Western Digital levererar världens tunnaste hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Western Digital levererar världens tunnaste hårddiskar

Hårddiskjätten Western Digital inleder leveranserna av hårddiskar med ett profilmått på ynka fem millimeter, särskilt avsedda för slimmade bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst!

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur värmeutvecklingen är på diskarna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Shit, trodde först att det var en SSD

Permalänk
Medlem

Damn knappt så skruvhålen får plats ju
Imponerande, och nästan lite söta

Börjar dock nästan kännas lite gammaldags att envisas med vanliga hårddiskar när fysiska storleken verkar vara en så viktig faktor.
Nånstans går väl gränsen där det blir enklare att köra SSD istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nästan så man kan få plats med två sådana i ett fack där tidigare "endast" en hårddisk fick plats. Visserligen skulle de väll bli väldigt varma, så det kanske inte är någon höjdare.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

En bit in på 2014 och dom finns redan? Ohjoj! Nu drog dom på för fasen, dom borde nog vänta lite till så dom inte slår för hårt på kunkurrenterna!

Permalänk
Medlem

Undrar hur ljudnivåerna ligger till?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Shit, trodde först att det var en SSD

Det komiska är att inte ens en SSD är så tunn.

Skrivet av Roger W:

Damn knappt så skruvhålen får plats ju
Imponerande, och nästan lite söta

Börjar dock nästan kännas lite gammaldags att envisas med vanliga hårddiskar när fysiska storleken verkar vara en så viktig faktor.
Nånstans går väl gränsen där det blir enklare att köra SSD istället?

Och mycket dyrare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Damn knappt så skruvhålen får plats ju
Imponerande, och nästan lite söta

Börjar dock nästan kännas lite gammaldags att envisas med vanliga hårddiskar när fysiska storleken verkar vara en så viktig faktor.
Nånstans går väl gränsen där det blir enklare att köra SSD istället?

Helt klart enklare men få vill betala för 500 GB NAND Flash. Det är fortfarande för stor prisskillnad mellan SSD och HDD för att det ska bytas ut. Men det är nog inte så långt kvar innan priset sjunker tillräckligt mycket för att det inte ska vara värt att ha med en HDD i tunnare byggen. Laptopar har ju idag ofta någonstans mellan 320 och 500 GB och mer än så är ju sällan relevant i just en laptop. De som har mer än så kör ändå externa lagringslösningar av olika slag och det räcker ju för en stor hög program och lite film utan problem. Mer än så lägger ju folk i allmänhet inte in på datorn. Jag kollade lite snabbt på SSD och tunna HDD och det verkar skilja ungefär en faktor fem på priset. Det är en prispremium på en 2000 kr för 500 GB lagring vilket är en betydande del av kostnaden för hela laptopen. Fast kan de halvera priset på SSD igen så kan det nog bli ändring på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petomatick:

En bit in på 2014 och dom finns redan? Ohjoj! Nu drog dom på för fasen, dom borde nog vänta lite till så dom inte slår för hårt på kunkurrenterna!

Läste du vad som stod före det...och förstod det? Det kvittar väl om de finns nu om de inte är gjorda för konsumentmarknaden i första hand och framför allt när det inte finns någonstans du kan koppla in den då det inte är världens vanligaste kontaktdon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Det komiska är att inte ens en SSD är så tunn.

Och mycket dyrare.

Anledningen till att de inte är så tunna är för att de är byggda med standardmått. Det hade inte varit några problem att hyvla bort en bit på tjockleken men då följer de inte standarden längre. Finns vissa SSD som levereras med distanser för att de ska passa i olika monteringslösningar i laptopar som är designade för att fungera med standardenheter. Se till exempel Intels 520 som är 7 mm tjock men som levereras med en plastram som gör den 9,5 mm tjock. Har för mig att även Samsung 830 skickade med en adapter i kittet som var för laptopar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen

Alltså ... bara nej. Så tunna datorer ska ha SSD, inte en mekanisk disk. Man använder dem inte till att lagra sin filmsamling på, utan de är till för att surfa, arbeta, spela lätta spel osv. Med dagens prisbild är en 120 GB SSD vad de borde ha. Undrar hur länge tillverkarna och butikerna ska kunna spela på folks tro att "MOAR GIGABYTES IZ BETTER!!!"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vem i hela världen behöver en långsam 500Gb hårddisk i en BÄRBAR dator? ska man spara 250.000.000 mail eller 10.000.000 word-dokument?
Jag vet att 500Gb funnits ett par år i bärbara, men fortfarande finns det inte någon som helst anledning att sätta i det.
Det är inte bara onödigt, det är sinnessjukt!

