Hjälp: Skolan kräver mycket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Nov 2011

Hjälp: Skolan kräver mycket?

Hade inte en aning om var jag skulle skriva så tänkte att jag skriver av mig här.

Jag heter Tommy, är 25 år gammal. Jag har ADHD och ASPBERGER, alltid haft det men det var när jag var 18 jag fick mina diagnoser.

Går just nu på en IT-Skola för unga vuxna mellan 19-30 år gamla.

Vi har olika utbildningar gällande IT, såsom nätverk, programmering och sånt.

Var på ett studiebesök igår på ett stort företag som min lärare vill att jag ska börja på.

Men nu till kruxet, min skola är både gymnasium och högskole nivå på kurserna. Och nu vill han att jag ska gå en högskole kurs med ett programmerings språk jag aldrig hållt på med..

Och jag vill verkligen lära mig detta språket eftersom alla IT företag använder det nu för tiden.

Men jag känner mig inte kapabel till att börja direkt på högskole nivå, utan jag vill att det ska bli lätt sen svårare..

Inte skitsvårt och fortfarande skitsvårt.

Försökt prata med min lärare också om det, enda svaret jag fick är "Men du måste gå kurserna om vi ska få in dig där"

Men det känns som överkurser för mig till en förbannelse..

Någon som vet vad man kan göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

Många kurser på högskolor av avsedda för nybörjare så det behöver inte vara så farligt som det kanske låter. Första gången jag läste ett programeringsspråk var på en högskola. Tänk på att ett programeringsspråk är ungefär som ett vanligt språk, det bästa sättet att lära sig är att använda språket.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Högskolekurser, speciellt på grundnivå, börjar oftast på en väldigt basal nivå och skillnaden ligger egentligen snarare i vilken hastighet de sedan rör sig framåt med.

Testa helt enkelt och funkar det inte så funkar det inte.

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Varför skulle du inte klara av en högskolekurs? Klart du klarar av det, många andra gör det och det är inget fel på dig! Låt inte dina diagnoser definiera vem du är, låt ej heller en negativ tanke få fäste om vad du är kapabel till.

Go for it, det värsta som kan hända är att du provar och inte lyckas, folk kuggar kurser av många olika skäl, men det är långt bättre än att inte försöka och ge upp.

GO FOR IT FÖR FAN, är du det minsta intresserad av ämnet så kommer du lyckas, annars får du helt enkelt ställa alla dina frågor till föreläsarna, det är därför de finns.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare