Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Gött! Fick hem Fotga ND-filtret idag, rätt ner i brevlådan dessutom. Kändes rätt gediget och trevligt. Mitt första eBay-köp.

trevligt

Skrivet av Lasse.L:

Yey! Awesome med histogram! Då är det bara kameran kvar då ja, allt annat ligger ju redo och bara väntar!

Vet hur det känns, tog ju ett tag för oss early adopters att få dem också

Permalänk
Medlem

Härligt tips från Adam Roberts på bmd forat,

"So with the added white balance and shutter angle options you'll be spending more time in the menus...

Here is a little tip that is not documented:
On the pocket it's a minimum of 4 clicks before you can change the white balance. You also can't see what the effect of the change is until you exit the menu, another 2 clicks (or hitting the record button once). If you then need to adjust it again it's 4 more clicks. Seems very long winded, right??

But... the camera returns to the last menu item if you exit by hitting the record button.

So now if you hit menu then navigate to the white balance and make a change, then hit the record button to exit, when you hit the menu it returns you to the white balance setting (or what ever the last setting you used). One click in, onc click out. This is a huge time saver."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

trevligt

Vet hur det känns, tog ju ett tag för oss early adopters att få dem också

Har ju nästan blivit lite av en rutin att gå in och kolla på SP för att se orderstatus varje dag.
Men den som väntar på något gott!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Härligt tips från Adam Roberts på bmd forat,

"So with the added white balance and shutter angle options you'll be spending more time in the menus...

Here is a little tip that is not documented:
On the pocket it's a minimum of 4 clicks before you can change the white balance. You also can't see what the effect of the change is until you exit the menu, another 2 clicks (or hitting the record button once). If you then need to adjust it again it's 4 more clicks. Seems very long winded, right??

But... the camera returns to the last menu item if you exit by hitting the record button.

So now if you hit menu then navigate to the white balance and make a change, then hit the record button to exit, when you hit the menu it returns you to the white balance setting (or what ever the last setting you used). One click in, onc click out. This is a huge time saver."

Men sen kom dom ju på att den faktiskt börjar recorda direkt då. Så det är ju lite drygt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Men sen kom dom ju på att den faktiskt börjar recorda direkt då. Så det är ju lite drygt.

Det är ju det bästa enda anledningen till att det är brottom är ju för att jag vill göra en snabb ändring och sedan komma till skott.
Annars finns det ju ingen anledning att göra ändringar.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är ju det bästa enda anledningen till att det är brottom är ju för att jag vill göra en snabb ändring och sedan komma till skott.
Annars finns det ju ingen anledning att göra ändringar.

Najjjeee!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Sweet med uppdateringen. Väntar med spänning på min lilla kamera. Jag hinner säkert få hem mina batterier a la Nisse-tuta och ett ND-filter innan jag får kameran dock.

Snabb fråga, bör jag köpa ett till minneskort? Jag har köpt ett Extreme Pro 64 gb. Men tanken är nog att filma det mesta i ProRes.
Eller klarar jag någon timmes filmning på ett sånt kort?

En annan fråga. Finns det hårdiskar som man kan ansluta ett SD-kort till direkt och tömma kortet på? Eller måste jag dra med mig min MacBook Pro när jag är ute och filmar?

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

En annan fråga. Finns det hårdiskar som man kan ansluta ett SD-kort till direkt och tömma kortet på? Eller måste jag dra med mig min MacBook Pro när jag är ute och filmar?

Typ en sådan här? Hade varit najs att hitta en i Sverige!
http://www.amazon.com/Digital-Foci-Picture-PPR-350-3-5-Inch/d...

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Typ en sådan här? Hade varit najs att hitta en i Sverige!
http://www.amazon.com/Digital-Foci-Picture-PPR-350-3-5-Inch/d...

Exakt. En sån där kanske man ska skaffa sig ändå. Då klarar man sig med ett 64 gb kort på en dag kan jag tro.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Exakt. En sån där kanske man ska skaffa sig ändå. Då klarar man sig med ett 64 gb kort på en dag kan jag tro.

Vänta tills du fått kameran. Skjuter du tex Prores LT kanske du klarar dig på ett kort, märker du att du behöver mer kan du ju skaffa ett då eller köpa fler kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Jag hinner säkert få hem mina batterier a la Nisse-tuta ..

Så jäkla nöjd med det idag när det var lite svalt och man var klädd så som man är största delen av året.
Kunde ha batterier i jackfickan, kändes litet och smidigt. Drog ut sladden och ladda på lite då och då när jag gick omkring.
På BMPCn så satte jag fast det på taket. Skulle jag gå längre sträckor med kameran på stativet så tog jag av det o stoppa det i fickan.

Batteriet är välbyggt men plattan känns lite sprödare. Däremot tror jag den kommer hålla alla tiders om man tar det lite lugnt och inte våldar ner batteriet. Bättre att kolla så man har det i linje och att klackarna hamnar rätt och sätta i det lite mjukt.
Samma när det ska bort, sliter man tror jag den lilla spärren pajar direkt.
Lugnt och försiktigt är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Leveransbekräftelse från Scandinavian!! Wohoh!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Leveransbekräftelse från Scandinavian!! Wohoh!

Fy fan, segt med en helg i vägen men då slipper du ju iofs måndagsångest

Permalänk
Medlem

Haha ja precis, hade dock räknat med leverans tidigast i September, så är superpep!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Haha ja precis, hade dock räknat med leverans tidigast i September, så är superpep!

Höll på att bli lycklig där för ett ögonblick. Kul för dig dock!

Då är det väl kanske som dom sa till mig då att dom får in lite ströleveranser, dvs någon eller ett par då och då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Höll på att bli lycklig där för ett ögonblick. Kul för dig dock!

Då är det väl kanske som dom sa till mig då att dom får in lite ströleveranser, dvs någon eller ett par då och då.

Haha sorry! När beställde du? Jag beställde den 29/7. Så dom som har beställt innan dess, borde ju fått sina?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Lycklig. Min är också på väg. (stackars Kris)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Skrivet av Robert Höglund:

Lycklig. Min är också på väg. (stackars Kris)

Jag beställde ju den 22e Juli ju. Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Beställde ni båda från Scandinavian Photo eller? Kanske minneskortet eller batterierna i min order som inte finns inne. Jag vet inte. Tråkigt iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Beställde ni båda från Scandinavian Photo eller? Kanske minneskortet eller batterierna i min order som inte finns inne. Jag vet inte. Tråkigt iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Skittråkigt. Men den dyker säkert upp i början av nästa vecka för dig, håller tummarna för det.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Kanske sista dagen för några utan att äga en bmpcc.
Tänkte det kunde vara intressant att se vad det är för ett litet monster ni skaffat och hur den står sig mot de stora gossarna.

Gissa kameran,
https://vimeo.com/103418495

Facit,
https://vimeo.com/103784456

Ungraded,
https://vimeo.com/104037800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kanske sista dagen för några utan att äga en bmpcc.
Tänkte det kunde vara intressant att se vad det är för ett litet monster ni skaffat och hur den står sig mot de stora gossarna.

Gissa kameran,
https://vimeo.com/103418495

Facit,
https://vimeo.com/103784456

Ungraded,
https://vimeo.com/104037800

Åh längtar tills posten-smset kommer!
Tänkte höra med dig Mattias ang. batterier. Jag har två st Canon BP-511A 7.4v 1400 mAh batterier till min 30D. Finns det någon form av "adapter" som din, som funkar för dessa batterier? Eller funkar det bara med Nikons?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Åh längtar tills posten-smset kommer!
Tänkte höra med dig Mattias ang. batterier. Jag har två st Canon BP-511A 7.4v 1400 mAh batterier till min 30D. Finns det någon form av "adapter" som din, som funkar för dessa batterier? Eller funkar det bara med Nikons?

Denna plus rätt adapterkabel kan ju vara värt ett försök,
http://www.ebay.com/itm/Elvid-BP-511A-Battery-Plate-for-CM7-F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Denna plus rätt adapterkabel kan ju vara värt ett försök,
http://www.ebay.com/itm/Elvid-BP-511A-Battery-Plate-for-CM7-F...

Grymt, tack! Den sparar jag på min "att-inhandla" lista!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Slog till

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som använder en Atomos av något slag? Nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobytee:

Är det någon av er som använder en Atomos av något slag? Nöjda?

Jag har använt en shogun som polaren äger. Jag ville testa skillnad mellan intern lagring och extern från BMPCC och jag kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad. Däremot i andra fall där du har en clean output och dålig internal kan det göra stor skillnad

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har använt en shogun som polaren äger. Jag ville testa skillnad mellan intern lagring och extern från BMPCC och jag kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad. Däremot i andra fall där du har en clean output och dålig internal kan det göra stor skillnad

Fast knappast en shogun va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobytee:

Är det någon av er som använder en Atomos av något slag? Nöjda?

Kolla tidigt i Stora tråden om stora videokameror så har en kille som heter Punchdrunk lagt upp exmpel från en Atomos Ninja.