I dagsläget får man en 120Gb SSD för ca 700kr, om 1 år (när WD:s disk släpps) får man dito (eller större) för 500kr.

De enda jag kan tänka mig är intresserade av den här disken är säljare på Elgiganten eller liknande "- Ja den här datorn har enormt bra grafik och därmed särskilt lämpad för spel, för den har 500 gig minne!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Alltså ... bara nej. Så tunna datorer ska ha SSD, inte en mekanisk disk. Man använder dem inte till att lagra sin filmsamling på, utan de är till för att surfa, arbeta, spela lätta spel osv. Med dagens prisbild är en 120 GB SSD vad de borde ha. Undrar hur länge tillverkarna och butikerna ska kunna spela på folks tro att "MOAR GIGABYTES IZ BETTER!!!"

Skrivet av Lessismore:

Vem i hela världen behöver en långsam 500Gb hårddisk i en BÄRBAR dator? ska man spara 250.000.000 mail eller 10.000.000 word-dokument?
Jag vet att 500Gb funnits ett par år i bärbara, men fortfarande finns det inte någon som helst anledning att sätta i det.
Det är inte bara onödigt, det är sinnessjukt!

I dagsläget får man en 120Gb SSD för ca 700kr, om 1 år (när WD:s disk släpps) får man dito (eller större) för 500kr.

De enda jag kan tänka mig är intresserade av den här disken är säljare på Elgiganten eller liknande "- Ja den här datorn har enormt bra grafik och därmed särskilt lämpad för spel, för den har 500 gig minne!"

Jag bara älskar folk som utgår från sina egna "behov" och tror att hela världen gör och tycker likadant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det komiska är att inte ens en SSD är så tunn.

Nja, det finns tunnare mSATA och ännu tunnare NGFF. 2,5"-enheterna är som sagt mest så tjocka för att inte flyga runt om man uppgraderar sin bärbara.

Hur som helst riktigt imponerande. Vore kul om det kom en produkt med plats för både en liten SSD och en sån här till lagringen.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

En ultrabook skakar man om ofta och jag skulle aldrig sätta in en mekanisk disk i en sådan. Har man råd med en ultrabook då har man råd med 240Gb SSD. Vill man har mera utrymme så finns det moln, USB-stickor och USB-HDD.

Det var en meningslös produkt. Ingenting för den kunnige.

Permalänk

söt

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vem i hela världen behöver en långsam 500Gb hårddisk i en BÄRBAR dator? ska man spara 250.000.000 mail eller 10.000.000 word-dokument?
Jag vet att 500Gb funnits ett par år i bärbara, men fortfarande finns det inte någon som helst anledning att sätta i det.
Det är inte bara onödigt, det är sinnessjukt!

I dagsläget får man en 120Gb SSD för ca 700kr, om 1 år (när WD:s disk släpps) får man dito (eller större) för 500kr.

De enda jag kan tänka mig är intresserade av den här disken är säljare på Elgiganten eller liknande "- Ja den här datorn har enormt bra grafik och därmed särskilt lämpad för spel, för den har 500 gig minne!"

Någon som har många dokument/filer, men inte känner för att lägga 3-4000 extra på en 500GB SSD.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Vem i hela världen behöver en långsam 500Gb hårddisk i en BÄRBAR dator? ska man spara 250.000.000 mail eller 10.000.000 word-dokument?
Jag vet att 500Gb funnits ett par år i bärbara, men fortfarande finns det inte någon som helst anledning att sätta i det.
Det är inte bara onödigt, det är sinnessjukt!

I dagsläget får man en 120Gb SSD för ca 700kr, om 1 år (när WD:s disk släpps) får man dito (eller större) för 500kr.

De enda jag kan tänka mig är intresserade av den här disken är säljare på Elgiganten eller liknande "- Ja den här datorn har enormt bra grafik och därmed särskilt lämpad för spel, för den har 500 gig minne!"

Kunde ha skrivit det likadant själv!!
Undrar hur många går på detta ännu, att 500gb dator är mycket bättre än den som har 120gb. Tycker själv att de flesta annonser i reklambladen har HDD bara för att det ser bättre ut på papper. Ungefär som det var med pentium4 som såg bättre ut med 3ghz+++

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Jag bara älskar folk som utgår från sina egna "behov" och tror att hela världen gör och tycker likadant

Så du menar att man köper en tunn, lätt ultrabook för att installera ett dussin spel à 10+ GB och lagra 500 GB filmer?

Tar morsan som exempel då det är hennes laptop jag har tillgång till just nu. Hennes laptop är en Sony Vaio med i5-2450M, 6 GB RAM, någon hyfsad laptop-GPU och 1080p. En bra dator enligt mig. Men den är något så IN. I. HELVETE. Långsam – nästan oanvändbar nu när jag startade den för att kolla hur många gigabyte som används – pga sin värdelösa mekaniska disk. (Och det blir givetvis inte bättre av de över 100 skitprogram som Sony har installerat "åt" henne.)

På hennes 640 GB hårddisk är ungefär 80 GB fyllt, varav en stor del skitprogram som egentligen inte ska finnas. Dessutom ingår alla hennes foton (viktigt för henne). Hon hade alltså LÄTT klarat sig på en 120 GB SSD.

Och hennes dator är en stor, tung 17-tummare, alltså inte en dator man tar med sig överallt. I en ultrabook är behovet av mycket lagring ännu mindre. Dessutom är behovet av stöttålighet och batteritid större i en ultrabook än i en "stationär" laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det var ingen tjock hdd inte! Passar säkert fint till en slimmad htpc eller liknande.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Anledningen till att de inte är så tunna är för att de är byggda med standardmått. Det hade inte varit några problem att hyvla bort en bit på tjockleken men då följer de inte standarden längre. Finns vissa SSD som levereras med distanser för att de ska passa i olika monteringslösningar i laptopar som är designade för att fungera med standardenheter. Se till exempel Intels 520 som är 7 mm tjock men som levereras med en plastram som gör den 9,5 mm tjock. Har för mig att även Samsung 830 skickade med en adapter i kittet som var för laptopar.

Självfallet men nu handlade det om hur SSD enheter ser ut idag. Visst kan man hyvla bort en hel del. Mest pga. att lagringscellerna inte direkt är stora och dels pga. att SSD enheter inte behöver ha en eller flera plattor i sig. Däremot bevisar WD att de inte behöver ha speciellt djupa enheter trots att de är mekaniska diskar.

Skrivet av HurMycket:

Alltså ... bara nej. Så tunna datorer ska ha SSD, inte en mekanisk disk. Man använder dem inte till att lagra sin filmsamling på, utan de är till för att surfa, arbeta, spela lätta spel osv. Med dagens prisbild är en 120 GB SSD vad de borde ha. Undrar hur länge tillverkarna och butikerna ska kunna spela på folks tro att "MOAR GIGABYTES IZ BETTER!!!"

Hur ska man annars få plats med alla bilder/filmer/clip/ev. spel etc.?

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra ren SSD pga. att kapaciteten är så pass liten kontra pris att det blir snabbt inte värt det.

Skrivet av Lessismore:

Vem i hela världen behöver en långsam 500Gb hårddisk i en BÄRBAR dator? ska man spara 250.000.000 mail eller 10.000.000 word-dokument?
Jag vet att 500Gb funnits ett par år i bärbara, men fortfarande finns det inte någon som helst anledning att sätta i det.
Det är inte bara onödigt, det är sinnessjukt!

I dagsläget får man en 120Gb SSD för ca 700kr, om 1 år (när WD:s disk släpps) får man dito (eller större) för 500kr.

De enda jag kan tänka mig är intresserade av den här disken är säljare på Elgiganten eller liknande "- Ja den här datorn har enormt bra grafik och därmed särskilt lämpad för spel, för den har 500 gig minne!"

Ska mycket till för att en 120/128GB+ SSD ska sjunka så pass mycket att den går för under 1000:- inom ett år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Häftigt att de är så små men jag gillar inte nyheten. Det betyder att tillverkarna inte tvingas använda SSDer i sina ultrakompakta datorer, vilket i sin tur hämmar SSD-utvecklingen :/

Permalänk
Medlem

Varför lägga ner pengar på att utveckla mindre mekaniska? SSD är framtiden.

Permalänk
Medlem

Nya iMac 2013? Visserligen ingen ssd för 16 tusen men blåser man på datorn välter den. Vänta bara tills 2015 då vi fixat skärmproblemen och släpper den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Häftigt att de är så små men jag gillar inte nyheten. Det betyder att tillverkarna inte tvingas använda SSDer i sina ultrakompakta datorer, vilket i sin tur hämmar SSD-utvecklingen :/

Inte nödvändigtvis. Det är snarare bättre för konsumenten att få en dator med en välutvecklad mekanisk hårddisk hellre än att få en dålig SSD-hårddisk - vilket inte är helt ovanligt är fallet i mån om att behålla attraktiva prismodeller med dagens annars rätt dyra minneskretsar. Att en tillverkare levererar en slimmad laptop i de typiska mellan-klass Ultrabook-utförandena med en riktigt grym SSD-hårddisk får tillverkaren aldrig något "cred" för och det är svårt att marknadsföra till massan som antagligen ändå inte hade märkt skillnad mellan en sunkig och en välutrustad SSD.

Skrivet av Naxos:

Varför lägga ner pengar på att utveckla mindre mekaniska? SSD är framtiden.

SSD må vara framtiden. Men tills dess kommer mekaniska hårddiskar med dess priseffektivitet och relativt goda tillitlighet vara lika efterfrågat som alltid.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Alltså ... bara nej. Så tunna datorer ska ha SSD, inte en mekanisk disk. Man använder dem inte till att lagra sin filmsamling på, utan de är till för att surfa, arbeta, spela lätta spel osv. Med dagens prisbild är en 120 GB SSD vad de borde ha. Undrar hur länge tillverkarna och butikerna ska kunna spela på folks tro att "MOAR GIGABYTES IZ BETTER!!!"

Skitsnack, har en TimelineU, hade velat ha en som varit tunnare i underdelen och då hade jag velat kunna ha en mekanisk också för mer utrymme, den ska vara portabel och det kan den inte vara om man ska behöva använda externa hårddiskar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Alltså ... bara nej. Så tunna datorer ska ha SSD, inte en mekanisk disk. Man använder dem inte till att lagra sin filmsamling på, utan de är till för att surfa, arbeta, spela lätta spel osv. Med dagens prisbild är en 120 GB SSD vad de borde ha. Undrar hur länge tillverkarna och butikerna ska kunna spela på folks tro att "MOAR GIGABYTES IZ BETTER!!!"

Jag tror att du gärna glömmer bort att dom flesta människor inte är entusiaster som bryr sig om vad det är för typ av lagringsmedium i sin laptop. Det är väl kanske inte så konstigt att en dator med 500 GB är lättare att sälja till "vanligt folk" än en dator med 120 GB? (Billigare dessutom)

Skrivet av Justbecause:

Jag bara älskar folk som utgår från sina egna "behov" och tror att hela världen gör och tycker likadant

Skickades från m.sweclockers.com

Bra poäng där!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Så du menar att man köper en tunn, lätt ultrabook för att installera ett dussin spel à 10+ GB och lagra 500 GB filmer?

Tar morsan som exempel då det är hennes laptop jag har tillgång till just nu. Hennes laptop är en Sony Vaio med i5-2450M, 6 GB RAM, någon hyfsad laptop-GPU och 1080p. En bra dator enligt mig. Men den är något så IN. I. HELVETE. Långsam – nästan oanvändbar nu när jag startade den för att kolla hur många gigabyte som används – pga sin värdelösa mekaniska disk. (Och det blir givetvis inte bättre av de över 100 skitprogram som Sony har installerat "åt" henne.)

På hennes 640 GB hårddisk är ungefär 80 GB fyllt, varav en stor del skitprogram som egentligen inte ska finnas. Dessutom ingår alla hennes foton (viktigt för henne). Hon hade alltså LÄTT klarat sig på en 120 GB SSD.

Och hennes dator är en stor, tung 17-tummare, alltså inte en dator man tar med sig överallt. I en ultrabook är behovet av mycket lagring ännu mindre. Dessutom är behovet av stöttålighet och batteritid större i en ultrabook än i en "stationär" laptop.

Fast dom här diskarna behöver ju inte ersätta SSDn utan kan istället fungera som ett komplement. För det är väl knappast omöjligt att klämma in en sån här + en SSD i en 13 tummare. SSDn kan då användas för alla program medan HDDn lagrar all media så som bidler, filmer, musik etc.

Varför skulle behovet av lagring vara mindre i en ultrabook? Om något borde behovet vara större då man vill ha med sig alla sina bilder som man vill visa upp eller kanske ett filmbibliotek för resande. Jag håller med om att SSD är fördelaktigt men dom är fortfarande jävligt dyra som lagringsdiskar och vissa kan prioritera lagring framför stöttålighet då dom kanske inte slänger runt datorn när den är påslagen. Alla har inte samma behov som din mor.