Prestandaförlust med PCI-E Risers?

Permalänk
Medlem

Prestandaförlust med PCI-E Risers?

Då det snart blir CFX är det mycket man funderar på, kortet jag har har bara två x16 platser, kortet jag har idag är 3 slots och jag är sugen på att smälla på en Accelero Xtreme 7970, som också är 3 slots.
Detta ger mig lite problem då det tvingar mig att köra ett kort i en x4 slot, vilket kanske inte är så optimalt.
Har provat med grannens kort och benchat lite och det blir rätt hyfsat, vet dock inte hur det skulle bli om jag körde x16/x16.
Dock så är ju x4(3.0)=x8(2.0)=x16(1.0), så man kanske inte tappar så mycket som man tror.
Hur som helst så funderar jag på om man kan skaffa en "riser" eller en förlängare för Pcie x16 slotten, och kunna köra båda korten i x16, eller om jag då skulle tappa mer prestanda än om jag kör x16/x4, iom att det nog blir lite latens i risern?

Någon som provat dessa risers och vet hur det påverkar prestandan?

Jag kan givetvis bara ha ett 2 slots överst, typ ett wf3, men det är snyggare med två av samma kylare och jag vet att Accelero är bra och tyst och funkar bra i CFX....

Permalänk
Avstängd

Det är ingen skillnad på x4, x8 eller x16 vad gäller prestanda i spel, oavsett om du kör ett eller flera kort.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Det är ingen skillnad på x4, x8 eller x16 vad gäller prestanda i spel, oavsett om du kör ett eller flera kort.

Vad jag vet så är skillnaden minimal mellan x16 och x8. Men där emot är det ett större hopp till x4?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Tror knappast det blir någon nämnvärd förlust med en PCI-E riser, om det ens går att mäta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Det är ingen skillnad på x4, x8 eller x16 vad gäller prestanda i spel, oavsett om du kör ett eller flera kort.

Det är en ganska stor skillnad mellan x16 och x4. Någonstans kring 10%. Däremot mellan x16 och x8 är det en försumbar skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är ingen skillnad på x4, x8 eller x16 vad gäller prestanda i spel, oavsett om du kör ett eller flera kort.

x4 är får lågt. x8 och x16 däremot är ingen skillnad på i dagens läge.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det är en ganska stor skillnad mellan x16 och x4. Någonstans kring 10%. Däremot mellan x16 och x8 är det en försumbar skillnad.

Skrivet av morxy49:

x4 är får lågt. x8 och x16 däremot är ingen skillnad på i dagens läge.

Inte om det är PCI-E 3.0 vi snackar, då är skillnaden från försumbar till några få procent.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Inte om det är PCI-E 3.0 vi snackar, då är skillnaden från försumbar till några få procent.

Beror på hur man ser det. Du kommer med all sannolikhet inte se skillnad på 55 och 56 FPS(som exempel) vilket då kan ses som försumbart.

Permalänk
Medlem

Hmmm så i princip kvittar jag hur jag löser det, fast en riser kan ge någon extra % jämfört mot tappet på 4x?
Någon som använt en riser och vet hur bra det fungerar? Ju mer kopplar det är mellan cpu och gpu ju sämre tycker man ju :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallebull:

Då det snart blir CFX är det mycket man funderar på, kortet jag har har bara två x16 platser, kortet jag har idag är 3 slots och jag är sugen på att smälla på en Accelero Xtreme 7970, som också är 3 slots.
Detta ger mig lite problem då det tvingar mig att köra ett kort i en x4 slot, vilket kanske inte är så optimalt.
Har provat med grannens kort och benchat lite och det blir rätt hyfsat, vet dock inte hur det skulle bli om jag körde x16/x16.
Dock så är ju x4(3.0)=x8(2.0)=x16(1.0), så man kanske inte tappar så mycket som man tror.
Hur som helst så funderar jag på om man kan skaffa en "riser" eller en förlängare för Pcie x16 slotten, och kunna köra båda korten i x16, eller om jag då skulle tappa mer prestanda än om jag kör x16/x4, iom att det nog blir lite latens i risern?

Någon som provat dessa risers och vet hur det påverkar prestandan?

Jag kan givetvis bara ha ett 2 slots överst, typ ett wf3, men det är snyggare med två av samma kylare och jag vet att Accelero är bra och tyst och funkar bra i CFX....

Kan du länka till den "riser:n" du tänkt på? För det verkar svårt att ha en sådan med grafikkort på?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)