Pingen flippar när en laptop ansluts i nätverket

Permalänk
Medlem

Pingen flippar när en laptop ansluts i nätverket

Jo, det är så att jag har upplevt ett problem ganska länge nu och det är att när en person där jag bor kopplar in sin laptop med sladd i nätverket så börjar internet pingen gå upp och ner hela tiden. Det låter ju kanske inte så konstigt om det vore så att han använde internetet, men det konstiga är att även om datorn inte gör någonting, utan bara står på så blir det så ändå.

Normalt brukar pingen ligga på runt 45ms konstant, men så fort den datorn är igång och i samma nätverk med sladd så börjar pingen hoppa runt och är mellan 100 och 45ms hela tiden, får olika värden varje sekund. Gör jag ett bredbandstest då får jag ungefär den vanliga mbit hastigheten, ungefär 80%. (8Mbit istället för 10Mbit), men pingen är det som påverkas mest.

Detta påverkar mig väldigt mycket eftersom det inte går att spela online spel eller snacka i skype utan att jag då laggar. Jag tycker ju att detta inte borde hända om det inte vore så att hans dator nu använde internetet i alla fall utan någon förklaring. Som sagt påverkas ju inte hastigheten så mycket, utan pingen.

Är det någon som vet vad detta kan beror på?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jo, det är så att jag har upplevt ett problem ganska länge nu och det är att när en person där jag bor kopplar in sin laptop med sladd i nätverket så börjar internet pingen gå upp och ner hela tiden. Det låter ju kanske inte så konstigt om det vore så att han använde internetet, men det konstiga är att även om datorn inte gör någonting, utan bara står på så blir det så ändå.

Normalt brukar pingen ligga på runt 45ms konstant, men så fort den datorn är igång och i samma nätverk med sladd så börjar pingen hoppa runt och är mellan 100 och 45ms hela tiden, får olika värden varje sekund. Gör jag ett bredbandstest då får jag ungefär den vanliga mbit hastigheten, ungefär 80%. (8Mbit istället för 10Mbit), men pingen är det som påverkas mest.

Detta påverkar mig väldigt mycket eftersom det inte går att spela online spel eller snacka i skype utan att jag då laggar. Jag tycker ju att detta inte borde hända om det inte vore så att hans dator nu använde internetet i alla fall utan någon förklaring. Som sagt påverkas ju inte hastigheten så mycket, utan pingen.

Är det någon som vet vad detta kan beror på?

När den där andra datorn "bara står" så har han inga applikationer (kanske särskilt p2p) som ligger i bakgrunden och ändå kör en del trafik? Typ Skype, Spotify eller liknande?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna bero på nått fel med nätverksprylarna så att den orsakar problem även om den inte är "nyttotrafik" kolla drivers och kablar och även om den dator som ger problemen uppför sig konstigt på nått sätt, tex många felaktiga paket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.