Permalänk

Mensatestets utformning

Av lättja och möjligen rädsla för att få svart på vitt att jag inte är så smart som jag inbillar mig så har jag aldrig gjort det övervakade mensatestet, men undrar över hur det är utformat?

Är det bara frågor av samma slag som på deras webbtest, dvs geometriska figurer med en logisk följd som man ska utröna, eller finns andra delar med som även mäter språkförståelse, siffermatematik, etc (dvs mer i linje med det iq test de har på illustreradvetenskap.se)?

Och undvik gärna att tjata om er individuella iq i denna tråd - bara att ni är smarta nog att söka och dela med er av kunskap på sweclockers forum är väl tillräckligt Däremot vore det intressant att veta hur väl poängsättningen på ex mensas lilla webbtest och andra webbaserade test (ex illustrerad vetenskaps) stämmer överens med det resultat ni fått på det övervakade testet. Är avvikelsen stor?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av Mensas övervakade test, men de kan omöjligen testa kritiskt tänkande för jag känner en Mensa-medlem som blev storblåst på PIPS. Men är inte poängen på webbtesterna alltid överdrivna? Jag tycker alla får ett IQ på över hundra när de gör sådana.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men är inte poängen på webbtesterna alltid överdrivna? Jag tycker alla får ett IQ på över hundra när de gör sådana.

Det är hapones fel.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ja, det övervakade provet är utformat på samma sätt som det webbaserade.

EDIT: Läste inte hela trådstarten. Resultatet jag fick var hyfsat nära de jag fick på de internetbaserade. Mensa.dk har ett lite längre test som är bra. http://mensa.dk/iqtest/ . Det är dock en helt annan grej att sitta på plats än att göra det i lugn och ro framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Av lättja och möjligen rädsla för att få svart på vitt att jag inte är så smart som jag inbillar mig så har jag aldrig gjort det övervakade mensatestet, men undrar över hur det är utformat?

Är det bara frågor av samma slag som på deras webbtest, dvs geometriska figurer med en logisk följd som man ska utröna, eller finns andra delar med som även mäter språkförståelse, siffermatematik, etc (dvs mer i linje med det iq test de har på illustreradvetenskap.se)?

Och undvik gärna att tjata om er individuella iq i denna tråd - bara att ni är smarta nog att söka och dela med er av kunskap på sweclockers forum är väl tillräckligt Däremot vore det intressant att veta hur väl poängsättningen på ex mensas lilla webbtest och andra webbaserade test (ex illustrerad vetenskaps) stämmer överens med det resultat ni fått på det övervakade testet. Är avvikelsen stor?

Som rSon säger är det samma typ av uppgifter i Mensa Sveriges provtest som på det övervakade testet. Matriser är helt enkelt ett väldigt bra sätt att mäta vad man vill mäta - mycket bättre än t.ex just språkuppgifter, som till stor del är beroende av förförståelse snarare än förmåga. Överensstämmelsen mellan Mensa Sveriges provtest och det övervakade testet är god, det brukar inte skilja särdeles mycket på resultaten. Jag skulle råda dig att se andra webbtest som missvisande tills motsatsen bevisats, då detta är fallet för de allra flesta. I många fall är uppgifterna dåliga på att mäta vad de skall, och även när själva uppgifterna är bra så är normeringen oftast åt skogen. Och i nästan samtliga fall är själva IQ-siffran helt meningslös, eftersom att de inte berättar vilken skala som används (IQ 130 på Wechsler-skalan är t.ex. IQ 148 på Cattell-skalan, på samma sätt som 20 grader celcius är 68 grader fahrenheit).

Jag tycker inte att du skall vara rädd för att få ett 'dåligt' resultat. Din IQ är vad den är, oavsett om du fått den uppmätt eller ej. Du blir inte en annan människa för att du fått siffran på papper. Sedan är det inte ovanligt att prestationsångest, nervositet eller ovana med testsituationen påverkar resultatet vid ett första försök heller, så om du efteråt känner att du kunde ha gjort bättre ifrån dig har du möjlighet att göra ett andra test.

Permalänk
Avstängd

Mensa är också en förening vars enda intagningskrav är just högt IQ, men det kan används som fribiljett att tycka och tänka saker som kan vara helt uppåt väggarna. Högt IQ implicerar inte att man "tänker bättre" eller "friare" utan bara att specifika problem inom givna ramar blir lättare att lösa.

Mensa utgör alltså en gruppering av människor på IQ som enda urval och blir en klubb för inbördes beundran. Det finns flera psykologiska faror med detta, inte minst föreställningen att det är något speciellt med ens IQ som gör att andra har fel oavsett vad saken gäller. IQ blir en egoboost som förstärker känslan av att ha rätt oavsett om man faktiskt har det eller inte. Mensa är ungefär lika meningsfullt som "klubben för oss som har längre penis än 98% av befolkningen".

Har man hög IQ finns det däremot anledning att söka sig en ordentlig utbildning, för det finns faktiskt en korrelation mellan IQ och utbildning. Däremot kan det inte sägas finnas någon korrelation mellan högt IQ och mer allmänt "rationell" eller "förnuftsdriven", "balanserad" eller "har alla hästar hemma" av sig självt.

Edit: Ändrade "det används" till "det kan användas" för att betona att jag inte menar att Mensa som förening systematiskt sysslar med ovetenskap och ofog (även om det förekommit), utan att jag menar att den enskilde medlemmen kan få för sig att högt IQ med kvitto är någon sorts kvitto på "vettigt tänk".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Mensa är också en förening vars enda intagningskrav är just högt IQ, men det kan används som fribiljett att tycka och tänka saker som kan vara helt uppåt väggarna. Högt IQ implicerar inte att man "tänker bättre" eller "friare" utan bara att specifika problem inom givna ramar blir lättare att lösa.

Mensa utgör alltså en gruppering av människor på IQ som enda urval och blir en klubb för inbördes beundran. Det finns flera psykologiska faror med detta, inte minst föreställningen att det är något speciellt med ens IQ som gör att andra har fel oavsett vad saken gäller. IQ blir en egoboost som förstärker känslan av att ha rätt oavsett om man faktiskt har det eller inte. Mensa är ungefär lika meningsfullt som "klubben för oss som har längre penis än 98% av befolkningen".

Har man hög IQ finns det däremot anledning att söka sig en ordentlig utbildning, för det finns faktiskt en korrelation mellan IQ och utbildning. Däremot kan det inte sägas finnas någon korrelation mellan högt IQ och mer allmänt "rationell" eller "förnuftsdriven", "balanserad" eller "har alla hästar hemma" av sig självt.

Edit: Ändrade "det används" till "det kan användas" för att betona att jag inte menar att Mensa som förening systematiskt sysslar med ovetenskap och ofog (även om det förekommit), utan att jag menar att den enskilde medlemmen kan få för sig att högt IQ med kvitto är någon sorts kvitto på "vettigt tänk".

Ligger mycket i detta.
Jag upplever att det är lite samma sak när det gäller akademiska titlar som filosofie doktor, lektor eller professor (även om det sistnämnda strikt talat är en anställningsform). Det verkar inte helt ovanligt att folk skriver debattartiklar och skriver under med sin fina akademiska titel för att ge sken av att veta vad han/hon talar om, alldeles oavsett om debattämnet har något med personens kompetensområde att göra eller inte.
Det känns lite oärligt tycker jag.

Tror att du har helt rätt i att många som är med i Mensa är det just för att få andra att bli imponerade och därmed lättare acceptera vad de hävdar i olika debatter och dylikt. Eventuellt kanske någon arbetsgivare kan bli imponerad också om man anger det i sitt CV.

Angående frågan i tråden så antar jag att testet är ett sådant där typiskt IQ-test där man ska säga vilken figur som fattas för att komplettera ett mönster.
Sådan går ju definitivt att träna på så att man blir väldigt mycket bättre på det. Då går ju dock poängen lite förlorad.
Poängen ska ju vara att testa hur man kan tänka kreativt och inte hur man lyckats memorera metoder från liknande tester.
Om man nu dock nödvändigtvis vill bli medlem och skiter i om testet mäter något av värde eller inte så är det väl dock bara att träna på...

Skrivet av Phod:

Jag har ingen erfarenhet av Mensas övervakade test, men de kan omöjligen testa kritiskt tänkande för jag känner en Mensa-medlem som blev storblåst på PIPS. Men är inte poängen på webbtesterna alltid överdrivna? Jag tycker alla får ett IQ på över hundra när de gör sådana.

Från din länk :

"PIPS
PIPS (People in Profit System or Pure Investors) was started by Bryan Marsden in early 2004 and spanned more than 20 countries.[14][15] PIPS was investigated by Bank Negara Malaysia in 2005 which resulted in Marsden and his wife being charged in a Malaysian court with 97 counts of money laundering more than 77 million RM, equivalent to $20 million."

Fel länkat, eller ?
Ser ingen koppling till intelligenstester här.
Eller menade du att han var inblandad i den där härvan och blev blåst och därmed inte var så smart ?
Att någon stjäl ens pengar behöver ju inte betyda att man är osmart.
Fast om man får lite för bra villkor och räntor för att det ska vara sant så är det oftast just inte sant...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Mensa är också en förening vars enda intagningskrav är just högt IQ, men det kan används som fribiljett att tycka och tänka saker som kan vara helt uppåt väggarna. Högt IQ implicerar inte att man "tänker bättre" eller "friare" utan bara att specifika problem inom givna ramar blir lättare att lösa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Frihet att tycka och tänka har väl alla, och helt uppåt väggarna är väl en fråga om perspektiv när det gäller tyckande. Det sista du skriver i detta stycke stämmer mer eller mindre.

Skrivet av MBY:

Mensa utgör alltså en gruppering av människor på IQ som enda urval och blir en klubb för inbördes beundran. Det finns flera psykologiska faror med detta, inte minst föreställningen att det är något speciellt med ens IQ som gör att andra har fel oavsett vad saken gäller. IQ blir en egoboost som förstärker känslan av att ha rätt oavsett om man faktiskt har det eller inte. Mensa är ungefär lika meningsfullt som "klubben för oss som har längre penis än 98% av befolkningen".

Nu förstår jag inte. Mensa är inte annorlunda än andra organisationer som har inträdeskrav. Tycker du att sportklubbar är "klubbar för inbördes beundran"? Utbildningar sållar ofta bland de sökande utifrån betyg och dylikt - de flesta jobb kräver att man har kompetens för vad man skall syssla med. Exakt vad det är man kräver är inte relevant - det som är relevant är att man har inträdeskrav som speglar organisationens syften och verksamhet. I Mensas fall är det ganska naturligt att kravet ligger hos IQ, eftersom att det är basen för föreningens hela existens. Jag kan försäkra dig om att inbördes beundran på grundval av IQ är en sällsynthet inom Mensa (däremot kan det förekomma att man beundrar en annan medlem för att denne är en trevlig prick eller något) - varför skulle man beundra någon för att denne har samma egenskap som man själv har? Gällande föreställningen att IQ skulle ha något med rätt, fel eller andra typer av värderingar att göra är det en betydelse du själv lägger i begreppet. Mensa lägger ingen sådan betydelse i det.

Skrivet av MBY:

Har man hög IQ finns det däremot anledning att söka sig en ordentlig utbildning, för det finns faktiskt en korrelation mellan IQ och utbildning. Däremot kan det inte sägas finnas någon korrelation mellan högt IQ och mer allmänt "rationell" eller "förnuftsdriven", "balanserad" eller "har alla hästar hemma" av sig självt.

En utbildning skall man skaffa sig främst om man har ett intresse av det. Högt IQ kan visserligen minska kraftansträngningen som krävs för att genomföra utbildningen, men omvänt så är det heller inte ovanligt att högt IQ sammanfaller med undermålig studieteknik till följd av att man inte behövt anstränga sig i tidiga skolår. Och i just fallet utbildning är det studietekniken som är avgörande för framgången. Att man skulle bli mer förnuftsdriven av högt IQ vet jag inte någon som påstått - det ger en bättre förutsättningar att upptäcka mönster och nå logiska slutsatser, men ingenting säger att man behöver bry sig om dem. Det kan förstås hända att det finns någon studie som säger det ena eller det andra om detta, men jag har inte sett någon.

Skrivet av MBY:

Edit: Ändrade "det används" till "det kan användas" för att betona att jag inte menar att Mensa som förening systematiskt sysslar med ovetenskap och ofog (även om det förekommit), utan att jag menar att den enskilde medlemmen kan få för sig att högt IQ med kvitto är någon sorts kvitto på "vettigt tänk".

Ett bra förtydligande. Vad enskilda medlemmar sysslar med kan föreningen naturligtvis inte lastas för. Om en enskild medlem får för sig något sådant är det självfallet en missuppfattning från dennes sida, men den är inte annorlunda än om en icke-medlem skulle få för sig samma sak. Mensa som förening står inte för någon sådan uppfattning, och inte heller är den tongivande bland medlemsskaran.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genomresa:

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Frihet att tycka och tänka har väl alla, och helt uppåt väggarna är väl en fråga om perspektiv när det gäller tyckande. Det sista du skriver i detta stycke stämmer mer eller mindre.

Nu förstår jag inte. Mensa är inte annorlunda än andra organisationer som har inträdeskrav. Tycker du att sportklubbar är "klubbar för inbördes beundran"? Utbildningar sållar ofta bland de sökande utifrån betyg och dylikt - de flesta jobb kräver att man har kompetens för vad man skall syssla med. Exakt vad det är man kräver är inte relevant - det som är relevant är att man har inträdeskrav som speglar organisationens syften och verksamhet. I Mensas fall är det ganska naturligt att kravet ligger hos IQ, eftersom att det är basen för föreningens hela existens. Jag kan försäkra dig om att inbördes beundran på grundval av IQ är en sällsynthet inom Mensa (däremot kan det förekomma att man beundrar en annan medlem för att denne är en trevlig prick eller något) - varför skulle man beundra någon för att denne har samma egenskap som man själv har? Gällande föreställningen att IQ skulle ha något med rätt, fel eller andra typer av värderingar att göra är det en betydelse du själv lägger i begreppet. Mensa lägger ingen sådan betydelse i det.

Det handlar om kognitionspsykologi och felslut. Chansen är nog mindre att medlemmar inom en sportförening tror att denna är ett kvitto på att man har rätt i en kunskaps- eller intelligensfråga än en medlem i en förening där intelligenskvot är själva grejen. Frågan är också vad meningen är med en förening vars existensberättigande just är IQ. Som jag sa tidigare är det - till skillnad från sportföreningar - månne jämförbart med en förening för de med störst penis. Visst, ingen vill neka någon till att etablera eller medverka i en sådan förening, men skillnaden mellan någon som kvalar in och inte kvalar in är i mångt och mycket imaginär. Eller rättare sagt, urvalskriteriet är identiskt med urvalets grund.

Skrivet av Genomresa:

En utbildning skall man skaffa sig främst om man har ett intresse av det. Högt IQ kan visserligen minska kraftansträngningen som krävs för att genomföra utbildningen, men omvänt så är det heller inte ovanligt att högt IQ sammanfaller med undermålig studieteknik till följd av att man inte behövt anstränga sig i tidiga skolår. Och i just fallet utbildning är det studietekniken som är avgörande för framgången. Att man skulle bli mer förnuftsdriven av högt IQ vet jag inte någon som påstått - det ger en bättre förutsättningar att upptäcka mönster och nå logiska slutsatser, men ingenting säger att man behöver bry sig om dem. Det kan förstås hända att det finns någon studie som säger det ena eller det andra om detta, men jag har inte sett någon.

Nu tänkte jag på att IQ och utbildningsnivå tenderar att korrelera positivt. Studieteknik korrelerar naturligtvis också, men är en helt annan skala som kanske, kanske inte påverkas av IQ. Precis som IQ är studietekniken viktig, men åtminstone den senare kan inte rädda ett riktigt pucko. Däremot behöver man säkerligen inte något iögonfallande högt IQ för att klara av en utbildning.

Skrivet av Genomresa:

Ett bra förtydligande. Vad enskilda medlemmar sysslar med kan föreningen naturligtvis inte lastas för. Om en enskild medlem får för sig något sådant är det självfallet en missuppfattning från dennes sida, men den är inte annorlunda än om en icke-medlem skulle få för sig samma sak. Mensa som förening står inte för någon sådan uppfattning, och inte heller är den tongivande bland medlemsskaran.

Må så vara, men poängen var inte vad föreningen sysslat med utan den bias som introduceras i tänkandet genom att vara med i en förening som presumtivt är ett kvitto på att man tänker logiskt. Det finns en rad av potentiella psykologiska effekter och felslut här som inte skulle spela någon roll i en idrottsförening. Därför känns ett medlemskap i Mensa som något ganska onödigt och potentiellt vanskligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."