Permalänk

Hjälp! BOOTMGR corrupt

Hej alla sweC, jag överklockade min phenom II x6 1075t och när jag försökte nå 4ghz så fick jag meddelandet att "BOOTMGR image is corrupt. The system cannot boot. Så vad gör jag nu?

Kan inte komma in i bios och ändra tillbaka något :(, jag körde aldrig hög vcore 1,45 och ram minnena körde jag på 1.5 för mobo tyckte att det mesta annat var för högt (1.65 är väll normalt?) temperaturer borde inte vara något problem då jag hade ca 31 grader i idle på 3,3 ghz

Permalänk

Varför kommer du inte in på BIOS? Prova en CMOS reset.

Permalänk
Medlem

testa resetta bioset genom att ta bort batteriet i moderkoret (vars namn jag glömt).
det är nog de enda tipset jag kan ge dig.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Skrivet av Formel117:

Varför kommer du inte in på BIOS? Prova en CMOS reset.

Ok, ska testa det! jag kommer inte in på bios då det inte händer något då jag klickar på delete, trodde att det var mitt tangentbord som inte funkade så testade med ett annat men då började den reboota så fort jag klickade på delete

Permalänk

Okej, låter knepigt. CMOS reset gör du så som Wulf92 skrev, genom att ta bort klockbatteriet/stänga av strömmen och ladda ur genom att trycka på power knappen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen samtidigt som du nollställer bios så att du slipper vänta i en hel evighet. Ta det lugnt för folk bruka räkna alldeles för fort i huvudet.

Alla som vill överklocka (eller mixtrar med bios inställningarna) måste kunna och vara beredd på att nollställa bios. Nollställa bios är känd för att kunna fixa konstiga fel och ska vara lika självklart att testa som att trycker på power knappen.

Permalänk
Skrivet av Formel117:

Okej, låter knepigt. CMOS reset gör du så som Wulf92 skrev, genom att ta bort klockbatteriet/stänga av strömmen och ladda ur genom att trycka på power knappen.

fungerade tyvärr inte, jag får upp skärmen då man ska trycka på delete, men så fort jag trycker på delete blir skärmen svart och det låter som om datorn startar om, sen kommer samma bild upp igen och samma sak återupprepas kanske 3-4 gånger innan den bilden fastnar och datorn fryser

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen samtidigt som du nollställer bios så att du slipper vänta i en hel evighet. Ta det lugnt för folk bruka räkna alldeles för fort i huvudet.

Alla som vill överklocka (eller mixtrar med bios inställningarna) måste kunna och vara beredd på att nollställa bios. Nollställa bios är känd för att kunna fixa konstiga fel och ska vara lika självklart att testa som att trycker på power knappen.

Skrivet av Wulf92:

testa resetta bioset genom att ta bort batteriet i moderkoret (vars namn jag glömt).
det är nog de enda tipset jag kan ge dig.

tyvärr verkade inte clear cmos att göra så mycket, några andra förslag? jag vet inte själv riktigt vad som kan vara fel... ram-minnen borde inte vara något problem då jag körde 1300 på 1080 nånting och på "normal" volt, moderkortets strömförsörjning borde väll kunna dra runt på 1,45 core volt?

Permalänk
Medlem

bootmgr är vilken hårddisk som ska prioriteras först som boot disk in där och ändra det rätt ifall det ser fel ut eller iallafall in där och spara dina inställningar ifall det ser rätt ut :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

bootmgr är vilken hårddisk som ska prioriteras först som boot disk in där och ändra det rätt ifall det ser fel ut eller iallafall in där och spara dina inställningar ifall det ser rätt ut :3

tyvärr kommer jag inte åt bios, så testade via boot manager, valde ssd:n med windows och fick upp samma bootmgr fel

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du när du nollställde bios?

Fixa ett fel i taget. Börja med bios problemet och fixa bootmgr felet (diskarna) senare.

Koppla ur alla SATA/IDE kablar från moderkortet till ALLA hårddiskar/DVD.
Nollställ bios igen och vänta längre den här gången.
Medan du väntar kan ta bort alla USB prylar, tangentbord, mös och kolla kontakterna efter skador.

Allt jag sa åt dig att ta bort kan orsaka konstiga startfel. Ja, kablarna och kontakterna de satt i också. Det är 1:a skälet till att du tar bort alla diskar. 2:a skälet är att man inte vill skapa eller förvärra Windows/disk problem medan man fixar fel i resten av datorn. 3:e skälet är att det är lättare att hitta och utesluta fel med färre saker inblandade.

Permalänk

Tack för hjälpen, jag lyckades lösa det till slut!

Permalänk
Medlem

Hur löste du det?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hur löste du det?

3:e gången jag nollställde cmos funkade det och har funkat perfekt, ( valde att lägga klocken på ca 3,7 ghz) Jag var nog bara slarvig när jag nollställde cmos först

Permalänk
Medlem

Fick även jag detta problem en gång. Pallade inte just då formatera om datorn så jag installerade Win7 på min lagringsdisk, och därifrån letade upp bootfilen och la den på något slumpmässigt ställe på rätt disk. Detta funkade, dock var uppstarten väldigt seg även med SSD. Formaterat ett par veckor sedan för att få bort alla spår av det där, jobbigt problem var det iallafall.

Glad att du fixade det!

MVH

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers