Mer bilder kommer någon gång i morrn kväll.

På återseende, Victor.

Vart köpte du en sådan startknapp?

RPi2 gaming

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av linuscool2:

Vart köpte du en sådan startknapp?

Det kan jag svara på. Finns bland annat hos kjell, de har även lite mer fancy lysande knappar. Dessa har ett ännu större sortiment med fler färger.

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av hag.com:

Det kan jag svara på. Finns bland annat hos kjell, de har även lite mer fancy lysande knappar. Dessa har ett ännu större sortiment med fler färger.

Jag köpte nu Denna. Jag undrar om du vet hur jag ska koppla in sladdarna? Jag har noll koll... Har även kollat på databladet från Kjells hemsida, Fattar nada xD

Tack på förhand!

RPi2 gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av linuscool2:

Jag köpte nu Denna. Jag undrar om du vet hur jag ska koppla in sladdarna? Jag har noll koll... Har även kollat på databladet från Kjells hemsida, Fattar nada xD

Tack på förhand!

ska du bara starta datorn skulle jag tro att du kopplar till 3 och 4 då de är NO "normally open" och sluter sig när du trycker på knappen ska du ha lys också så får du labborera dig fram

Till de andra som läser tråden. Datorn är ihop och nästintill klar. Har bråkat med mjukvara i veckan (Win 8 är underbart -.-) och med en mycket ljudlig gpu kylare. Undersöker lite smått vad som låter värst.

Bygger också en hemmasnickrad softbox så att det kan bli lite trevliga resultatbilder.

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Saandberg:

ska du bara starta datorn skulle jag tro att du kopplar till 3 och 4 då de är NO "normally open" och sluter sig när du trycker på knappen ska du ha lys också så får du labborera dig fram

Till de andra som läser tråden. Datorn är ihop och nästintill klar. Har bråkat med mjukvara i veckan (Win 8 är underbart -.-) och med en mycket ljudlig gpu kylare. Undersöker lite smått vad som låter värst.

Bygger också en hemmasnickrad softbox så att det kan bli lite trevliga resultatbilder.

På återseende, Victor.

Okey! Tack så mycket!

RPi2 gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Lite dålig aktivitet här men jag har iaf slutfört de smågrejjer som var kvar och fotat kalaset. Kolla i galleriet för slutresultat!
http://www.sweclockers.com/galleri/5767-litet-i-tra

På återseende, Victor.

Stoppacopyswede.se/